کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حذف کالاهای اساسی از سبد معیشت مردم

تجارت نیوز , 17 شهريور 1400 ساعت 17:12


گروه اقتصادی: کاهش قدرت خرید باعث شده که برخی مردم یا برنج را پیمانه‌ای بخرند یا به سراغ بسته‌بندی‌های کوچک برنج نیم تا یک کیلویی برای مصرف روزانه خود بروند. وضعیت معیشت مردم نشان می‌دهد که برنج‌ روی دست بنکداران مانده است.

آمار وزارت صنعت در چهارماهه امسال نشان می‌دهد برنج ۷۹٫۳ گران شده است. در یک ماه اخیر قیمت برنج در هر کیلو یک بار به ۴۱ هزار تومان، بار دیگر به ۴۳ هزار تومان رسید. در اواخر مرداد هم هر کیلو برنج ایرانی به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده بود. حالا اما در اواسط شهریور ماه قیمت برنج رکورد تازه‌ای زد و به کیلویی ۴۶ هزار تومان رسیده است.

حذف برخی کالاها از سبد معیشت مردم
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره پیش‌بینی خود از وضعیت بازار به تجارت‌نیوز گفت: به دلیل افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. واحدهای تولیدی برای افزایش فروش کالاهایی همچون برنج، بسته‌بندی برنج را کوچک‌تر کردند تا کسانی که قدرت خرید کمتری دارند، بتوانند این کالا را خریداری و مصرف کنند.

قاسمعلی حسنی توضیح داد: هر چند که در بخش عمده‌فروشی برنج‌ها با کیسه‌های ۱۰ تا ۲۰ کیلویی عرضه می‌شود اما در سطح خرده‌فروشی عرضه برنج یک تا دو کیلویی بیشتر شده است اما باز برنج بخش مهمی از مشتریانش را از دست داده است.او بیان کرد: بازار کالاهای اساسی راکد است و قدرت خرید مردم هم به شدت کم شده است. دیگر مثل سابق با افزایش قیمت کالا، تقاضا برای خرید زیاد نمی‌شود. بلکه با توجه به میزان درآمد و افزایش هزینه زندگی، مردم برخی کالاها را از سبد معیشتی خود حذف کرده‌اند.

او با اشاره به قیمت برنج خارجی گفت: به دلیل کاهش تقاضا برنج ایرانی و خارجی در انبار بنکداران فراوان است. قیمت برنج هندی از کیلویی ۲۰ تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و برنج ایرانی هم از کیلویی ۳۷ تا ۴۶ هزار تومان فروخته می‌شود.چندی پیش قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته بود:« امسال هزینه کارگران در شالیزارها دو برابر شده است. یعنی روزانه دستمزد هر کارگر ۵۰۰ هزار تومان است و ظرف ۱۰ روز آینده برنج ایرانی جدید روانه بازار می‌شود.»


کد مطلب: 292774

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/292774/حذف-کالاهای-اساسی-سبد-معیشت-مردم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir