به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۲۹۲۷۷۵

ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌ها هستند؟

ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌ها هستند؟
گروه اقتصادی: خیلی‌ها عقیده دارن خوشبختی هیچ ربطی به پول نداره. حتما شما هم شنیده‌ید که می‌گن «پول، خوشبختی نمیاره»! البته نمی‌خواهیم این جمله رو رد کنیم، اما شواهد زیادی هم وجود دارن که نشون می‌دن پول می‌تونه احساس خوشبختی با خودش بیاره.

یکی از دلایل این قضیه، شاید این باشه که خیلی از احساسات و موقعیت‌های منفی، ناشی از وضعیت مالی ضعیف هستن. وقتی پولی در حساب بانکی ندارین، چند قسط وام بانکی عقب هستین، تا چند روز دیگه موعد اجاره خونه می‌رسه... مسلما احساس خوشبختی، خیلی سخت می‌شه!

همه چیز در جهان هزینه داره و هیچ استثنائی هم برای این فرضیه وجود نداره. بعضی‌ها در پاسخ به این استدلال‌ها، می‌گن تجربه‌ها یا خاطره‌ها رو نمی‌شه خرید، اما حقیقت اینِ که برای رفتن به هر نقطه جدید، تجربه فرهنگ‌ها، دیدن آدم‌ها و ساخت خاطرات، باید منابع مالی مناسبی داشت.

البته با انجام کارهایی که به پول نیاز ندارن هم می‌شه خاطره ساخت، اما مسلما خاطره‌سازی با جیب خالی خیلی خیلی سخت‌تر از خاطره‌سازی با دست پر است! خاطره‌ای که از سفر به دور اروپا می‌شه ساخت و در آینده مدام درباره‌ش صحبت کرد، با خاطره‌ای که از دورهمی در حیاط منزل یکی از اقوام داریم، خیلی فرق می‌کنه!
صدالبته که ثروتمندها لزوما شاد نیستن، اما توانایی اون‌ها در پرداخت هزینه هر چیزی که نیاز دارن و جلوگیری از ایجاد استرس، اضطراب یا علائم افسردگی ناشی از ناتوانی در تأمین هزینه‌های زندگی، باعث می‌شه آرامشی داشته باشن که اگه قدرش رو بدونن، براشون شادی به ارمغان میاره.

همه این‌ها رو گفتیم که برسیم به اینجا: پولدارترین آدم‌ها چه کسانی هستن و ثروتمندترین کشورها کدوم‌ها هستن؟با بررسی سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) یا همون برابری قدرت خرید کشورهای مختلف، می‌شه اون‌ها رو بر اساس ثروت رتبه‌بندی کرده و با هم مقایسه کرد.در این مطلب، فهرست ۲۰ کشور اول جهان بر اساس تولید ناخالص داخلی رو در میون ۱۸۶ کشوری که صندوق بین‌المللی پول (IMF) در سال ۲۰۲۰ رتبه‌بندی کرد، براتون نوشته‌یم؛ به نظرتون ایران ما، رتبه چندم رو داره؟
۱. لوکزامبورگ؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۱۱۲هزار دلار،
۲. سنگاپور؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۹۶هزار دلار،
۳. قطر؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۹۲هزار دلار،
۴. ایرلند؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۸۹هزار دلار،
۵. سوئیس؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۶۸هزار دلار،
۶. نروژ؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۶۵هزار دلار،
۷. ایالات متحده آمریکا؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۶۳هزار دلار،
۸. برونئی؛ تولید ناخالص داخلی: ۶۲هزار دلار،
۹. امارات متحده عربی؛ تولید ناخالص داخلی: ۵۸هزار دلار،
۱۰. دانمارک؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۵۸هزار دلار،
۱۱. هلند؛ تولید ناخالص داخلی: ۵۷هزار دلار،
۱۲. سان‌مارینو؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۵۷هزار دلار،
۱۳. اتریش؛ تولید ناخالص داخلی: ۵۵هزار دلار،
۱۴. ایسلند؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۵۴هزار دلار،
۱۵. آلمان؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۵۴هزار دلار،
۱۶. سوئد؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۵۲هزار دلار،
۱۷. استرالیا؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۵۱هزار دلار،
۱۸. بلژیک؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۵۰هزار دلار،
۱۹. فنلاند؛ تولید ناخالص داخلی: حدود ۴۹هزار دلار،
۲۰. بحرین؛ تولید ناخالص داخلی: ۴۹هزار دلار.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول که سال ۲۰۲۰ منتشر شده، ایران در این فهرست بالا، با ۱۱۹۶۳ دلار، رتبه صدم کشورهای دنیا بر اساس تولید ناخالص داخلی رو در اختیار داره.رتبه ۱۸۶ یا همون آخرین رتبه این فهرست هم در اختیار جمهوری بروندیِ که در مرکز آفریقا قرار داره. قبل از اون هم سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی و جمهوری دموکراتیک کنگو، جزو آخرین رده‌های این فهرست هستن.

به‌طور کلی کشورهای در حال توسعه جایگاه خاصی در فهرست ثروتمندترین کشورها بر اساس تولید ناخالص داخلی ندارن، چون به‌طور معمول متغیرهای موردنظر تولید ناخالص داخلی اون‌ها رتبه خوبی ندارن.به این دلیل و دلایل متعدد دیگر، وقتی به این فهرست نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شیم کشورهایی که در رتبه‌های بالا هستن، تجارت یا تولید انبوه، منبع اصلی درآمدشون محسوب می شه.

کشورهای فقیرتر، کمتر در تجارت جهانی مشارکت دارن و بیشتر به‌صورت مستقل عمل می‌کنند، یعنی دخالت مستقیم کمتری نسبت به کشورهای ثروتمند، در امور بین‌المللی دارن.خلاصه اینکه پول و قدرت به‌طور ذاتی در هم تنیده شده‌ان. قدرت کشور، تولید ناخالص داخلی اون رو بالا می‌بره و افزایش تولید ناخالص داخلی هم قدرتش رو افزایش می‌ده.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها