به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۸ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۲۹۲۸۰۱

دخالت مشهود پاکستان در تحولات افغانستان

دخالت مشهود پاکستان در تحولات افغانستان
گروه بین الملل: یک کارشناس مسائل افغانستان با تأکید بر اینکه دخالت نیروهای بیرونی در داخل افغانستان در هر مقطع و دوره ای اجازه نداده که دولت فراگیر تشکیل شود، گفت: حضور و دخالت پاکستان به خوبی در تحولات افغانستان به ویژه پنجشیر مشهود است و در تلاش هستند تا قدرت طالبان را تثبیت کنند.
مجتبی نوروزی در تحلیل خود نسبت به تحولات اخیر افغانستان در پنجشیر گفت: یکی از مشکلات بزرگی که افغانستان طی شاید 140 سال گذشته به طور مشخص با آن مواجه بوده دخالت های نیروهای بیرونی در داخل این کشور است که در هر مقطع و دوره ای به یک شکلی اعمال شده و اجازه نداده تا افغانستان به سمت شکل گیری دولت فراگیر که خواسته جریانات سیاسی، قومی و زبانی را در افغانستان برآورده کند، پیش برود.متأسفانه دولت های بیرونی به اهداف و منافع کوتاه مدت فکر کرده و تلاش دارند تا مسائل شان را داخل افغانستان حل کنند.
این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: طی 40 سال گذشته آن کشوری که بیش از همه در افغانستان نقش داشته، پاکستان بوده و پاکستان هم به دلیل مشکلاتی که در دوره ریاست جمهوری داودخان داشتند بر سر مسائل مرزی و ارضی و تجربه ای که به دست آمده سیاست کلی را در پیش گرفته اند تا اجازه ندهند دولت باثبات و پرقدرتی روی کار آید و یا به تعبیری اگر قرار باشد دولتی سر کار باشد باید وابستگی تام و تمام به پاکستان داشته باشد.
این کارشناس مسائل افغانستان افزود: در مناظره اصلی که پاکستان با آن مواجه بوده و آن هم نزاع و دشمنی هند و پاکستان است، عمق استراتژیک خود را در سرزمین افغانستان دانسته و تمام تلاش خود را به کار می برند که جریانات سیاسی مطابق میل این کشور پیش برود.
نوروزی خاطر نشان کرد: در جریانات اخیر افغانستان حضور و دخالت پاکستان به خوبی مشهود است. پاکستان سال هاست سرمایه گذاری سنگینی بر روی پدیده ای به نام طالبان کرده و باید جایی ثمره لازم را داشته باشد که امروز هم روز رسیدن به آن نقطه است.
وی ادامه داد: حضور رئیس ISA (سازمان اطلاعات نظامی پاکستان) در افغانستان به عنوان یکی از نخستین مهمانان خارجی در این کشور خود گویای همه مطالب است و ISA تلاش می کند قدرت طالبان را تثبیت کند. حضور چنین شخصی از پاکستان در کشور افغانستان آن هم در مقطعی که اختلافات داخلی بین جریانات وجود دارد و مقاومت مردمی در پنجشیر در چند مرحله حمله طالبان را پس زده اما به یک باره ورق برمی گردد خود نشان دهنده همه این اتفاقات است که جریان طالبان مستقل نیست و وابستگی جدی دارد.حالا این شرایط را مقایسه کنید با موضع جمهوری اسلامی ایران که آقای رئیسی در اولین روزهای کاری خود در دیدار با وزیر خارجه پاکستان تعبیر خوبی را به کار برده و اعلام رسمی ایران این بود که افغانستان قیم نمی خواهد. این پیام منعکس شد اما رفتار قیم مآبانه را امروز شاهد هستیم.
وی درباره دعوت طالبان از ایران برای حضور در مراسم رسمی اعلام دولت شان گفت: موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در فرمایشات مقامات کشور بارها تأکید شده و حتی مقام معظم رهبری هم گفتند که مسئله ما مردم افغانستان است و برای ما مردم افغانستان مهم هستند.
نوروزی تصریح کرد: این مسئله نکته مهمی است. باید نظاره گر باشیم که دولتی که طالبان می خواهد تشکیل دهد خواسته یا خطوط قرمز ایران را در نظر می گیرد یا خیر، تأکید بر این است که دولت فراگیر تشکیل شود. دولتی که برآمده از رأی و نظر و خواست مردم افغانستان باشد به رسمیت شناخته می شود.
این کارشناس مسائل افغانستان  گفت: باید همین موضع را صادقانه و جدی دنبال کنیم که اگر طالبان بخواهد تمامیت خواه باشد که دیگران یعنی همه شهروندان افغانستان با حاکمیت تطابق نداشته باشند ایران هم به مسیر خودش و عدم شناسایی آن ها ادامه خواهد داد.
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها