به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۸ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۲۹۲۸۲۵

محاكمه متهم اصلی حملات تروریستی پاریس

محاكمه متهم اصلی حملات تروریستی پاریس
گروه بین الملل: صلاح عبدالسلام، متهم اصلی و تنها بازمانده از گروه مرگی که روز سیزدهم سپتامبر ۲۰۱۵ با گشودن آتش به روی شهروندان بی‌گناه در پاریس جان ۱۳۰ نفر را گرفت خود را همچنان سرباز داعش می‌داند.
عبدالسلام که از او به عنوان مغر متفکر و طراح اصلی حملات تروریستی پاریس یاد می‌شود  با حضور در نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده در دادگاه تاکید کرد که پیوستن به صفوف گروه داعش کاملا اختیاری و با تمایل شخصی بوده است.وی با ریش‌هایی بلند و ماسکی مشکی در جایگاه متهم حاضر شده بود سپس با خونسردی تمام یادآور شد که برای تبدیل شدن به یک سرباز و جنگجوی داعش از بسیاری از فرصت‌های شغلی چشم پوشی کرده است.صلاح عبدالسلام پیشتر وقتی رئیس دادگاه از وی درباره حرفه و شغلش پرسیده بود، گفته بود: «بعدا به این موضوع می‌پردازیم!»
وی همچنین وقتی دادگاه از او خواست هویت خود را به صورت کامل بیان کند، به گفتن این جمله اکتفا کرد که: «پیش از هر چیز شهادت می‌دهم که خدایی جز الله وجود ندارد و محمد فرستاده اوست.»متهم اصلی حملات سیزده نوامبر پاریس سپس از یادآوری نام پدر و مادر خود امتناع کرد و گفتن نام والدینم هیچ ارتباطی با این پرونده ندارد.طراح حملات سیزده نوامبر سپس هنگامی که وکیل یکی دیگر از متهمان مشغول صحبت کردن بود به میان حرف او آمد و از شرایط حبس خود در زندان به شدت انتقاد کرد.
وی در بخشی از سخنانش خطاب به رئیس دادگاه گفت که «به حال دیگران توجه کنید!». صلاح عبدالسلام سپس ادامه داد: «خوب گوش کنید آقای رئیس! ما انسان هستیم و حقوقی داریم. نباید با ما مثل سگ رفتار کرد...در زندان بیش از شش سال است که با من مثل سگ رفتار می‌شود. شش سال است که چیزی نمی‌گویم زیرا می‌دانم که پس از مرگ زنده می‌شوم و شما باید حساب پس دهید.»
در حالی که صلاح عبدالسلام مشغول ادای این سخنان بود، رئیس دادگاه با قطح حرف‌های او گفت: «ما در یک دادگاه کلیسیایی نیستیم؛ بلکه در دادگاهی دموکراتیک حضور داریم.»در مجموع بیست فرد متهم که ارتباط آنها با حملات تروریستی سال ۲۰۱۵ پاریس به اثبات رسیده قرار است طی ۹ ماه رسیدگی قضایی به این پرونده در دادگاه محاکمه شوند.وکیل یکی از متهمان با انتقاد از چگونگی رسیدگی قضایی به این پرونده آن را طولانی‌ترین روند محاکمه در تاریخ توصیف کرده است.حدود شش سال پیش در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ میلادی، ۹ فرد مسلح که جلیقه‌های انتحاری بر تن کرده بودند به ورزشگاه ملی فوتبال فرانسه، سالن کنسرت بتکلان و چندین رستوران و کافه در پاریس حمله کردند. این حملات منجر در مجموع به کشته شدن ۱۳۰ نفر و زخمی شدن صدها تن دیگر شد.
صلاح عبدالسلام، تنها مظنون زنده این هسته افراطی که حملات آن شب را سازماندهی کردند، متهم اصلی در میان کسانی است که به دلیل مرگبارترین حمله در فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم بدین سو محاکمه می‌شوند.صلاح عبدالسلام ۳۱ ساله که قرار بود خود را در پایان عملیات منفجر کند در شب حمله پس از رها کردن خودرو اجاره‌ای خود در شمال پاریس و بیرون انداختن جلیقه انتحاری به بروکسل فرار کرده بود. عبدالسلام تا کنون از پاسخ دادن به بازپرسان فرانسوی خودداری کرده است.هسته‌ای که حملات پاریس را ترتیب داده بود مدتی بعد در پایتخت بلژیک دست به حمله‌ای دیگر زد که ۳۲ کشته برجا گذاشت. دادگاهی در بروکسل پیشتر صلاح عبدالسلام را به دلیل تیراندازی به پلیس به ۲۰ سال زندان محکوم کرده بود.
علاوه بر عبدالسلام، سیزده متهم دیگر نیز در دادگاه پاریس حاضر خواهند شد و شش متهم نیز به صورت غیابی محاکمه خواهند شد. یک نفر از این افراد در ترکیه زندانی است و تصور می‌شود پنج نفر دیگر مرده باشند.


 
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها