کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استقبال چین از اقدام طالبان در معرفی کابینه

18 شهريور 1400 ساعت 14:47


گروه بین الملل: دولت چین از ایجاد یک دولت موقت تازه در کابل از سوی طالبان و پایان "سه هفته هرج و مرج" در افغانستان استقبال کرده و قول یک کمک فوری ۳۱ میلیون دلاری را داده است.

 طالبان ۱۵ اوت در شرایط غافلگیرکننده‌ای وارد کابل شد و روز سه‌شنبه تشکیل یک کابینه سرپرست را اعلام کرد.
چین که از خروج "بدون برنامه و شتابزده" آمریکا از افغانستان انتقاد می‌کرد، تاکید کرد که تشکیل کابینه توسط طالبان به ایجاد ثبات کمک خواهد کرد.
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی خبری گفت: چین اهمیت زیادی برای اعلامیه طالبان در مورد ایجاد یک دولت گذار قائل است.
وی افزود: این به بیش از سه هفته هرج و مرج در افغانستان پایان داده و گامی لازم برای بازگشت نظم و بازسازی کشور است.
وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز  در یک نشست مجازی با همتایانش از پاکستان، ایران، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان که جملگی همسایگان افغانستان هستند شرکت کرد.
به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، براساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه چین منتشر کرد، وانگ یی در این نشست تاکید کرد که آمریکا و متحدانش وظیفه دارند بیش از هر کشور دیگری به افغانستان کمک‌های اقتصادی و انسان‌دوستانه ارائه کنند.
وی گفت: این کشورها باید به توسعه مثبت افغانستان کمک کنند و همزمان به حق حاکمیت ملی و استقلال آن احترام بگذارند.
وانگ یی افزود: چین معادل ۲۰۰ میلیون یوان (۳۱ میلیون دلار) غلات، تدارکات زمستانی، واکسن و دارو به افغانستان ارائه می‌کند و از پیش در مورد اعطای سه میلیون دُز واکسن کووید-۱۹ به این کشور تصمیم گرفته است.کشورهای همسایه باید در راهنمایی طالبان برای ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر و همه شمول، دنبال کردن یک سیاست داخلی و خارجی معتدل و پایدار و کشیدن یک مرز مشخص با نیروهای تروریستی پیشگام شوند.
وزیر خارجه چین از طالبان خواست روابط با کلیه گروه‌های تروریستی را قطع کند و گام‌هایی برای سرکوب آنها بردارد.
وانگ یی گفت: کلیه طرف‌ها باید اشتراک اطلاعات امنیتی و همکاری در زمینه کنترل مرزی را برای به دام انداختن و حذف گروه‌های تروریستی که از افغانستان نفوذ کرده‌اند، تقویت کنند تا امنیت و ثبات منطقه تامین شود.درحالی که بسیاری کشورها پیش از تعامل با طالبان منتظر عملکرد این گروه به عنوان یک نیروی حاکم هستند، چین اعلام کرده که آماده ایجاد روابطی دوستانه بعد از رسیدن این گروه به قدرت است.


کد مطلب: 292860

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/292860/استقبال-چین-اقدام-طالبان-معرفی-کابینه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir