به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۸ ساعت ۲۰:۰۴
کد مطلب : ۲۹۲۹۱۲

ترس باورنکردنی زنان افغان از طالبان

ترس  باورنکردنی زنان افغان از طالبان
گروه بین الملل: یک مقام سازمان ملل نسبت به گزارش‌های دریافتی درباره نقض حقوق زنان افغان هشدار داده است. همزمان، طالبان در واکنش به گسترش تظاهرات اعتراضی زنان، تظاهرات و تجمع در کل افغانستان را ممنوع کرده‌اند.
معاون سرپرست "نهاد سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و قدرت بخشیدن به زنان" در افغانستان با اشاره به گزارش‌هایی در مورد ایجاد محدودیت‌ها و نقض حقوق زنان در افغانستان به مواردی از آنها اشاره کرده است: جلوگیری از خروج برخی زنان از خانه بدون مشایعت خویشاوندان مرد، اجبار زنان در برخی ولایت‌ها برای کنار گذاشتن کار، هدف قرار گرفتن مراکز حفاظت از زنان قربانی خشونت و کامل شدن ظرفیت خانه‌های امن برای فعالان حقوق بشر.
الیسون داویدیان می‌گوید: «ناروشن بودن موضع‌ طالبان در مورد حقوق زنان، ترس باورنکردنی را ایجاد کرده است و این ترس در سراسر کشور قابل لمس است.»
او با اشاره به یادآوری محدودیت‌هایی که زنان افغانستان در دوره اول حکومت طالبان بر این کشور در دهه ۹۰ میلادی تجربه کردند، ترس زنان و دختران را در حال حاضر "قابل درک" خوانده است.از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زمانی که طالبان برای نخستین بار بر افغانستان مسلط شد،حق کار خارج از خانه از زنان و حق مدرسه رفتن از دختران سلب شد. زنان تنها با حجاب تعریف شده از سوی طالبان و تنها در صورت همراهی خویشاوند مرد اجازه خروج از خانه را داشتند.رهبران طالبان اما اینبار اطمینان داده‌اند که حقوق زنان را در چارچوب قوانین اسلامی رعایت کنند.
این در حالی است که احمدالله واثق، عضو کمیته فرهنگی طالبان در مصاحبه‌ای با کانال "اس بی اس" استرالیا گفته است، زنان اجازه بازی کریکت (رشته‌ای محبوب در افغانستان) یا دیگر ورزش‌ها را ندارند زیرا "لزومی ندارد" و ممکن است با ورزش "بدن‌هایشان مشخص شود". او گفته است: «اسلام اجازه رؤیت بدن زن در چنین وضعیتی را نمی‌دهد.» واثق افزوده است، ورزش دیگر مسئله مهمی برای زنان در افغانستان نیست. به گفته این مقام طالبان، "اسلام به زنان اجازه می‌دهد طبق نیازهایشان از خانه خارج شوند اما ورزش نیاز ضروری نیست".
طالبان روز سه شنبه کابینه خود را معرفی کرد؛ دولتی بدون حضور حتی یک زن. در کابینه موقت وزارت امور زنان حذف و جای خود را به وزارت امر به معروف و نهی از منکر داده است. در میان ۳۳ عضو این کابینه که از هیچ گروه سیاسی دیگری انتخاب نشده‌اند، نام‌های افرادی به چشم می‌خورد که در فهرست فراری‌های "اف بی آی" یا فهرست سیاه سازمان ملل آمده‌اند.
پیش و پس از اعلام تشکیل کابینه برخی شهرهای افغانستان شاهد تظاهرات مخالفان و از جمله تظاهرات زنان بودند.
در همین حال وزارت کشور طالبان در بیانیه‌ای رسمی پس از اعلام خبر تشکیل دولت، هرگونه تجمع‌ اعتراضی را تا اطلاع ثانوی بدون مجوز رسمی، ممنوع اعلام کرد. نقض این مقررات بنا بر دستور اعلام شده "پیامدهایی جدی" به همراه خواهد داشت.
بنا بر این دستور، تجمع و اعتراض از این پس تنها با رعایت شرایط زیر امکان‌پذیر است: برگزارکنندگان تجمع باید پیش از تجمع اعتراضی از وزارت عدلیه این کشور مجوز دریافت کنند. دست کم ۲۴ ساعت پیش از برگزاری تجمع، برگزارکنندگان باید به این وزارت دلیل اعتراض و تجمع، محل، ساعت و شعارهای در نظرگرفته برای اعتراض را اعلام کنند.
این اقدام طالبان واکنشی است به تظاهرات‌هایی که در بسیاری از شهرهای افغانستان با خشونت و درگیری همراه بوده است. در این تظاهرات‌ها زنان نیز حضور داشتند. طالبان در روزهای گذشته تلاش کرده با اعمال خشونت، به تجمع‌های اعتراضی پایان دهد.چند ساعت پیش از اعلام کابینه جدید، صدها تن در کابل از جمله در اعتراض به دخالت پاکستان در امور افغانستان دست به تجمع زدند. طالبان برای متفرق کردن جمعیت اقدام به شلیک تیر هوایی کرد. چندین خبرنگار برای ساعاتی بازداشت شدند.
پیش از این تجمع، ده‌ها زن در کابل بار دیگر به خیابان رفتند و خواستار به رسمیت شناختن و حمایت از حقوق زنان شدند. این تجمع نیز با درگیری با نیروهای طالبان پایان گرفت و بنا بر گزارش‌های محلی دست کم یک زن از جمع معترضان، مجروح شد."جبهه مقاومت ملی افغانستان" نیز با صدور بیانیه‌ای پس از تشکیل کابینه، این اقدام طالبان را "نامشروع" و "غیرقانونی" دانسته و از سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی خواست، از همکاری دیپلماتیک و سیاسی با طالبان بپرهیزند.
در حالی که طالبان تاکنون در عمل نشان داده است که به خواست‌های جامعه مدنی، زنان و دیگر گرایش‌های سیاسی و اقوام در این کشور بی‌توجه است، اما مقامات بلندپایه طالبان در تازه‌ترین گفت‌گوهای خود با سایت‌های خبری، بار دیگر از "رعایت حقوق زنان" سخن گفته و وعده‌ی برگزاری انتخابات "با حضور تمامی مردم" را می‌دهند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معاون وزیر اطلاع‌رسانی دولت طالبان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفته است، انتخابات در این کشور برگزار می‌شود و همه افغان‌ها در آنها شرکت می‌کنند.
او در ارتباط با نقش زنان در آینده سیاسی افغانستان گفته است: «این دولت موقت است و زنان مطابق با احکام شریعت وظایفی خواهند داشت.»سخنگوی طالبان اضافه کرده: «این اول راه است، ما زمینه فعالیت و حضور زنان را فراهم می‌کنیم. آنها می‌توانند وارد دولت شوند. این در مرحله دوم خواهد بود.»
الیسون داویدیان، نماینده دفتر زنان سازمان ملل در افغانستان اما بر این باور است که طالبان با اعلام تشکیل دولت و ترکیب آن یک فرصت مهم را از دست داد؛ این فرصت که به جهانیان نشان دهد، در حال ایجاد جامعه‌ای فراگیر و در رفاه است.

 


 
برچسب ها: طالبان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها