به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۸ ساعت ۲۲:۳۳
کد مطلب : ۲۹۲۹۱۷
وزیر خارجه اسرائیل در دیدار با سرگئی لاوروف:

جهان مانع دستیابی ایران به توان هسته‌ای شود

تحرکات دیپلماتیک اسرائیل در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران شدت گرفته است
گروه سیاسی: وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به تهدید اتمی تبدیل شود و «هر طور شده» باید برنامه هسته‌ای آن «از بین برود». او خواستار ارسال «پیام قوی‌تر و شفاف‌تر» به ایران شد.
جهان مانع دستیابی ایران به توان هسته‌ای شود
ائیر لاپید روز پنج‌شنبه ۱۸ شهریور با سفر به مسکو و دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، گفت «دنیا باید مانع از دستیابی ایران به زرادخانه هسته‌ای شود ولی اگر شکست بخورد، اسرائیل این حق را برای خود قائل است که وارد عمل شود». لاپید افزود: اسرائیل اجازه نخواهد داد که ایران به تهدید اتمی تبدیل شود و «از هر راهی که شده» باید این برنامه هسته‌ای «از بین برود».

لاپید خواهان ارسال «پیام قوی‌تر و شفاف‌تر» از سوی جهان به ایران در خصوص برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران شد.
آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در آغاز این هفته گفت که ارتش «برنامه‌های حمله به ایران را به میزان زیادی سرعت داده» و بودجه نظامی بیشتری نیز برای این کار از دولت دریافت کرده است.بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز ماه گذشته گفت که فاصله رسیدن ایران به مواد لازم برای تهیه بمب اتمی، به تنها چند هفته کاهش یافته است.
تحرکات دیپلماتیک اسرائیل در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در حالی شدت گرفته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو گزارش جدید خود تاکید کرده که اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی ایران به ۱۰ کیلوگرم و اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد به بیش از ۸۴ کیلو رسیده و این در حالی است که نظارت آژانس بر فعالیت‌های اتمی ایران، به‌دلیل اقدامات ایران «ضعیف‌تر از هر زمان دیگر شده است».نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز دو هفته پیش در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، طرحی را با عنوان «مهار ایران» بدون ارتباط با برجام، ارائه کرد.

جو بایدن به نخست‌وزیر اسرائیل گفت که آمریکا هنوز برای دیپلماسی در برابر ایران شانس قائل است و «در صورت ناکامی دپیلماسی، اقدامات دیگر نیز وجود دارد».آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز ۱۷ شهریور گفت به مرحله‌ای نزدیک شده‌ایم که بازگشت آمریکا به برجام شاید دیگر منفعتی نداشته باشد.مذاکرات یائیر لاپید با همتای روس خود در مسکو در حالی انجام شد که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز برای بررسی مسائل مربوط به برجام، در مسکو حضور داشت و با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، دیدار کرد. اما از احتمال انجام دیداری میان وزیر خارجه اسرائیل با مالی در مسکو خبری منتشر نشد.روسیه عمدتا حامی مواضع ایران در قبال برجام است و کاربرد زبان تهدید از سوی آمریکا و اسرائیل علیه ایران را کارساز نمی‌داند.

ادامه بررسی «مسائل فنی» مربوط به سوریه
وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای اسرائیلی خود در مسکو در اشاره تلویحی به حملات متعدد اسرائیل به سوریه که در سال‌های اخیر انجام شده است، گفت که مسکو مخالف تبدیل سوریه به صحنه تسویه حساب بین کشورهای دیگر است.اشاره لاوروف همچنین به نگرانی اسرائیل از احتمال حمله از سوریه به اسرائیل از سوی متحدین جمهوری اسلامی نیز بود.او گفت امنیت اسرائیل «اولویت» روسیه است و نمی‌خواهد از خاک سوریه برای حمله به اسرائیل یا کشوری دیگر استفاده شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که نظامیان روس و اسرائیلی هر روز «مسائل فنی» را بررسی می‌کنند و در این دیدار نیز توافق کردند که این تماس‌ها ادامه یابد.وزیر خارجه اسرائیل هم اظهار داشت اسرائیل می‌پذیرد که «روسیه منافعی در منطقه دارد» و برای همین است که دو کشور یک سیستم کارآ برای تفاهم داشته‌اند.اشاره وزیران خارجه روسیه و اسرائیل به تفاهم‌هایی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، از حدود شش سال پیش و بعد از استقرار نظامی روسیه در سوریه، در دیدارهای متعدد با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تنظیم کرده بود.
در این میان، در حالی که وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک در مسکو، بخش‌هایی از سوریه را اشغال شده نامید، یائیر لاپید گفت که اسرائیل «هرگز ارتفاعات گولان (جولان) را به سوریه مسترد نخواهد کرد» و «این احتمال و گزینه مذاکره با سوریه را حتی بررسی هم نخواهد کرد».

گفتنی اینکه،‌ تکرار ادعاهای وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران از سوی لاپید در حالی مطرح می شود که مقام معظم رهبری کشورمان در فتوایی، تولید، نگهداری و به کارگیری تسلیحات هسته ای را حرام اعلام کرده اند. مقامات ایران نیز بر اساس این فتوا بارها تاکید کرده اند تلاش ایران برای پیش رفت در زمینه دانش هسته ای، صرفا اهدافی صلح آمیز را دنبال می کند. 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها