به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۲۹۲۹۴

«نقد» به معنای دشمنی با نظام نیست

گروه سياسي: یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر درختان سیاست از طرف ناقدان، احزاب و مطبوعات هرس نشوند، علف‌های هرز سیاسی در کنار آنها روئیده خواهد شد و حکومت از بین خواهد رفت.
«نقد» به معنای دشمنی با نظام نیست

حجت‌الاسلام  فاضل میبدی، با تاکید بر اینکه طرح نقد به معنای وجود دشمنی با نظام نیست، اظهار کرد: باید دانست که نقد و انتقام با هم فرق دارند و در هر جامعه‌ای باید نقد وجود داشته باشد، چراکه هر جامعه‌ای عیب‌هایی دارد که لازم است آنها را برطرف کند. وی ادامه داد: این نکته باید بطور جدی مدنظر قرار بگیرد که اگر مرکز ثقل عیب‌ها روشن نشود، خطرات زیادی برای جامعه بوجود خواهد آمد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: امام علی(ع) که امامی معصوم است، خود را در معرض نقد قرار می‌دهد و به اطرافیان خود می‌گوید که ابایی نداشته باشید از اینکه سخن حق و مشورت عقل را به من ارائه دهید و در واقع حکومتی که نقد در جامعه را ببیند، متوجه عیب‌های خود خواهد شد. فاضل میبدی با بیان اینکه در دنیای امروز نقد به گونه‌های مختلفی اعمال می‌شود، وجود احزاب و مطبوعات مستقل را از جمله راه‌ها برای اعمال نقد خواند و تصریح کرد: اگر در جامعه‌ای احزاب و مطبوعات مستقل وجود نداشته باشد، حکومت به سمت استبداد و دیکتاتوری خواهد رفت.

وی همچنین گفت: بحث مشارکت سیاسی مردم که ما روی آن مانور می‌دهیم و اتفاقاً بحث اسلامی هم است، فقط این نیست که مردم انتخاب کنند و بعد از آن سراغ کار خود بروند. انتخابات یک گام است و مهمتر از آن، نظارت مردم بر آن چیزی است که انتخاب کرده‌اند؛ چراکه اگر مردم نظارت نکنند، نتیجه انتخابشان به استبداد مبدل خواهد شد. این نظارت را نیز جامعه، احزاب و مطبوعات مستقل نمایندگی می‌کنند. این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه "هر چقدر که نقدهای قوی‌تری در جامعه مطرح شود، حکومت در آن کشور مقتدرتر خواهد بود"، تاکید کرد: هرچه دایره نقد در یک حکومت تنگ شود، زمان نابودی آن حکومت تسریع خواهد شد.

میبدی در همین راستا خاطرنشان کرد: اگر در باغی درخت‌های هرچند زیبای آن هرس نشوند، آن باغ و آن درختان ماندگار نخواهند بود و علف‌های هرز در کنار این درختان روئیده خواهد شد. حال اگر درختان سیاست از طرف ناقدان، احزاب و مطبوعات هرس نشوند، علف‌های هرز سیاسی در کنار آنها روئیده می‌شود و حکومت از بین خواهد رفت. وی در پایان گفت: هرکس در هر مقامی که باشد از قاعده نقدپذیری نباید مستثنی شود، چراکه هیچ‌کس معصوم نیست و هرکس باید عیب‌های خود را ببیند. به هر حال هر آدمی در دنیا گمراه می‌شود و در معرض هوای نفس قرار می‌گیرد؛ حال باید کسی از بیرون بحث نظارت و کنترل را انجام دهد.

مرجع : ايسنا