به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۹ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۲۹۲۹۴۵

تاثیر کرونا بر تغییر سبک زندگی دانش‌ آموزان

تاثیر کرونا بر تغییر سبک زندگی دانش‌ آموزان
گروه جامعه: معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران با اشاره به تاثیر تعطیلی مدارس بر تغییر سبک زندگی دانش آموزان گفت: از خانواده‌ها می خواهیم تسلیم شرایط موجود نشوند. در خانه مرتب فعالیت بدنی را با آموزه‌هایی که در شبکه شاد گذاشتیم به کار بگیرند و از فست فودها و غذاهای چرب و شیرین کمتر استفاده کنند.

الهه حسن پور ضمن تاکید بر ضرورت توجه به سبک زندگی دانش آموزان در دوران خانه نشینی و تعطیلی ناشی از کرونا اظهار کرد: سبک زندگی را می توان در چند حیطه تقسیم بندی کرد که تغذیه سالم، فعالیت بدنی، سلامت روان، خواب کافی و پرهیز از دخانیات از این جمله است.

وی افزود: سبک زندگی در دوران کرونا در موارد یاد شده، آسیب دیده است و به ویژه در جمعیت کودکان و نوجوانان به سمت سبک زندگی غلط پیش رفته است. اکنون آنها دیرتر می خوابند و صبح دیرتر بیدار می شوند در حالی که هورمون های خوب بدن برعکس ترشح می شود و قبلا این اتفاق به واسطه صبح زود بیدار شدن و به مدرسه رفتن می افتاد اما این نظم به هم خورده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران با بیان اینکه بچه ها به لحاظ تغذیه‌ای نیز آسیب دیده اند، اظهار کرد: گرایش دانش آموزان به سمت خوردن خوراکی های ناسالم و تنقلاتی رفته که ما قبلا ورود آنها به مدرسه را کنترل می کردیم و درباره میان وعده های خوب به بچه‌ها آموزش می دادیم.
حسن پور افزود: تحرک و فعالیت بدنی نیز نسبت به همه موارد گفته شده بیشتر آسیب دیده است. بچه ها کم تحرک شده اند و باید در فضای خانه و قرنطینه بمانند. در حالی که قبلا به مدرسه رفت و آمد می کردند، زنگ ورزش داشتند و در حیاط بازی و جست و خیز می کردند، اما اکنون به بازی های کامپیوتری گرایش پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بسیار سعی کردیم ورزش در خانه را با خانواده ترویج کنیم، اما واقعیت این است که وقتی بچه ها را در مدرسه در اختیار داریم بیشتر روی نظم زندگی شان تاثیرگذاریم گفت: ارتباط حضوری مستمر با اولیاء هم بسیار به ما کمک می کرد. بحث سلامت روان کودکان نیز لطمه دیده و آنها به میزان بیشتری شاهد مشاجرات خانوادگی و امر و نهی از سوی مادرها هستند. مادرها هم خسته شده‌اند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران با اشاره به وضعیت نامناسب شاخص توده بدنی بچه ها و افزایش وزن در کودکان گفت: گزارش‌های کلان کشوری حاکی از آن است که برخی آسیب های اجتماعی افزایش یافته، شمار کودکان کار بیشتر شده و ازدواج کم سن‌ها و شاید طلاق هم بیشتر شده است. در دوران پساکرونا روزهای سختی پیش رو داریم و باید برنامه‌های بسیاری هم برای اولیا و هم دانش آموزان تدارک ببینیم.

حسن پور تاکید کرد: توصیه‌ام به عنوان معاون تربیت بدنی و سلامت این است که خانواده‌ها در این محورهای یاد شده کمک کنند و تسلیم این شرایط نشوند. در خانه مرتب فعالیت بدنی را با آموزه هایی که در شبکه شاد گذاشتیم به کار بگیرند و از فست فودها و غذاهای چرب و شیرین کمتر استفاده کنند. لازم است خانواده‌ها گرایش بچه‌ها را به سمت مصرف سبزیجات، پروتئین‌ها، لبنیات و میوه ها ببرند و علاوه بر تغذیه به خواب بچه‌ها اهمیت بدهند که شبها زودتر و با آرامش و به میزان کافی بخوابند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها