به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۹ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۲۹۲۹۴۶

تاثیر منفی کم‌ بارشی پاییز بر کیفیت هوای پایتخت

تاثیر منفی کم‌ بارشی پاییز بر کیفیت هوای پایتخت
گروه جامعه: در پی پیش‌بینی پاییز گرم و کم بارش در سال جاری، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: این وضعیت آب و هوایی می‌تواند تاثیر منفی بر کیفیت هوای پایتخت نسبت به سال‌های قبل بگذارد.
حسین شهیدزاده  افزود: باید بررسی کنیم که دمای هوا در پاییز چه قدر گرم‌تر از سال‌های گذشته است؟ اگر مشابه دمای تیر و مرداد باشد یعنی دما بالا باشد امکان دارد آلاینده ازن در مهرماه نیز تولید شود؛ اتفاقی که قبلا نیفتاده است چون ازن آلاینده‌ای است که در پی تابش مستقیم نور خورشید تولید می‌شود و معمولا در پاییز که تابش شدید خورشید نداشتیم، ازن تولید نمی‌شد یا میزان آن بسیار کم بود.

وی با اشاره به پیش‌بینی گرمای نسبی هوا و کاهش بارش در پاییز گفت: در این شرایط جوی با توجه به افزایش نسبی سرعت بادهایی که معمولا در این فصل می‌وزد باید انتظار خیزش گرد و خاک و افزایش غلظت ذرات معلق درشت‌تر را در تهران داشته باشیم چراکه گرما در کنار عدم بارش می‌تواند باعث افزایش آلاینده ذرات معلق شود.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: اگر دمای هوا در پاییز به‌قدری بالا باشد که نیاز به استفاده از دستگاه‌های خنک کننده مثل کولر احساس شود، انرژی بیشتری در خانه‌ها مصرف می‌شود و چون این انرژی معمولا از منابع فسیلی در نیروگاه‌ها تامین می‌شود، آلاینده‌های زیادی همچنان در نیروگاه‌ها تولید می‌شود که می‌تواند وارد شهر شود و غلظت آلاینده‌های پایتخت را بالاتر ببرد.

وی تاکید کرد: در مجموع افزایش دمای هوا در پاییز می‌تواند تاثیر منفی بر کیفیت هوای پایتخت نسبت به سال‌های قبل بگذارد.مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به رابطه دمای هوا با لایه اختلاط و میزان غلظت آلاینده‌ها در هوای پایتخت گفت: وقتی هوا گرم‌تر باشد ارتفاع لایه اختلاط یعنی ارتفاعی که آلودگی در آن پراکنده می‌شود و غلظت آن کمتر می‌شود، بیشتر است. در این شرایط آلاینده‌ها در فضای بیشتری توزیع می‌شوند و غلظت آلودگی کاهش می‌یابد پس این پارامتر به کیفیت هوا کمک می‌کند.

شهیدزاده در پایان اظهارکرد: در سال‌های قبل با آغاز فصل پاییز ارتفاع این لایه روی شهر تهران کم و در زمستان بسیار کاسته می‌شد به‌ویژه در شب‌ها به ۵۰ تا ۱۰۰ متر می‌رسید این در حالیست که ارتفاع لایه اختلاط در روزهای گرم بیش از ۱۰۰۰ متر است و هر آلودگی که تولید شود،‌ توزیع می‌شود ولی بعید می‌دانم تاثیر آن در پاییز سال جاری به‌اندازه‌ای باشد که کیفیت هوای تهران را بهتر از سال گذشته بکند.
برچسب ها: کیفیت هوا تهران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها