به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۹ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۲۹۲۹۴۹

واردات تخم مرغ نطفه‌دار برای تنظیم بازار جوجه

واردات تخم مرغ نطفه‌دار برای تنظیم بازار جوجه
گروه اقتصادی: نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: دولت با اتخاذ سیاست واردات تخم مرغ نطفه دار به دنبال تنظیم بازار جوجه و مرغ است.حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه همچنان بالاست، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر قطعه جوجه یکروزه بالای ۱۰ هزار تومان است که این امر قیمت تمام شده تولید را به شدت افزایش می دهد.

وی افزود: با توجه به سیاست قیمت گذاری دستوری، این افزایش قیمت تمام شده بر نرخ فروش اعمال نمی شود، از این رو منجر به زیان واحدهای مرغداری می شود.اسداله نژاد با اشاره به اینکه تاکنون تدابیری برای کنترل قیمت اتخاذ نشده است، بیان کرد: هر چند دستورالعمل هایی مبنی بر حذف جوجه ریزی مازاد برای زنجیره ها و واحدهای مستقل مبنی بر جوجه ریزی ۲۰ درصد کمتر از میزان پروانه و همچنین افزایش فاصله جوجه ریزی به ۹۰ روز اتخاذ شده است، اما این موضوع در کوتاه مدت می تواند منجر به کاهش التهابات شود و در بلندمدت تبعات زیان باری همچون کاهش جزئی قیمت جوجه دارد که این امر منجر به نارضایتی مرغداران می شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی تعریف فرآیند اخذ تعهد برای عرضه جوجه داخل شبکه با نرخ مصوب یا عرضه از طریق سامانه بازارگاه را راه حل تنظیم بازار قیمت جوجه برشمرد و گفت: اتخاذ تصمیماتی مبنی بر افزایش فاصله میزان جوجه ریزی به ۹۰ روز به سبب اعمال برخی هزینه ها منجر به نارضایتی مرغداران می شود چرا که تولیدکننده ناچار است در این مدت که واحدهای مرغداری خالی هستند، هزینه کارگر بدهند.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید جوجه کشور جوابگوی نیاز بازار نیست، بیان کرد: از شهریور سال گذشته باید برای این موضوع چاره اندیشی می شد و در شرایط کنونی واردات تخم مرغ نطفه دار می تواند به تامین مرغ و جوجه مورد نیاز بازار کمک کند، اما تا زمان تبدیل به جوجه حداقل یک‌ماه زمان می برد.این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط کنونی مرغداران با نرخ هر کیلو ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان اقدام به عرضه مرغ در بازار می کنند، افزود: هم اکنون قیمت تمام شده هر کیلو مرغ با احتساب قیمت جوجه و سایر هزینه های تولید بیش از ۲۱ هزار تومان است.

وی از توزیع روزانه ۶ هزار و ۲۰۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: با توجه به ارزان بودن مرغ در مقایسه با سایر محصولات پروتئینی و کیفیت بالای آن، سرانه مصرف افزایش و از طرفی تولید جوجه بواسطه تاخیر در جوجه ریزی مرغ مادر طی ماه های شهریور و مهر کاهش یافته است که امیدواریم با واردات تخم مرغ نطفه دار این کمبود جبران و مشکلات حل شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان درباره آخرین وضعیت بازار نهاده های دامی تصریح کرد: هم اکنون تامین نهاده ها با تاخیر در حال انجام است به گونه ای از زمان اعلام بار سامانه بازارگاه تا توزیع ذرت و کنجاله به دست مرغدار حداقل یک ماه زمان می برد که در این مدت مرغدار ناگزیر به تامین از بازار آزاد است که تمامی این عوامل قیمت تمام شده تولید را افزایش می دهد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: مرغ
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها