به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۹ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۲۹۲۹۶۵

افزایش ۵۳ درصدی صادرات به ترکیه

افزایش ۵۳ درصدی صادرات به ترکیه
گروه اقتصادی: رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار داشت: از آنجا که در مدت مشابه سال گذشته به علت شرایط پیش آمده ما نتوانستیم صادرات زیادی داشته باشیم به همین دلیل افزایش صادرات ۵۳ درصدی زیاد و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد ولی الان هم میزان صادرات ما به ترکیه رقم خاصی نیست.

مهرداد سعادت  در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و ترکیه اظهار کرد: خوشبختانه در چهارماهه ابتدای امسال با افزایش صادرات به ترکیه مواجه بودیم و تراز تجاری ما با این کشور نیز مثبت بوده است. اما باید توجه داشت از آنجا که در مدت مشابه سال گذشته به علت شرایط پیش آمده ما نتوانستیم صادرات زیادی داشته باشیم به همین دلیل افزایش صادرات ۵۳ درصدی زیاد و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد ولی الان هم میزان صادرات ما به ترکیه رقم خاصی نیست.

وی افزود: میزان حجم مبادلات ایران و ترکیه در این مدت ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است اما رقم بزرگی نیست، ما قابلیت سالانه ۱۵ میلیارد دلار مبادله تجاری را با ترکیه داریم. از این میان حدود ۶۵۰ میلیون دلار صادرات ما به ترکیه و حدود ۵۵۰ میلیون دلار هم واردات از این کشور بوده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: بیشتر اقلام صادراتی ما به ترکیه مواد اولیه و خام، خشکبار و محصولات کشاورزی بوده، کالای ساخته شده بین اقلام صادراتی ما بسیار کم است. واردات ولی از این کشور بیشتر کالای ساخته شده بوده است. 

سعادت در پاسخ سوالی در مورد وضعیت واکسیناسیون ایرانیان در ترکیه گفت: کشور ترکیه به هیچ وجه برای ایرانیان غیرمقیم واکسیناسیون انجام نداد. ترکیه مثل ارمنستان نبود که بتوان برای واکسیناسیون به آن سفر کرد. در خود ترکیه ۷۵ میلیون دز واکسن زده شده است اما شاید یک مورد هم نبوده که به افراد غیرمقیم واکسن تزریق کنند. سختگیری زیادی در این کشور وجود داشت که برای واکسن حتما باید اقامت ترکیه داشت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها