کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

موزه‌های غول پیکر در حاشيه خلیج‌فارس

بي بي سي , 5 بهمن 1392 ساعت 12:06

گروه فرهنگ و هنر: بیست و پنج سال از افتتاح موزه ملی بحرین می‌گذرد. قدیمی‌ترین موزه در کشورهای عرب منطقه خلیج فارس و اولین موزه در میان همسایگانش که اشیاء کشف شده از حفاری‌های منطقه را به نمایش گذاشته است. در حال حاضر این موزه در کنار مجموعه دائمی یافته‌های باستان شناسان، میزبان صدها قطعه پارچه نفیس و لباس‌های باستانی از روسیه است.


نمایش این آثار بی‌نظیر از پارچه‌ها و لباس‌های روسی از قرون هجده و بیست میلادی سومین همکاری مشترک میان موزه منامه و موزه هنرهای کاربردی و فولکلور مسکو است. شیخا مای بنت محمد الخلیفه، وزیر فرهنگ بحرین، می‌گوید موزه بحرین وارد دوران جدیدی از حیات خود می‌شود و بعد از نمایش دائمی مجموعه برای ربع قرن باید به فکر به روز کردن آثار موزه بود. موزه ملی بحرین در سال ۱۹۸۸ با طراحی مدرن سوئدی افتتاح شد. این موزه مجموعه‌ای بی نظیر از آثار به دست آمده از حفاری جزیره بحرین را به نمایش گذاشت.

آثاری که متعلق به سرزمین کهن دیلمون در سواحل خلیج فارس هستند. پیر لامبارد، باستان شناس فرانسوی و مشاور موزه بحرین، می‌گوید آثار سفالی، جواهرات، سکه‌ها و مجسمه‌هایی که در این موزه به نمایش گذاشته شده اطلاعات مهمی در مورد تمدن باستانی بشر به ما می‌دهد. او می‌گوید این آثار در زمانی ساخته شده‌اند که این کوچکترین ملت عرب مرکز یک شاهراه عظیم تجاری بود که از بین النهرین تا دره رود سند کشیده می‌شد.

باستان شناسانی از سراسر اروپا برای حفاری به این منطقه آمدند و این مجموعه غنی را از دل زمین کشف کردند. آثار زیادی کشف شد و این موزه باید بنا مي‌شد تا خانه ای برای این آثار شود. در سوی دیگر موزه‌هاي عظیم ابوظبی و بحرین در حال ساخت هستند که به نوعی نمادهای معماری اسراف آمیز به شمار می‌آیند. این موزه‌هاي غول پیکر قرار است آثار به امانت گرفته از موزه‌هاي آمریکا و اروپا مثل لوور و گوگنهایم را به نمایش بگذارند.

موزه بحرین قرار است محوطه تازه ای بسازد و به مخاطب تمدن هایی را معرفی مي‌کند که در جزیره بحرین می‌زیسته‌اند. مجموعه مروارید موزه ملی بحرین به روسیه فرستاده شده است. بعد از نمایشگاه پارچه‌هاي روسیه، قرار است در موزه بحرین آثار باستانی ترکیه به نمایش گذاشته شود.

موزه بحرین در جهان عرب مشابه و نظیر ندارد. رشد و گسترش این موزه‌ها نشان می‌دهد بحرین و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به فرهنگ به عنوان یکی از عناصر اصلی تعریف کننده هویت نگاه می‌کنند و مي‌خواهند همکاری‌هاي بین‌المللی در زمینه فرهنگی را گسترش دهند. در حالی که امارات متحد عربی و قطر در حال جمع آوری اشیاء هنری از سراسر اروپا هستند، عربستان سعودی و بحرین نگاه فرهنگی متفاوتی به موزه داری و نمایش مجموعه هایشان دارند.

جدا از اسلام که سنگ بنای اصلی مراکز فرهنگی این کشورهاست، یافته‌های پیش از اسلام هم در دست تحقیق و بررسی در مجموعه‌هاي قابل نمایش این موزه‌ها هستند. شیخ سلطان بن سلمان، وزیر جهانگردی و توریسم عربستان سعودی می‌گوید این کشور قصد ندارد درهایش را به این زودی به روی انبوه توریست‌ها و جهانگردان باز کند. او مي‌گوید ما دو موزه جدید در دست ساخت داریم. همچنین در حال احداث ساختمان‌ها، فرودگاه‌ها و جاده‌های تازه هستیم ولی اینها بیشتر برای نیاز مردم خودمان است و نه برای مسافران خارجی.


کد مطلب: 29299

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/29299/موزه-های-غول-پیکر-حاشيه-خلیج-فارس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir