به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۹ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۲۹۲۹۹۳

طالبان مشروعیت بین المللی و ملی ندارد

طالبان مشروعیت بین المللی و ملی ندارد
گروه بین الملل: یك کارشناس حقوق بین الملل  گفت: از نظر بنده طالبان به عنوان دولت قانونی محسوب نمی‌شود و نه سازمان ملل بلکه هیچ جای دنیا آن را به رسمیت نشناخته‌اند، لذا هر نوع توسل به زور توسط این گروه به مردم افغانستان نقض حقوق بین الملل محسوب می‌شود.
یوسف مولایی درباره ابعاد و پیامدهای حقوقی حمله پهپادی به پنجشیر افغانستان که با وجود تکذیب توسط اسلام‌آباد، ولی گفته می‌شود پاکستان در آن نقش داشته است؟ گفت: از نظر بنده طالبان به عنوان دولت قانونی محسوب نمی شود و نه سازمان ملل بلکه هیچ جای دنیا آن را به رسمیت نشناخته اند، لذا هر نوع توسل به زور توسط این گروه به مردم افغانستان نقض حقوق بین الملل محسوب می شود. در این راستا هر دولت یا هر جریانی بخواهد به این گروه کمک کند در مقابل جامعه بین المللی و مردم افغانستان مسئول است، ضمن این که کشتار در پنجشیر نوعی جنایت جنگی تلقی می شود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد : هر دولتی مانند پاکستان که به نظر می رسد موازنه قدرت را در این منطقه به هم زده و تلفات زیادی در پنجشیر داشته، اقدامش تجاوز آشکار کشوری علیه کشور دیگر و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان است و در این مورد شورای امنیت سازمان ملل باید موضع گیری کرده و محکوم کند.کشورهای همسایه افغانستان از جمله ایران نیز باید واکنش نشان دهند. مولایی همچنین درباره این که پاکستان مساله حمله هوایی به پنجشیر را که منتسب به آن می دانند تکذیب کرده، بیان کرد : طبیعتا هر کشوری برای دفاع از خودش ابتدا تکذیب می کند.اما شواهد باید ثابت کند چه اتفاقی افتاده، اظهارنظرهای ما هم براساس این است که اتفاق افتاده، در واقع اگر جامعه جهانی بگوید این کار توسط پاکستان انجام نشده بحث دیگری است چون به لحاظ فنی مدارک نداریم نمی توانیم با قاطعیت اظهار نظر کنیم.
این کارشناس حقوق بین الملل اظهار داشت: اما هر کشوری در صورتی که دخالت داشته باشد نقض حاکمیت و تمامیت ارضی و حقوق بین الملل اقدام کرده است، البته در مساله مقاومت پنجشیر بالگردها، هواپیما و یا سایر ادوات جنگی پیشرفته قرائنی است بر این که یک کشور خارجی دخالت داشته ممکن است حتی پاکستان نبوده و کشور دیگری باشد.
وی درباره دعوت طالبان از ایران برای شرکت در مراسم رسمی اعلام دولت جدید، گفت: با توجه به این که مساله امنیت برای ایران مهم است باید جوانب مختلف را مورد بررسی قرار دهد گرچه من به عنوان کارشناس حقوق بین الملل معتقدم طالبان یک گروه شورشی است و با زور و جنگ قدرت را به دست گرفته، مشروعیت بین المللی و ملی ندارد، رفراندوم و انتخابات برگزار نکرده و در گذشته نیز عملیات‌های تروریستی زیادی انجام داده است، لذا شایستگی ندارند به رسمیت شناخته شوند.  اگر ایران در این مراسم شرکت کند به معنای به رسمیت شناختن آنان است لذا باید با تامل برخورد کرده و ببیند جامعه جهانی چه موضعی اتخاذ می کند، تا جایی که اطلاع دارم اکثر کشورهای جهان قصد شناسایی طالبان به عنوان یک دولت جدید را ندارند.


 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها