کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روسیه: به هیچ وجه در مراسم اعلان دولت جدید طالبان شرکت نخواهیم کرد

قتل‌عام وسیع و کوچ اجباری مردم پنجشیر توسط مزدوران پاکستانی

19 شهريور 1400 ساعت 16:22


گروه بین‌الملل: خانواده‌هایی که وحوش طالبان به اجبار و بخاطر محاصره و گرسنگی از پنجشیر آواره شده‌اند، روایت‌های وحشتناکی را روایت می‌کنند که قبلاً به دلیل نبود تلفن و اینترنت گفته نشده بود.
آنان می‌گویند طالبان خانه‌های غیرنظامیان را تصرف و آنها را غارت می‌کنند. اعضای خانواده‌های چهره‌های سیاسی پنجشیری همچون احمد مسعود، ژنرال فهیم، امرالله صالح «سرپرست ریاست‌جمهوری افغانستان»، عبدالله عبدالله و ... بازداشت و بسیاری از آنان در مقابل خانه‌هایشان تیرباران شده‌اند. طالبان عکسی از خانه امرالله صالح را پس از اشغال منتشر کرده‌اند. طالبان، اغاب جوانان پنجشیری را بازداشت و به صورت دست‌جمعی به مکان‌های نامعلومی می‌برند و هزاران خانواده به دلیل گرسنگی و محاصره کامل، در حال کوچ اجباری از این ولایت هستند.
عبدالرشید دوستم در توییتی نوشت: من از سازمان ملل می خواهم سکوت را بشکند و ازتروریست های لیست سیاه بخواهد که نسل کشی در پنجشیر را متوقف کنند. دروازه های دره را باز کنند برای دریافت کمک های بشردوستانه به پنجشیر. همچنین اجازه گزارش به رسانه ها داده شود. فاجعه ای در راه است. ژان ماری مونتالی، روزنامه‌نگار و نویسنده فرانسوی هم نوشت: جامعه بین‌الملل همانطور که به هشدارهای احمدشاه مسعود توجه نکرد و نتیجه آن حملات افراطیون مذهبی القاعده به آمریکا در ۱۱ سپتامبر شد، حالا فرزند او را که راه پدر را می‌رود تنها گذاشته است.

...

قتل‌عام وسیع و کوچ اجباری مردم تاجیک «فارس» 
تصاویر تازه که از داخل پنجشیر منتشر شده نشان می‌دهد که به دلیل ادامه مقاومت رزمندگان مردمی در مقابل تجاوز پاکستان و طالبان به این ولایت، مزدوران پاکستان هزاران نفر از مردم بومی را با گرسنگی دادن و محاصره، ناچار کرده‌اند بطور گسترده از دره پنجشیر کوچ اجباری بدهند.

واکنش تازهٔ وزارت خارجه ایران و واکنش امروز سخنگوی پوتین ظاهرا از تغییر جهت این دو کشور حکایت دارد. تغییر موضع روسیه در برابر طالبان دقیقا پس از صحبت تلفنی رئیس‌جمهوری آمریکا و همتای ‌چینی‌اش ایجاد شده است. روسیه امروز اعلام کرد: «به هیچ وجه در مراسم اعلان دولت جدید طالبان شرکت نخواهیم کرد» 🔹مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم گفت: حمله غیر قابل توجیه اخیر و برادرکشی قابل محکومیت در پنجشیر در تضاد با موضع متحد جامعه جهانی است که بر اساس آن هر دولتی که با زور در افغانستان به قدرت برسد به رسمیت شناخته نخواهد شد.
وزیر دفاع بریتانیا هم می‌گوید: در صورتی که طالبان به وعده‌‌های خود عمل نکند و به تروریست‌ها اجازه فعالیت بدهد، ارتش این کشور آمده است با هواپیماهای بدون سرنشین به افغانستان حمله کند. ، بن والس گفت بریتانیا برای حفاظت از شهروندان، منافع و متحدان خود دست به هرگونه اقدام ضروری خواهد زد.

غارت سفارت‌های بریتانیا، نروژ و کانادا!
گزارش اسکای‌نیوز از سفارت‌های بریتانیا، نروژ و کانادا در کابل نشان می‌دهد که افراد طالبان وارد این مقرهای دیپلماتیک شده و آنها را غارت کرده‌اند!

رئیس جدید بانک مرکزی در کابینه تروریست‌های طالبان!
حاجی محمد ادریس، از سوی طالبان به ریاست بانک مرکزی افغانستان منصوب شد. عکس منتشر شده از حاجی محمد ادریس، رئیس جدید بانک مرکزی در کابینه طالبان، در دفتر کارش خبرساز شد. در این عکس دیده می‌شود که او با سلاح در دفتر کار خود حاضر شده و آن را کنار لپ‌تاپ، روی میز کار خود گذاشته است. وی سواد اقتصادی نداشته و صرفا به دلیل اینکه مسوول مخفی کردن پولهای سرکرده‌های طالبان بود به این سمت منصوب شده است!
طالبان حتی حامد کرزای پشتون را هم برنتابید!
گروه تروریستی طالبان نام حامد کرزی را از میدان هوایی «فرودگاه» کابل حذف کردند. این در حالیست که کرزای همواره و از دوره رییس‌جمهوری‌ خود، با احترام! از طالبان یاد می‌کرد!


توییت‌های تهدیدآمیز یک مرکز نظامی-امنیتی پاکستان:
ما ایران را بر سر جای خودش خواهیم نشاند!
اندیشکده نظامی امنیتی «مجمع راهبردی پاکستان» در واکنش به استناد به گزارش سنتکام درباره حمله پهپادهای پاکستانی به پنجشیر در صفحه توئیتر خود نوشت: «سنتکام مسئول قتل قاسم سلیمانی "پدر همه نیروهای نیابتی در خاورمیانه" است»؛ افزون بر آن، منابع سنتکام معتبر نیستند.» حساب این اندیشکده در توییت دیگری هم نوشت: «وقت آن است که ایران را سر جایش بنشانیم. نکته مهم: ایران در حال بازی ژئوپلیتیک است و ما ان‌شاءالله شدیدتر از انتظار پاسخ خواهیم داد.» ظاهرا رژیم تروریست‌‌پرور پاکستان و پدرخوانده القاعده و طالبان به شدت غرق در شادی از اشغال افغانستان شده و مستانه دچار هذیان‌گویی شده است!

واکنش مریم مسعود دختر ‎احمدشاه مسعود در به تخریب آرامگاه پدرش
مریم مسعود دختر ‎احمدشاه مسعود در واکنش به تخریب آرامگاه پدرش در توییتر نوشت:
 مسعود مشتی خاك نيست،
 مسعود شيشه و سنگ نيست،
 مسعود در و پنچره نيست،
 مسعود مكتب هست،
 مسعود آرمان هست،
 مسعود راه هست، 
مسعود باور هست.
 به اين سادگی از بين نمی‌رود.

احمدولی مسعود، برادر شهید احمدشاه مسعود و سفیر سابق افغانستان در لندن:
یک جبهه انسانیت است و جبهه مقابل ترور؛ صدای انسانیت بلند است، مردم دنیا چقدر همراهند؟

احمد ولی مسعود، برادر احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان در سالروز شهادت او در گفت‌وگو با محمدحسین جعفریان مطرح کرد:

صدای انسانیت بلند است، مردم دنیا چقدر همراهند؟
امروز من در سوئیس به طور تمام وقت به دنبال حل مسائل جبهه مقاومت و مردم افغانستان هستم و در همین رابطه با تعدادی از افراد برجسته کشورهای اروپایی دیدار داشتم که صحبت‌های مفیدی شد و همگی در اینکه باید خط قرمزی برای این جنایات در نظر گرفته شود، هم نظر بودیم. امروز ما صدای انسانیت را بلند کرده‌ایم تا ببینیم چقدر مردم دنیا با ما همراه هستند؟ در پی فراخوان قیام ملی و به پا خواستن مردم، دیدیم که امروز در سالروز شهادت قهرمان ملی، رئیس جمهور فرانسه از جنایات طالبان ابراز تاسف کرد. در اینجا وجدان‌های بیدار همراه ما هستند و مدام از من در رابطه با احمد مسعود و سلامتی او و اوضاع پنجشیر می‌پرسند که شما در آنجا چه میکنید و از ما در اینجا چه کاری ساخته است؟ بزرگان ما خطاب به شورای امنیت اظهار داشتند که در مقابل جنایت بشری که در پنجشیر در حال وقوع است سکوت نکنند و به آن توجه کنند.  من در مصاحبه‌ای عنوان کردم که دنیای غرب که قبلا گفته بود که از مسائل انسانی دفاع می‌کنیم ، امروز کجاست؟ آقای بوش که گفته بود ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم امروز کجاست؟ چرا پس از  سالها جنگ در افغانستان، علی‌رغم هزینه‌های فراوان، مجددا کشور را به دست تروریست‌ها سپردید؟

از مردم ایران قدردان و از سیاسیون گله‌مندیم
در ایران هم مردم شریف، صدای همدردی خود را بلند کردند که بسیار قابل تقدیر است. اما انتظار و توقع ما از سیاسیون جمهوری اسلامی ایران چیز دیگری بود. شما که همیشه گفتید که ما مسلمان هستیم و مجاهد، چرا امروز در برابر طالبان سکوت کرده‌اید؟ چرا حتی نسبت به حتک حرمت مزار قهرمان ملی افغانستان، هیچ واکنشی نشان ندادید؟ همان قدر که از مردم شریف ایران تقدیر می‌کنیم ، به همان اندازه از سیاسیون گله‌مند هستیم. 
نمی‌گوییم به دنبال منافع ملی خود نباشید
ما نمی‌گوییم که ایران به دنبال منافع ملی خود نباشد، اما شما همیشه گفته‌اید که اخلاق و اسلام برای ما در اولویت هستند. امروز ما همسایه‌های همزبان و هم فرهنگ شما، مسلمان هستیم، امروز که ما زیر آتش بمباران طالبان و پاکستان قرار داریم چرا سکوت کرده‌اید؟ آمریکا چرا سکوت کرده است؟ آیا طالبان دارای یک دولت است در حالی که نام تمامی اعضای دولتش به عنوان تروریست در لیست سیاه قرار دارد، چطور تحمل می‌کنید ؟ سال پیش اگر این اتفاق می‌افتاد تماما رسانه‌ای می‌شد اما امروز چرا رسانه‌ها در برابر این تروریست‌ها سکوت کرده‌اند؟
▪️ طالب دشمن همه است، چون تروریست دشمن همه است، تروریست نه انسانیت می‌شناسد، نه دین. طالبان برای تشکیل دولت یا آوردن صلح به افغانستان نیامده است، بلکه در فکر این است که بعد از افغانستان چه کار کند و به کجا برود؟ طالبان حتی از ۲۰ سال پیش خطرناک‌تر شده است، چرا که از این وسیله قدرت‌ها و کشورهای دیگر در راستای منافع خود استفاده می‌کنند. بنابراین در مقابل تروریست مسئله مذهب و ایدئولوژی و ... نباید مطرح باشد. در این شرایط یک جبهه کلان انسانیت وجود دارد و یک جبهه ترور و بربریت و وحشت. این جبهه کلان را باید در مقابل ترور تشکیل داد و محدود به جایی نیست.
▪️تعدادی از بزرگانی مثل دوستم، عطامحمدنور، استد محقق، استاد خلیلی و ... در مذاکرات پاکستان حضور داشتند و تعدادی را من اطلاعی ندارم که کجا هستند و چه می‌کنند؟ هر اتفاقی افتاده و شرایط هرطور پیش رفته، آنچه مهم است این است که حداقل صدایشان بلند باشد. این افراد نباید توقع و امیدی به مشارکت یا مصالحه با طالبان داشته باشند. مشارکت با و مصالحه طالب معنایی ندارد، چون خودتان می‌بینید و می‌دانید طالب چه جنایت‌هایی می‌کند. صدایشان را باید مردانه بلند کنند. توقع داشتیم در این چند هفته که مردم زیر آتش تروریسم بودند، صدای اینها به شکل واضح و رسا به گوش رسد، اگر بعدا قرار بود تعامل سیاسی هم صورت گیرد، هیچ‌کس اینها را به خاطر این فریاد اعتراض‌شان محکوم نمی‌کرد.
▪️در دوره مقاومت من سفیر افغانستان بودم، آقای کرزای و آقای غنی پیشنهاد پست دولتی به من دادند، ولی من قبول نکردم، چون من به تنهایی مهم نیستم و حضور من فایده‌ای ندارد، بلکه باید سر ساختار و اصول توافق کرد و قاعده بازی را منظم ساخت، در این صورت دیگر افراد مهم نیستند. شما ممکن است اشخاص را به‌خاطر اسم خانواده‌ها و کسب محبوبیت برای خودتان روی کار بیاورید، ولی کاری انجام نمی‌شود. من از آنها خواستم که کاری کنند که یک مشارکت عمومی در تمام افغانستان صورت گیرد. در این ۲۰ سال اینها سعی کردند طالب را به‌خاطر منافع قومی نگه دارند و ما هم هشدار دادیم که این کار به نفع افغانستان نیست. همه‌چیز در این ۲۰ سال به صورت پروژه بوده و همه این پروژه‌ها به آسانی از هم پاشید، چرا که یک فرایند منسجم نبود و همه‌چیز به صورت پروژه‌ای پیش رفت.
▪️آقای امرالله صالح بخشی از حکومت فروپاشیده آقای غنی است و تا روز آخر هم در کنار او بود و از او دفاع می‌کرد. بعد از سقوط دولت اشرف غنی بود که آقای صالح به پنجشیر آمد. اما احمد مسعود از مدت‌ها قبل کارش را شروع کرده بود و اشرف غنی در مقابل مقاومت حساسیت داشت. از سوی دیگر احمد مسعود نمی‌تواند تحت تأثیر و زیر توصیه کسی باشید. او فرزند شهید احمد شاه مسعود است و استقلال رأی دارد و باهوش و جوان و معتقد و کاریزماتیک است و امرالله صالح روی او هیچ تأثیری ندارد.

 مسعود کاظمی فرزند شهید کاظمی در سالروز شهادت احمد شاه مسعود:
کرزی و غنی اقوام را چندپارچه کردند

اگر بخواهیم دو دهه گذشته افغانستان را بررسی کنیم، می‌بینیم که افغانستان همیشه تحت سیطره کشورهای دیگر بوده است و دیگران برای آن تصمیم گرفته‌اند. این سوال که افغانستان به عنوان کشوری که دارای چهارصدهزار نیرو و اردو و وزارت داخله فعال و امکانات ناتو است، چرا تنها در یازده روز سقوط کرد .بسیار سوال مهمی است. 
 از هجده ماه پیش همزمان با مذاکرات آقای خلیل‌زاد، وضعیت امروز افغانستان قابل پیش بینی بود. در دولت‌های آقایان کرزی و غنی، تحولات زیادی اتفاق افتاد. همان طور که می‌دانید افغانستان از اقوام متعددی همچون هزاره، ازبک، تاجیک، سادات، پشتون و ... تشکیل شده است که همگی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. اما در دو دولت نام برده، سران حکومت و احزاب سیاسی مختلف تضعیف شدند. هم آقای کرزی و هم اشرف غنی دولت‌های خود را  از کسانی که جایگاه بالای مردمی داشتند، تصفیه کردند. تعدادی را ترور کردند مثل آقایان: سید خلیل و داوود داوود و...رهبران دیگری را که موفق به حذف فیزیکی شان نشدند، حذف سیاسی کردند و با زدن انگ های نامربوط سعی در تخریب چهره و جایگاه آنها در میان مردم نمودند. فاصله اندازی در میان اقوام مختلف و تشکل های مردمی ایجاد کردند و بزرگترین احزاب را به صورت چندپارچه درآوردند. 
احمد مسعود با افراطی‌گری مبارزه می‌کند
در رابطه با صهیونیست خواندن احمد مسعود هم باید بگویم که در کشوری مثل افغانستان که ۴۰ کشور در آن مداخله دارند، چطور می‌توان گفت یک جوان ۳۲ ساله که در مقابل جریانی ایستاده، که استخبارات بزرگ پشت آن هستند، میتواند صهیونیست باشد؟ 
من اولین کسی بودم که حمایت خود را از احمد مسعود اعلام کردم چرا که می‌دانم وی فردی استخباراتی یا تعلیم دیده نظامی در کشورهای بیگانه نیست. او کسی است که پدرش برای این کشور قربانی شده و حالا نیز خود او که جوانی‌اش را در راه دفاع از مرز و ناموس و وطن خود گذاشته است. چنین فردی که با افراطی‌گری و دیکتاتوری و ظلم مبارزه می‌کند چطور می‌تواند خیرخواه مردم خود نباشد؟ احمد مسعود در آرامگاه پدر خود، در دره پنجشیر رشد کرده و امروز هم مقاومت خود را از همان‌جا آغاز کرده است. 
از دو سال پیش چنین روزی را پیشبینی می‌کردیم
در برابر هر حرکتی که آغاز شود همیشه انتقادات و چراهای بسیاری هم هست؛ اما اینکه کسی ما را محکوم کند که چرا از وطن و مرز و ناموس خود دفاع می‌کنید، غیر منطقی و غیرعقلانی است. امروز هدف همه ما یکی است و این مبارزه معطوف به نقطه خاصی نیست و همگی با هم در برابر ظلم و تروریسم جهانی و افراطی‌گری ایستاده‌ایم. امروز طالبان در مقابل رسانه‌ها تظاهر به تغییر و آرام بودن می‌کنند اما آهسته آهسته چهره واقعی خود را به دنیا نشان خواهند داد. ما گله‌مند هستیم چرا که از دو سال پیش که ما اوضاع امروز افغانستان را پیش بینی کرده بودیم، بارها از بزرگان خواستار همکاری بودیم اما یا عزیزان در مقابل این درخواست احمد سکوت کردند - که گناه بزرگی است- و یا نمی‌دانستند که چه خواهد شد که باز هم در جایگاه آنان این یک نکته منفی به حساب می‌آید. 
از خون دو میلیون شهید نمی‌توان چشم پوشید
ما کار خود را تازه شروع کرده ایم و کم کم تحرکات گسترده ملی شکل خواهند گرفت و به طالبان می‌گوییم: ما بازماندگان شهدای ملی و مردم افغانستان در مقابل شما می‌ایستیم. ما دو میلیون شهید در راه این خاک داده‌ایم، چطور از آنها چشم پوشی کنیم و زیر سیطره و استعمار کشور بیگانه قرار بگیریم؟ با اینکه از آنها کاملا ناامید هستم اما باز هم آنها را دعوت به مذاکره می‌کنم. طالبان باید حکومت زور و اسلحه را کنار بگذارد، چرا که حکومت بر مردم با زور و وحشت دوام نخواهد داشت. همچنان که در دهه قبل سه چهارم کشور در دست آنان بود ولی دوام نداشت. آنها را به مذاکره دعوت می‌کنیم اما نه مانند مذاکره آقای خلیل‌زاد در قطر که باعث شد یک شبه آمریکا خارج شده و کشور به دست طالبان بیفتد و بر سر سفره کشورهای بیگانه‌ای که خود داعیه دارند که سروکاری با آنها ندارند، بنشینند و این جریان را در دست بگیرند. طالبان باید تفکر خود را تغییر دهد. بنده به شخصه در چند هفته اخیر در طول شبانه روز بیشتر از سه ساعت خواب نداشته و دغدغه کشور را داشته‌ام. علی رغم مشکلات خانوادگی و بیماری مادرم تلاش دارم که به پنجشیر رفته و به احمد مسعود ملحق شوم. ما ترسی  از شهادت نداریم. ما شهیدان بزرگی همچون شهید احمد شاه مسعود و شهید مزاری و بزرگان دیگر را داریم و راهشان را ادامه خواهیم داد


کد مطلب: 293059

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/293059/قتل-عام-وسیع-کوچ-اجباری-مردم-پنجشیر-توسط-مزدوران-پاکستانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir