به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۹ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۲۹۳۰۶۲
احمدولی مسعود، برادر شهید احمدشاه مسعود:

از مردم ایران قدردان و از سیاسیون گله‌مندیم، یک جبهه انسانیت است و جبهه مقابل ترور

تخریب مرقد شهید احمدشاه مسعود (قهرمان ملی افغانستان)  توسط وحوش طالبان
تخریب مرقد شهید احمدشاه مسعود (قهرمان ملی افغانستان) توسط وحوش طالبان
گروه بین‌الملل: احمد ولی مسعود، برادر احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان در سالروز شهادت او در گفت‌وگو با محمدحسین جعفریان مطرح کرد:

امروز من در سوئیس به طور تمام وقت به دنبال حل مسائل جبهه مقاومت و مردم افغانستان هستم و در همین رابطه با تعدادی از افراد برجسته کشورهای اروپایی دیدار داشتم که صحبت‌های مفیدی شد و همگی در اینکه باید خط قرمزی برای این جنایات در نظر گرفته شود، هم نظر بودیم. امروز ما صدای انسانیت را بلند کرده‌ایم تا ببینیم چقدر مردم دنیا با ما همراه هستند؟ در پی فراخوان قیام ملی و به پا خواستن مردم، دیدیم که امروز در سالروز شهادت قهرمان ملی، رئیس جمهور فرانسه از جنایات طالبان ابراز تاسف کرد. در اینجا وجدان‌های بیدار همراه ما هستند و مدام از من در رابطه با احمد مسعود و سلامتی او و اوضاع پنجشیر می‌پرسند که شما در آنجا چه میکنید و از ما در اینجا چه کاری ساخته است؟ بزرگان ما خطاب به شورای امنیت اظهار داشتند که در مقابل جنایت بشری که در پنجشیر در حال وقوع است سکوت نکنند و به آن توجه کنند.  من در مصاحبه‌ای عنوان کردم که دنیای غرب که قبلا گفته بود که از مسائل انسانی دفاع می‌کنیم ، امروز کجاست؟ آقای بوش که گفته بود ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم امروز کجاست؟ چرا پس از  سالها جنگ در افغانستان، علی‌رغم هزینه‌های فراوان، مجددا کشور را به دست تروریست‌ها سپردید؟

از مردم ایران قدردان و از سیاسیون گله‌مندیم
در ایران هم مردم شریف، صدای همدردی خود را بلند کردند که بسیار قابل تقدیر است. اما انتظار و توقع ما از سیاسیون جمهوری اسلامی ایران چیز دیگری بود. شما که همیشه گفتید که ما مسلمان هستیم و مجاهد، چرا امروز در برابر طالبان سکوت کرده‌اید؟ چرا حتی نسبت به حتک حرمت مزار قهرمان ملی افغانستان، هیچ واکنشی نشان ندادید؟ همان قدر که از مردم شریف ایران تقدیر می‌کنیم ، به همان اندازه از سیاسیون گله‌مند هستیم. 
نمی‌گوییم به دنبال منافع ملی خود نباشید
ما نمی‌گوییم که ایران به دنبال منافع ملی خود نباشد، اما شما همیشه گفته‌اید که اخلاق و اسلام برای ما در اولویت هستند. امروز ما همسایه‌های همزبان و هم فرهنگ شما، مسلمان هستیم، امروز که ما زیر آتش بمباران طالبان و پاکستان قرار داریم چرا سکوت کرده‌اید؟ آمریکا چرا سکوت کرده است؟ آیا طالبان دارای یک دولت است در حالی که نام تمامی اعضای دولتش به عنوان تروریست در لیست سیاه قرار دارد، چطور تحمل می‌کنید ؟ سال پیش اگر این اتفاق می‌افتاد تماما رسانه‌ای می‌شد اما امروز چرا رسانه‌ها در برابر این تروریست‌ها سکوت کرده‌اند؟
▪️ طالب دشمن همه است، چون تروریست دشمن همه است، تروریست نه انسانیت می‌شناسد، نه دین. طالبان برای تشکیل دولت یا آوردن صلح به افغانستان نیامده است، بلکه در فکر این است که بعد از افغانستان چه کار کند و به کجا برود؟ طالبان حتی از ۲۰ سال پیش خطرناک‌تر شده است، چرا که از این وسیله قدرت‌ها و کشورهای دیگر در راستای منافع خود استفاده می‌کنند. بنابراین در مقابل تروریست مسئله مذهب و ایدئولوژی و ... نباید مطرح باشد. در این شرایط یک جبهه کلان انسانیت وجود دارد و یک جبهه ترور و بربریت و وحشت. این جبهه کلان را باید در مقابل ترور تشکیل داد و محدود به جایی نیست.
▪️تعدادی از بزرگانی مثل دوستم، عطامحمدنور، استد محقق، استاد خلیلی و ... در مذاکرات پاکستان حضور داشتند و تعدادی را من اطلاعی ندارم که کجا هستند و چه می‌کنند؟ هر اتفاقی افتاده و شرایط هرطور پیش رفته، آنچه مهم است این است که حداقل صدایشان بلند باشد. این افراد نباید توقع و امیدی به مشارکت یا مصالحه با طالبان داشته باشند. مشارکت با و مصالحه طالب معنایی ندارد، چون خودتان می‌بینید و می‌دانید طالب چه جنایت‌هایی می‌کند. صدایشان را باید مردانه بلند کنند. توقع داشتیم در این چند هفته که مردم زیر آتش تروریسم بودند، صدای اینها به شکل واضح و رسا به گوش رسد، اگر بعدا قرار بود تعامل سیاسی هم صورت گیرد، هیچ‌کس اینها را به خاطر این فریاد اعتراض‌شان محکوم نمی‌کرد.
▪️در دوره مقاومت من سفیر افغانستان بودم، آقای کرزای و آقای غنی پیشنهاد پست دولتی به من دادند، ولی من قبول نکردم، چون من به تنهایی مهم نیستم و حضور من فایده‌ای ندارد، بلکه باید سر ساختار و اصول توافق کرد و قاعده بازی را منظم ساخت، در این صورت دیگر افراد مهم نیستند. شما ممکن است اشخاص را به‌خاطر اسم خانواده‌ها و کسب محبوبیت برای خودتان روی کار بیاورید، ولی کاری انجام نمی‌شود. من از آنها خواستم که کاری کنند که یک مشارکت عمومی در تمام افغانستان صورت گیرد. در این ۲۰ سال اینها سعی کردند طالب را به‌خاطر منافع قومی نگه دارند و ما هم هشدار دادیم که این کار به نفع افغانستان نیست. همه‌چیز در این ۲۰ سال به صورت پروژه بوده و همه این پروژه‌ها به آسانی از هم پاشید، چرا که یک فرایند منسجم نبود و همه‌چیز به صورت پروژه‌ای پیش رفت.
▪️آقای امرالله صالح بخشی از حکومت فروپاشیده آقای غنی است و تا روز آخر هم در کنار او بود و از او دفاع می‌کرد. بعد از سقوط دولت اشرف غنی بود که آقای صالح به پنجشیر آمد. اما احمد مسعود از مدت‌ها قبل کارش را شروع کرده بود و اشرف غنی در مقابل مقاومت حساسیت داشت. از سوی دیگر احمد مسعود نمی‌تواند تحت تأثیر و زیر توصیه کسی باشید. او فرزند شهید احمد شاه مسعود است و استقلال رأی دارد و باهوش و جوان و معتقد و کاریزماتیک است و امرالله صالح روی او هیچ تأثیری ندارد.
همه اقوام باید در دولت حضور داشته باشند
▪️من در ماه‌های اخیر دو سفر به پاکستان داشتم. یکی چند ماه پیش بود که به دعوت پاکستان همراه با تعدادی از شخصیت‌های سیاسی افغانستان به آنجا رفتیم و هم با رهبران سیاسی و هم با رهبران نظامی پاکستان دیدار و گفت‌وگو کردیم. صحبت‌های سازنده‌ای ردوبدل شد و ما به آقای عمران خان و دیگر رهبران پاکستان گفتیم که به این دلیل به اینجا آمده‌ایم که شما اعلام کردید استراتژی پاکستان در قبال افغانستان تغییر کرده است. شهید احمد شاه مسعود می‌گفت تا زمانی که استراتژی پاکستان در قبال افغانستان تغییر نکند، افغانستان به صلح نخواهد رسید و به همین خاطر عقیده داشت ما باید با پاکستان به صورت مستقیم گفت‌وگو و مشکلات‌مان را حل کنیم. صحبت‌های رهبران سیاسی پاکستان مثبت و سازنده بود، ما هم شرایط و مسائل و مشکلات را گفتیم تا به راه حل برسیم.
▪️وقتی به سفر دوم رفتیم، دوباره همان مسائل و نظرات مطرح شد و پاکستانی‌ها حتی بحث حکومت مشارکتی در افغانستان را هم گفتند. ما نیز نگرانی‌های خود را بیان کردیم و خواستیم در مرحله اول طالبان خشونت را متوقف کرده و به پنجشیر حمله نکند تا اعتمادسازی شکل گیرد، در مرحله دوم یک حکومت موقت با اصول مشخص تشکیل شود و در مرحله سوم به سمت دولت دائمی برویم. افغانستان بیش از ۳۰ قوم دارد و همه این اقوام حق دارند که در حکومت و دولت حضور داشته باشند و دولت باید براساس مشارکت همه اقوام شکل گیرد.
▪️اشرف غنی سیاست‌های قومی اتخاذ کرده بود. افراد را فقط براساس قوم‌شان وارد حکومت می‌کرد که از اعتبار و نام قوم آنها بهره ببرد و کاری برای قوم آنها انجام نمی‌داد. ما گفتیم افراد را نباید به اسم قوم‌شان در حکومت دخیل کرد، بلکه باید آرزوها و مطالبات و خواسته‌های قوم را شنید و در نظر گرفت و جامه عمل پوشاند. ما پیشنهاد ساختار نامتمرکز در افغانستان را ارائه کردیم که همه اقوام خودشان را در آن ببینند. فکر و منش طالبان با مردم افغانستان هم‌خوانی ندارد، چون طالبان طرفدار انتخابات و حقوق زنان و آزادی مطبوعات نیستند. نباید ساختار طالبان را به مردم افغانستان تحمیل کرد.
▪️اشرف غنی قطعا طرفدار این نبود که دولت و قدرت را مسالمت‌آمیز تحویل دهد، طرفدار این نبود که مردم افغانستان در صلح و ثبات پیشرفت کنند. او فقط طرفدار حزب و قدرت خودش بود. بنابراین هر فرایندی را که خودش در آن نبود می‌خواست از بین ببرد و مختل سازد. پاکستانی‌ها نشستی را قبل از عید قربان می‌خواستند ترتیب دهند، اما اشرف غنی درخواست کرد که این نشست بعد از عید قربان باشد و تا آن موقع تمام روابط افغانستان با پاکستان را قطع کرد تا آن صلح و ثباتی که خودش در آن نبود، شکل نگیرد. نقش اصلی در وضعیت کنونی افغانستان را اشرف غنی دارد.
▪️رهبران پاکستان و به ویژه رهبران نظامی آن به دنبال دستاویزی بودند تا سیاست خود را در افغانستان پیاده کنند و به همین خاطر در یک ماه اخیر به شدت در مسائل افغانستان دخالت کردند. ما نیز به دنبال این هستیم که این مسائل را به گوش جامعه جهانی برسانیم اقدامی عملی در مقابل آن انجام دهیم.
 

۱۴۰۰/۰۶/۱۹ ۱۹:۲۸
آن ها که دائم می گفتند «کل ارض کربلا» و بر سر مراسم دهه محرم گلوی خودشان را جر می دادند بدانند که امروز پنجشیر امتداد کربلاست. (376810)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها