به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۹ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : ۲۹۳۰۶۹

نامزدهای اولیه جایزه بیلی جیفورد اعلام شد

نامزدهای اولیه جایزه بیلی جیفورد اعلام شد
گروه فرهنگی:نامزدهای نهایی جایزه بیلی جیفورد سال 2021 ،که مخصوص آثار غیرداستانی است که در طول سال گذشته در انگلیس منتشر شدند، اعلام شد. «سرزمین امپراتوری» نوشته ساتنام سانگرا که عواید فروش خود را به کودکان دوره راهنمایی اختصاص داده است موفق شد به فهرست بلند مهم‌ترین جایزه آثار غیرداستانی بریتانیا یعنی جایزه بیلی جیفورد راه یابد.
 
سیزده عنوان برای جایزه پنجاه هزار پوندی رقابت می‌کنند. «سرزمین امپراتوری» نشان می‌دهد بریتانیا چگونه توسط امپریالیسم شکل گرفته است. پنگوئن رندوم هاوس، ناشر کتاب پانزده هزار جلد از کتاب را به خیریه اختصاص داده است.دو کتاب ترجمه از روسیه وآلمان هم در این فهرست حضور دارند. «پس از آن» نوشته هارالد یِنر و ترجمه شائون وایتساید از زبان آلمانی و «به یاد خاطرات» نوشته ماریا استاپنوا و ترجمه ساشا داگدیل از زبان روسی دو اثر ترجمه‌ای هستند که در فهرست اولیه قرار گرفتند. «به یاد خاطرات» در فهرست نامزدهای بوکر بین‌المللی هم قرار داشت.
 
فهرست اولیه جایزه بیلی جیفورد به شرح زیر است:
«میراث خون» نوشته آلکس رنتون
«چیزهایی که نگفتم» نوشته کای میلر
«مرد سوزان» نوشته فرتمسیس ویلسون
«پس از آن» نوشته هارالد یِنر و ترجمه شائون وایتساید از زبان آلمانی
«به یاد خاطرات» نوشته ماریا استاپنوا و ترجمه ساشا داگدیل از زبان روسی
«مصرف‌شده» نوشته آریفا اکبر
«آزاد» نوشته لی یپی
«مینارتز در کوه‌ها» نوشته تاریخ حسین
«جزایر رها کردن» نوشته کال فلین
«پروژه ساکت» نوشته ایبن کرکسکی
«امپراتوری درد» نوشته پاترین رادن کیفه
«سقوط» نوشته رابرت ماکسول
«سرزمین امپراتوری» نوشته ساتنام سانگرا

جایزه ادبی «بیلی جیفورد» پیش از این با نام جایزه «ساموئل جانسون»، نویسنده انگلیسی قرن هجدهم شناخته می‌شد که آثار مهمی در زمینه غیرداستانی، از جمله زندگی‌نامه نویسندگان بزرگ انگلستان را در کارنامه خود دارد. این جایزه هر ساله به بهترین اثر غیرداستانی به زبان انگلیسی اهدا می‌شود. جایزه بهترین کتاب غیرداستانی «بیلی جیفورد» در سال 2017 به کتاب «خیابان شرقی غربی» نوشته «فیلیپ سَندز» و در سال 2018 به کتاب «چگونه از طاعون جان سالم به در ببریم» نوشته دیوید فرانس اهدا شد. برنده اصلی جایزه «بیلی جیفورد» هدیه پنجاه هزار پوندی دریافت می‌کند و به هر کدام از نامزدهای حاضر در فهرست نهایی نیز هزار پوند تقدیم می‌شود.نامزدهای نهایی در تاریخ پانزدهم اکتبر و برنده در تاریخ شانزدهم نوامبر اعلام می‌شود. سال گذشته کتاب «یک، دو، سه، چهار» نوشته کریگ براون، که کتاب خاطرات اعضای گروه بیتلز بود، برنده شد.
برچسب ها: جایزه ادبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها