کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برخورد خشن پلیس اوکراین با معترضان

معترضان سنگرهایشان را مستحکم‌تر کردند

ايسنا , 5 بهمن 1392 ساعت 11:57

گروه بين الملل: در شرایطی که رئیس‌جمهوری اوکراین به ایجاد تغییراتی در دولت وعده داده است، معترضان ضد دولتی همچنان در کی‌یف به تظاهرات ادامه می‌دهند و موانع و سنگرهایی بزرگ در خیابان‌ها ایجاد کرده‌اند.


 موانع و سنگرهایی که معترضان اوکراینی از آغاز اعتراضات در میدات استقلال کی‌یف، پایتخت اوکراین ایجاد کرده بودند، اکنون تقویت شده و در برخی نقاط ارتفاع آن‌ها به پنج متر رسیده است. با توجه به دمای هوای منفی 10 درجه در کی‌یف، از کیسه‌های پر از برف و یخ برای ایجاد این دیوارها استفاده شده است. همچنین مسیرهای باریکی برای پیاده‌رو تعبیه شده‌ است که توسط افراد زره‌پوش کنترل می‌شوند. هر چند که گفته می‌شود ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین همچنان قصد دارد با اعلام وضعیت اضطراری، از نیروهای ویژه برای حمله به معترضان استفاده کند، اما فعالان معتقدند که سنگرهای ایجاد شده در مقابل حملات احتمالی مقاوم هستند.

این در حالی است که آمریکايي‌ها به دليل برخورد خشن پلیس اوکراین با معترضان، درخواست ارسال نیروهای حافظ صلح به این کشور را مطرح کرده‌اند. این درخواست که در وب‌سایت کاخ سفید مطرح شده است اما یانوکوویچ اعلام کرد که در جلسه فوق‌العاده پارلمان اوکراین که در تاریخ 28 ژانویه برگزار خواهد شد، موضوع ترمیم دولت برای افزایش کارایی آن، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی همچنین متعهد شد که از همه توان خود برای پایان دادن به خشونت‌ها استفاده کند و به مذاکره با رهبران معترضان ادامه دهد.

علاوه بر این تادئوش ایوینسکی، معاون رئیس کمیته امور خارجه پارلمان لهستان نیز در خصوص حوادث اخیر اوکراین در مصاحبه با شبکه رادیویی صدای روسیه گفت که هدف اصلی باید مذاکره مقامات اوکراین و مخالفان باشد و چنین شرایطی تنها باید از طریق روندی مسالمت‌آمیز حل شود. وی در ادامه گفت: هر چند که اوکراین از نظر اقتصادی آمادگی پیوستن به اتحادیه اروپا را ندارد اما باید از بکارگیری اهرم فشار علیه معترضانش، خودداری کند.

ایوینسکی گفت که وقایع اصلی باید در پارلمان اوکراین رخ دهد و نه در خیابان‌ها. پس از اینکه یانوکوویچ از امضای قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا خودداری کرده و از روسیه وام دریافت کرد، اعتراضات گسترده‌ای در کی‌یف آغاز شد و اخیرا هم شدت یافته است. رئیس‌جمهور اوکراین با اعلام اینکه به زودی در ترکیب دولت تغییراتی ایجاد خواهد شد، از اعمال تغییراتی در قانون اجتماعات خبر داد. این قانون به تازگی با قید فوریت تصویب شده است.

ترمیم کابینه و اصلاح قانون اجتماعات، تنها بخش کوچکی از خواست‌های مخالفان است. جزئیات مربوط به ترمیم کابینه هنوز فاش نشده و معلوم نیست کدام مقامات برکنار یا جا‌بجا خواهند شد. اما ویتالی کلیچکو، یکی از رهبران معترضان در واکنش به اظهارات یانوکوویچ گفت: «او به بهای خون مردم و بی‌ثبات کردن کشور می‌خواهد در قدرت بماند. جلوی این کار باید گرفته شود.»

در این شرایط فرانک‌ والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان در اعتراض به برخورد خشن روزهای اخیر پلیس اوکراین با مخالفان پاول کلیمکین سفیر این کشور را به وزارت امور خارجه احضار کرد. همچنین اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان ضمن محکوم کردن خشونت علیه معترضان، گفت: «ما با بخش اعظم تظاهرکنندگان که بدون خشونت برای حقوق مدنی مبارزه می‌کنند، همراه هستیم، اما آشکار است که تظاهرکنندگان خشونت‌گرا هم در صحنه هستند.»

خشونت پلیس اوکراین اعتراض‌های بین‌المللی را علیه یانوکوویچ برانگیخته است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرد که اگر اوضاع در اوکراین تغییر نکند، تحریم این کشور را در دستور کار خود قرار خواهد داد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در یک تماس تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین از او خواست که به گفت‌وگو با مخالفان ادامه دهد.

همزمان اشتفان فوله، کمیسر دفتر توسعه اتحادیه اروپا، با ویکتور یانوکوویچ دیدار و گفت‌وگو کرد. هنوز روشن نیست که آیا یانوکوویچ به گفت‌وگو با رهبران اپوزیسیون ادامه خواهد داد یا نه. مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا پیشنهاد کرده است که کنفرانسی بین‌المللی برای بررسی بحران اوکراین تشکیل شود. او گفته است: «ما باید ابتدا به اوکراینی‌ها این شانس را بدهیم که به گفت‌وگو بپردازند. اما اگر اوضاع آرام نشد، یک گفت‌وگوی بین‌المللی حتما مفید خواهد بود.»


کد مطلب: 29310

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/29310/معترضان-سنگرهایشان-مستحکم-تر-کردند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir