به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۲۹۳۱۲۴

کاهش قیمت سکه به زیر ۱۰ میلیون محال است

کاهش قیمت سکه به زیر ۱۰ میلیون محال است
گروه اقتصادی: هر روز تأثیرگذاری نرخ ارز بر قیمت سکه بیشتر می‌شود. چرا که همواره قیمت سکه و طلا در بازار‌های داخلی بر اساس نرخ ارز و انس جهانی تعیین می‌شود. در واقع افرایش نرخ ارز اثر مستقیم بر روی نرخ سکه دارد.

در واقع در دوره‌هایی که نرخ ارز و قیمت جهانی طلا به صورت همزمان افزایش یافته‌اند، در بازار داخل قیمت سکه نسبت به قیمت دلار افزایش شدیدتری داشته است. اما در دوره‌هایی که قیمت جهانی طلا تثبیت یا در حال کاهش بود، تنها عاملی که باعث افزایش قیمت سکه در بازار داخلی می‌باشد نرخ ارز بازار آزاد است.

در همین رابطه محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت سکه به راحتی قابل پیش بینی نیست؛ چراکه نرخ مسکوکات بستگی به متغیر‌هایی مانند نرخ انس جهانی و قیمت ارز در بازار داخل دارد.به گفته کشتی آرای؛ با توجه به سیاست‌های ارزی کشور و تثبیت نرخ ارز بر مدار بالای ۲۵ هزار تومان، قیمت سکه از ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پایین‌تر نخواهد رفت.وی ادامه داد: افزایش قیمت سکه محتمل است، اما کاهش نرخ سکه بستگی به شرایط تعیین قیمت و مسیر نرخ ارز در داخل کشور دارد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهرتأکید داشت: هرزمان قیمت دلار در حد معقولی قرار بگیرد، می توان برای کاهش نرخ سکه امیدوار شد.وی تصریح داشت: اگر قرار باشد که نرخ ارز روند کاهش شدیدی را داشته باشد خیلی از مسائل اقتصادی کشور دچار مشکل خواهد شد.

کشتی آرای ادامه داد: در صورت ریزش شدید قیمت ارز به بخش های تجاری کشور آسیب جدی وارد می شود. از این رو جهت حفظ قدرت و جایگاه بخش های تجاری کشور، نرخ دلار ریزش شدید نخواهد داشت. همین عامل مانع جدی برای کاهش قیمت سکه نیز خواهد بود.

کشتی آرای در پاسخ به این سوال که با توجه به وعده های دولت در راستای ثبات بخشی به بازارهای مختلف، نرخ سکه به 10 میلیون تومان کاهش می یابد، گفت: هر زمان قیمت دلار به ۲۲ هزار تومان بازگشت، احتمال کاهش قیمت سکه به زیر 10 هزار تومان هم زیاد است. البته طبق موارد گفته شده این اتفاق دور از انتظار می باشد.

این مسئول صنف طلا و سکه ادامه داد: چرخش سکه به سمت کاهش شدید قیمت بستگی به سیاست ارزی سیاستگذاران کشور دارد. چراکه از یک سو با افزایش نرخ دلار بدنبال تقویت و توسعه تجارت می باشند و از سوی دیگر برای ثبات بازار داخلی نیاز به کاهش قیمت ارز می باشند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهرگفت: دولت بهتر می داند از لحاظ اقتصادی کاهش نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد. رقم دلارباید منطقی باشد تا داد و ستد های صادراتی توجیه اقتصادی داشته باشد.

تبعیت نرخ دلار و سکه از اتفاقات داخلی و خارجی
کشتی آرای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تا پایان هفته تغییری در روند قیمت سکه ایجاد می شود، گفت: هر هفته تا روز دوشنبه بازارهای جهانی تعطیل است و به طبع آن تغییری در قیمت طلای انس جهانی ایجاد نخواهد شد.وی تصریح داشت: اما ممکن است در این بین و تا آخر هفته برخی اتفاقات باعث تغییر اساسی قیمت ارز شود که در این صورت نرخ سکه نیز به واسطه آن دستخوش تغییرات می شود.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: سکه و طلا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها