به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۲۹۳۱۹۰

چه فرقی بین افغانستان و سوریه است؟

چه فرقی بین افغانستان و سوریه است؟
گروه سیاسی:روزنامه شرق نوشت: اخیرا حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان باز هم اصلاح‌طلبان را در تیررس خود قرار داده و این‌بار به بهانه انتقادهایی که اصلاح‌طلبان به حضور طالبان در افغانستان می‌کنند، در یادداشتی به کنایه نوشته است: «اکنون که آمریکا در افغانستان با شکست مفتضحانه‌ای رو‌به‌رو شده، فرقه سیاسی غرب‌گرا برخلاف سروصدای قبلی که سوریه و عراق و داعش به ما چه ربطی دارد، امروز جیغ می‌کشند که چرا علیه طالبان (به نفع آمریکا) وارد جنگ نمی‌شویم؟! حالا یک پیشنهاد منطقی و همه‌پسند در میان است و آن اینکه یک تیپ از مدعیان اصلاحات تشکیل شود؛ «تیپ اصلاحاتیون» هم اسم بامسمایی برای این تیپ است! بهانه نیاورید که این حرکت با سیاست‌های رسمی نظام نا‌همخوان است! چرا‌که اولا تا‌کنون کدام حرکت شما با سیاست‌های نظام همراه بوده است؟! ثانیا کدام موضع و اقدام‌تان با خواست آمریکا نا‌همخوان بوده است؟! ثالثا مگر فاطمیون و زینبیون با اجازه دولت‌های خود به جنگ با داعش رفته‌اند؟! شما هم تحت عنوان تیپ اصلاحاتیون به افغانستان بروید».
  پس از این مواضع، مجتبی ذوالنوری، نماینده مجلس، هم به پیروی از حسین شریعتمداری همان حرف‌ها را تکرار کرد و گفت: «خب اگر کسانی خودشان دغدغه دارند که در مسئله افغانستان ورود کنند و حضور فیزیکی داشته باشند، خب بسم‌الله بروند، مجاهدان ما برای دفاع از اسلام و منافع کشور و ملت در عراق و سوریه حضور پیدا کردند و با داعش مبارزه کردند. خب آقایان اصلاح‌طلب هم که دغدغه افغانستان دارند، برای اقدامات جهادی به افغانستان بروند. آقایان اصلاح‌طلب مخالف حضور در سوریه و عراق بودند، به آنجا نرفتند. حال تأکید می‌کنند که جمهوری اسلامی باید در مسئله افغانستان ورود پیدا کند و مداخله کند. خب بسم‌الله شما اصلاح‌طلبان به‌عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی در افغانستان حاضر شوید و نشان دهید که شما هم به یک دردی خورده‌اید و نشان دهید که کاری از دست‌تان برآمده و مردم بگویند حداقل اینها هم به یک دردی خوردند و یک خاصیتی داشتند و فقط حرف نزدند. فقط شعار ندادند. بسم‌الله بیایید بروید و هزینه‌اش را هم بدهید».این موضع‌گیری‌ها متعاقب بیانیه جبهه اصلاحات ایران درباره ابعاد حضور طالبان در افغانستان گرفته می‌شود. در این بیانیه آمده بود: «لشکرکشی طالبان با ابزار و ادوات جنگی باقی‌مانده از آمریکا،‌ به ارتفاعات پنجشیر افغانستان، هم‌زمان با ورود رسمی و غیررسمی حامیان سنتی طالبان،‌ به‌ویژه رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان به صحنه سیاسی و نظامی افغانستان هشداری درباره خطر قتل عام قومی و حاکمیت مجدد ساختاری افراطی و خردستیز و انسان‌ستیز مدعی اسلام در این کشور است.
در‌حالی‌که بخش زیادی از مردم افغانستان و شخصیت‌های صاحب صلاحیت این کشور، با فرار از تهدید طالبان به نقاط دور‌دست و به‌ویژه ارتفاعات پنجشیر پناه برده‌اند، رژیم مدعی تشکیل دولت فراگیر به جای مذاکره با آنان برای رسیدن به توافقی قابل باور برای همه اقوام افغانستان، درصدد انجام عملیات نظامی به قصد پاک‌سازی قومی در ارتفاعات پنجشیر است. جبهه اصلاحات ایران ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت‌به وضعیت خطرناک افغانستان و قصد نظامیان طالبان و متحدانش برای قتل‌عام نیروهای فعال مخالف طالبان در این کشور، توجه دولت ایران و جامعه جهانی را نسبت به موارد ذیل جلب می‌کند.
جبهه اصلاحات ایران نگرانی خود را نسبت به انفعال دیپلماتیک و بی‌توجهی همه‌جانبه نسبت به سرنوشت افغانستان و مردم این کشور از‌جمله زنان،‌ کودکان، جوانان، فرهیختگان، دانشگاهیان،‌ فعالان جامعه مدنی،‌ اقوام غیرپشتون و پیروان سایر مذاهب افغانستان اعلام کرده و از دولت و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که بدون درنگ نسبت به تشکیل ستاد بحران برای رصد و پیگیری و مدیریت دیپلماتیک تحولات افغانستان در این وزارتخانه متشکل از تواناترین دیپلمات‌های حرفه‌ای و متخصص اقدام کند».
در ادامه این بیانیه آمده بود: «ضرورت دارد که وزارت امور خارجه نسبت‌به جلب توجه جامعه جهانی به دخالت‌های خطرناک دولت‌های حامی سنتی طالبان، داعش،‌ القاعده، افراطیون آسیای میانه و افراطیون خاورمیانه که در گذشته نیز در منطقه و افغانستان فاجعه آفریده‌اند،‌ اقدام کرده و با کمک جامعه جهانی مانع دخالت‌های خطرناک آنان در امور افغانستان و به‌ویژه پاکسازی قومی در این کشور شود... . جبهه اصلاحات ایران به نمایندگی از احزاب سیاسی اصلاح‌طلب و اصلاح‌طلبان ایران، از همه سیاست‌مداران و فرهیختگان و احزاب و تشکل‌های سیاسی مستقل و متعهد در سطح جهان دعوت می‌کند که به صورت ویژه به شرایط مردم افغانستان بنگرند و با اهتمام به قدرت خرد جمعی در اجماع جهانی، به حمایت از مردم افغانستان برخیزند و راه ماجراجویی‌های خطرناک افراط‌گرایان در افغانستان را سد کنند».
کنایه شریعتمداری البته بی‌پاسخ نماند و برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نسبت‌به ادبیات تمسخرگونه او واکنش نشان دادند.
برای مثال احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود با عنوان «تو چنان‌که می‌نمایی، هستی؟» نوشت: «اگر مدیر‌مسئول کیهان خودش هم به این منطق پایبند باشد، حرفش خیلی هم بی‌حساب نیست. یادم می‌آید در جریان جنگ ۳۳‌روزه لبنان که مسئولان روزنامه کیهان از پشت میزهایشان در تهران با نشر مطالب تحریک‌آمیز بر آتش منازعه در آن کشور بنزین می‌ریختند، من در یکی از نوشته‌هایم خطاب به آنها نوشتم: خب اگر جنگ لبنان تا این اندازه برایتان شیرین و لذت‌بخش و نعمت و مایه مباهات است، چرا پشت میزهایتان در تهران میخکوب شده‌اید و بی‌درنگ راهی جبهه نبرد با اسرائیل در جنوب لبنان نمی‌شوید؟ اگر چنارهای خیابان ولی‌عصر از جایشان تکان خوردند، آنها هم از جایشان تکان خوردند! به هر حال، خود در جای امن نشستن و دیگران را به جان‌فشانی فراخواندن، ناپسند است. حال طرف می‌خواهد اصلاح‌طلب باشد یا مدیر‌مسئول کیهان یا هر فرد دیگری در هر گوشه دنیا».
محمدعلی ابطحی هم در توییتر خود نوشت: «آقایان شریعتمداری و دکترین، پیشنهاد گردان اصلاحیون داده برای پنجشیر. شعارمان مسعود، پنجشیر، نترسید ما همه با هم هستیم. چطوره؟ گردان کیهانیون هم بگن تا دنیا را طالبانی نکنیم، آرام نمی‌گیگیریم. بالاخره باید آماده باشیم، دو طرف! افغانستان حمایت می‌خواهد، نه جنگ».
مصطفی کواکبیان هم در توییتی نوشت: «به جناب شریعتمداری که خواستار حضور اصلاح‌طلبان در پنجشیر شده، می‌گویم احمد مسعود کمک نظامی در میدان را نخواسته، بلکه حمایت در عرصه دیپلماسی مطرح است که آن را هم دریغ کردید! مگر در مقابله با تروریسم باید فرقی بین افغانستان و سوریه باشد؟ جناب‌عالی را به مناظره در صداوسیما دعوت می‌کنم».

 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها