به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۶:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۲۹۳۲۳۵

چگونه پوسته مریخ می‌تواند باعث زندگی‌ شود؟

چگونه پوسته مریخ می‌تواند باعث زندگی‌ شود؟
گروه علمی:محققان با بررسی‌ های فراوان متوجه شدند در پوسته مریخ آب وجود دارد و این امر می‌تواند باعث حیات در این سیاره شود.در اعماق زمین، عناصر رادیواکتیو مولکول‌های آب را متلاشی  و موادی را تولید می‌کنند. این مواد که به رادیولیز معروف است، می‌توانند زندگی زیرزمینی را تقویت کنند. رادیولیزها، میلیون‌ها تا میلیارد‌ها سال باکتری‌ها را در شکاف‌های جدا شده و پر از آب و منافذ سنگی  روی زمین حفظ کرده است. اکنون یک مطالعه  در Astrobiology منتشر شده که ادعا می‌کند  رادیولیز می‌تواند به زندگی میکروبی در زیرسطح مریخ کمک کند.

محیطی که بیشترین شانس را برای زندگی در مریخ دارد در کدام منطقه این کره سرخ است؟ 
طوفان‌های گرد و غبار، پرتو‌های کیهانی و باد‌های خورشیدی سطح سیاره سرخ را تخریب می‌کنند. جسی تارناس، دانشمند سیاره‌ای آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می‌گوید: "محیطی که بیشترین شانس را برای زندگی در مریخ دارد، زیرسطحی است. " بررسی زیرسطح مریخ می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند آیا حیات در آنجا وجود دارد یا خیر و بهترین نمونه‌های زیرسطحی موجود شهاب سنگ‌های مریخی هستند که بر روی زمین فرود آمده اند.

ترناس و همکارانش اندازه دانه‌ها، ترکیب مواد معدنی و فراوانی عناصر رادیواکتیو در شهاب سنگ‌های مریخ را ارزیابی کردند و تخلخل پوسته مریخ را با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و مریخ نورد تخمین زدند. آن‌ها این ویژگی‌ها را به یک مدل کامپیوتری متصل کردند که رادیولیز را شبیه سازی می‌کرد تا ببیند این فرآیند می‌تواند گاز هیدروژن و سولفات‌ها را تولید کند یا خیر. محققان گزارش می‌دهند که در صورت وجود آب، رادیولیز در زیر سطح مریخ می‌تواند میلیارد‌ها سال جوامع میکروبی را حفظ کند.

دانشمندان قبلاً رادیولیز مریخ را مطالعه کرده بودند، اما این اولین برآوردی است که با استفاده از سنگ‌های مریخ برای تعیین میزان قابلیت سکونت زیرسطحی این سیاره انجام شده است. تارناس و همکارانش همچنین غنای بالقوه حیات در زیرسطح مریخ را ارزیابی کردند و دریافتند که در یک کیلوگرم سنگ یک میلیون میکروب وجود دارد.
برچسب ها: مریخ
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها