به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۲۹۳۲۴۸

واکسن کرونا برای بیماران دیابتی بی خطر است؟

واکسن کرونا برای بیماران دیابتی بی خطر است؟
گروه علمی:اگر دیابتی هستید، مهم است بدانید که دریافت واکسن "کووید ۱۹" با توجه به افزایش تعداد عفونت‌ها و جهش‌های پی در پی ویروس بسیار مهم است. علیرغم نیاز مبرم افراد دیابتی به واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا، بسیاری از آن‌ها بخاطر عوامل متعددی که اکثر آن‌ها شایعه و تصورات غلط هستند، از انجام این کار اقدام خودداری می‌کنند.
 
اگر دیابتی هستید، مهم است بدانید که دریافت واکسن "کووید۱۹" با توجه به افزایش تعداد عفونت‌ها و جهش‌های پی در پی ویروس بسیار مهم است.به گفته کارشناسان، یکی از دلایل اصلی این است که عفونت ویروس کرونا می‌تواند منجر به یک مورد جدی از عفونت شدید یا عفونت قارچی شود که در افراد با سطح قند خون بالا مشاهده شده است.افراد مبتلا به دیابت که از واکسیناسیون کرونا دوری می‌کنند باید آگاه باشند که واکسن‌ها در حال حاضر تنها لایه محافظ در برابر SARs-COV-۲ هستند.

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض بیماری‌های جدی و مرگ ناشی از COVID-۱۹ هستند و واکسن‌ها می‌توانند از این پیامد‌ها جلوگیری کنند.dailyhealth گزارش داده است که نتیجه بیماران دیابتی شرکت کننده در آزمایش واکسن‌های Pfizer، Moderna و Johnson رضایت بخش بود؛ زیرا واکسن‌ها بسیار مؤثر بوده و در افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند.

تاکنون گزارشی در مورد مداخله واکسن کرونا در تهدید سطح قند خون در بدن منتشر نشده است و بنابراین خطری برای بیماران دیابتی ایجاد نمی‌کند.واکسیناسیون در برابر کرونا افراد را در برابر عفونت شدید محافظت می‌کند، بنابراین افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از جمله دیابت باید با واکسیناسیون از خود محافظت کنند، زیرا بیشتر در معرض ابتلا به عوارض هستند.

به گفته کارشناسان، بسیاری از بیماران دیابتی واکسن "کووید ۱۹" را دریافت کرده و هیچ عارضه جانبی غیر از عوارض شایع،گزارش نکرده اند که ممکن است خطری جدی نداشته باشد و حداکثر ظرف یک یا دو روز برطرف شود.عوارض جانبی واکسن‌ها برای همه یکسان است. چه شما مبتلا به دیابت باشید و چه سالم؛ تب خفیف، خستگی و درد دست از شایع‌ترین عوارض جانبی هستند.

درست است که مطالعات کافی برای ارزیابی اثرات واکسن کرونا در بیماران مبتلا به دیابت وجود ندارد، اما داده‌های موجود نشان می‌دهد که واکسن‌های موجود مؤثر هستند. البته تحقیقات بیشتری برای ارزیابی برخی مسائل، مانند واکسن مناسب برای دیابت یا تفاوت در پاسخ بین دیابت نوع ۱ و نوع ۲ ضروری است.

بیماران دیابتی پس از واکسیناسیون باید به چه نکاتی توجه کنند؟
- از دارو‌های مسکن بدون توصیه پزشک استفاده نکنید.
- با پزشک خود مشورت کنید و بپرسید که آیا باید به مصرف دارو‌های دیابت خود ادامه دهید یا خیر.
- خوب استراحت کنید و تمرینات سنگین انجام ندهید.
- غذا‌های سالم بخورید که باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون نشوند.
- اطمینان حاصل کنید که از وعده‌های غذایی کامل، حاوی ماهی غنی از اسید‌های چرب امگا ۳، تخم مرغ، میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.
- هیدراته بمانید و مقدار زیادی آب بنوشید.
- سطح قند خون شما باید تا چند روز پس از دریافت واکسن تحت نظارت دقیق قرار گیرد.
- اقدامات احتیاطی را متوقف نکنید، هر زمان که از مناطق شلوغ دیدن می‌کنید، از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را حفظ کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها