به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۲۹۳۲۷۷

آغاز به كار وزیر تحت تعقیب طالبان

آغاز به كار وزیر تحت تعقیب طالبان
گروه بین الملل: سراج‌ا‌لدین حقانی، وزیر دولت طالبان که در "بالاترین سطح تحت تعقیب" پلیس فدرال آمریکا قرار دارد، کارش را به عنوان سرپرست وزارت داخله/کشور افغانستان آغاز کرد.
برخی از اعضای کابینه طالبان را افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌ای) هستند، از جمله سراج الدین حقانی که در سایت اف‌بی‌آی به تازگی جایزه "اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود" را از ۵ میلیون به ۱۰ میلیون دلار افزایش یافته است.
براساس گزارش این منابع در مراسم معارفه سراج الدین حقانی، شیخ عبدالحکیم حقانی، رئیس هیات مذاکره کننده طالبان در دوحه و خود حقانی سخنرانی کردند.طالبان می‌گوید افراد آنها باید از فهرست سیاه آمریکا و سازمان ملل خارج شوند.محمد حسن آخوند که "رئیس‌الوزرا" کابینه طالبان معرفی شده نیز در فهرست سیاه تحریم سازمان ملل قرار دارد.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتر نوشت که "موضع تازه آمریکا در مورد فهرست سیاه نقض توافقنامه دوحه است."طالبان در بیانیه‌ای گفته که برخی از اعضای کابینه طالبان در فهرست سیاه آمریکا قرار دارند و "هنوز" تحت تعقیب هستند.در بیانیه طالبان آمده که "امارت اسلامی این موضع را نقض آشکار توافق دوحه می‌داند که نه به نفع ایالات متحده و نه به نفع افغانستان است."
آمریکا شبکه حقانی را در سال ۲۰۱۲ در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است، در حالی که نام گروه طالبان در این فهرست وارد نشده است.سراج الدین حقانی، فرمانده شبکه حقانی متهم است که برخی از مرگبارترین حملات در دو دهه‌ گذشته را انجام داده است.در سایت پلیس فدرال آمریکا سراج الدین حقانی یک "ترویست بین‌المللی" خوانده شده و جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای ارایه اطلاعاتی که منجر به یافتن او شود، اختصاص داده است.
حقانی در مقاله‌ای که در سال ۲۰۲۰ در روزنامه نیویورک تایمز نوشت و در آن خواهان صلح شده بود، موجب افزایش شهرت او شد. در این مقاله به این موضوع اشاره نشده بود که وجه تسمیه شبکه حقانی پس از آن بود که خانواده او عامل شماری از مرگبارترین حملات به غیرنظامیان افغان معرفی شدند.خانواده حقانی نیز وجود شبکه حقانی را انکار می کنند و اصرار می ورزند که آنها اکنون بخشی از طالبان هستند.
سایت پلیس فدرال آمریکا سراج الدین حقانی را به عنوان "بالاترین تحت تعقیب" نام برده و برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود، جایزه ۱۰ میلیون دلاری را اعلام کرده است.
اف‌بی‌آی برای خلیل ‌الرحمن حقانی، عمو او که وزیر امور مهاجرین تعیین شده نیز ۵ میلیون دلار تعیین کرده است.در سایت ضد تروریسم دولت آمریکا شبکه حقانی "کشنده ترین و پیچیده ترین گروه" خوانده شده است.دستکم ۵ عضو کابینه طالبان از فرماندهان مهم شبکه حقانی هستند. اما طالبان می‌گوید شبکه حقانی بخشی از امارت اسلامی هستند و "نام و تشکیلات جداگانه‌ای ندارند".
طالبان، موضع آمریکا در مورد افراد تحت تعقیب را "تحریک آمیز" و "دخالت در امور داخلی افغانستان" خوانده و گفته که به شدت رد می‌کند.
دو سال پیش، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور وقت افغانستان در بدل رهایی دو استاد دانشگاه آمریکایی از اسارت طالبان و زمینه سازی برای گفت‌وگوهای مستقیم صلح با طالبان تصمیم به رهایی انس حقانی گرفت که فرزند جلال‌الدین حقانی، بنیان گذار شبکه حقانی و برادر ناتنی سراج الدین حقانی، رهبر کنونی این شبکه است.

 
برچسب ها: طالبان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها