کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی دولت لبنان

20 شهريور 1400 ساعت 16:59


گروه بین الملل: با توجه به بحران و چالش‌هایی که لبنان با آنها روبروست، دولت جدید این کشور نیز فرصت‌ها و چالش‌هایی را بخصوص در حوزه سیاسی و اقتصادی پیش رو خواهد داشت.

پس از گذشت یک سال و یک ماه از استعفای حسان دیاب، نخست وزیر سابق لبنان، وخامت اوضاع اقتصادی، سقوط پول این کشور، لغو یارانه برخی کالاها، نگرانی از تعطیلی سال تحصیلی، توقف فعالیت حوزه بهداشت و دودستگی های شدید اقتصادی بالاخره دولت نجیب میقاتی، نخست وزیر جدید لبنان تشکیل شد.اما وظایف دشواری پیش روی دولت میقاتی است و این دولت با چالش‌ها و فرصت‌هایی مواجه خواهد شد.در این باره جونی منیر، تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان گفت، برنامه دولت بیشتر خارجی است. تفاهم خارجی باعث تشکیل دولت شد. چیزی که مسیر را برای تشکیل دولت هموار کرد، شکستن قانون سزار و سفر هیئت لبنانی به سوریه بود. توافق با طرف سوری بیانگر شروع مرحله جدیدی با دمشق در روزهای آینده است.
منیر گفت، یکی از وزیران لبنانی که در این هیئت حضور داشت قبل از سفر به سوریه نظر سفیر آمریکا را پرسید و او هم با این سفر موافقت کرد. بنابراین با توجه به اینکه این هیئت صرفا فنی نبود، موافقت سفیر آمریکا یک شاخص سیاسی بسیار عالی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به سفرهای سفیر عربستان به لبنان گفت، علاوه بر این سفرها، ویلیام برنز، رئیس سرویس سیا در سفرش به لبنان و در حضور مسوولان امنیتی این کشور گفت: سریعتر دولت را تشکیل دهید ما کمک‌های عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس به شما را تضمین می‌کنیم.
این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت، یکی از مهمترین برنامه‌های دولت جدید لبنان موضوع توافق با صندوق جهانی پول و انجام اصلاحاتی است که خارجی‌ها خواسته‌اند. از دیگر برنامه های دولت حضور وزیر اقتصاد در میان چهار مذاکره کننده با صندوق جهانی پول خواهد بود.
وی در مورد استقبال بین المللی هم گفت، این موضوع به آینده و ارائه کمک‌های بین المللی به لبنان مربوط می‌شود. غرب اصلاحات و کمک‌ها را به هم مرتبط می‌کند که البته حتما به توقف گرفتاری‌های لبنان کمک خواهد کرد.منیر افزود: لبنان در مقابل سه نکته اصلی قرار دارد که صندوق جهانی پول به آنها اشاره کرده است و آن آزادسازی قیمت واحد پولی لبنان یعنی لیره، لغو یارانه کالاها و تجدیدنظر در تعداد کارمندان بخش دولتی است تا جایی که حقوق این بخش کما فی السابق باقی می ماند تا تعداد کارمندان کم شود زیرا هدف کوچک سازی دولت است.وی در مورد بخش آموزش و بهداشت هم گفت، این بخش تحت نظارت اروپا و به طور مشخص فرانسه خواهد بود. با وجودی که فرانسه قبلا با این پرونده برخورد ساده‌ای داشت اما از این پس درمورد این بخش هم کنار اروپا نقش خواهد داشت.میشل عون، رئیس جمهوری لبنان روز جمعه رسما فرمان تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی را امضا کرد.


کد مطلب: 293290

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/293290/چالش-ها-فرصت-های-پیش-روی-دولت-لبنان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir