به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۲۹۳۳۰۱

قیمت گوشت نیمه دوم سال گران می‌شود؟

قیمت گوشت نیمه دوم سال گران می‌شود؟
گروه اقتصادی: صادرات دام زنده هنوز ممنوع است اما قرار است در ۱۵ روز آینده صادرات دام زنده آزاد شود. مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با اعلام این خبر گفت: با آمدن وزیر جدید کشاورزی در حال رایزنی برای صادرات دام‌های پر چربی هستیم.تعداد دام‌های پر چربی در دامداری‌ها رو به فزونی است. البته به دلیل ممنوعیت صادرات، خشکسالی و کمبود نهاده‌ها قاچاق دام‌های پر چربی به کشورهای عربی زیاد شده است.
 
بعد از دام‌های پر چربی حالا خبرها حاکی از این است که بره و میش‌های مولد هم به کردستان عراق قاچاق می‌شوند. فعالان بازار می‌گویند با قاچاق بی‌رویه دام به نظر می‌رسد زنگ خطر کمبود دام و افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت در نیمه دوم سال به صدا در آید.اما مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران هر گونه افزایش قیمت گوشت در نیمه دوم سال را تکذیب می‌کند و می‌گوید: با اصلاح تولید دام، زیرساخت‌ها در بخش حمل و نقل و افزایش توزیع نهاده‌ها در نیمه دوم سال کمبودی در بازار ایجاد نمی‌شود. اکنون دغدغه اصلی دامداران افزایش دام‌های پر چربی است که مازاد آن باید به زودی صادر شود.مجتبی عالی  توضیح می‌دهد: طعم گوشت ایرانی برای کشورهای عربی لذیذ است. دام‌ها باید حدود ۲۰ روز در قرنطینه باشند و با مذاکرات انجام شده به نظر می‌رسد دام‌ها به زودی به عراق صادر شوند.

مقصر گرانی گوشت کیست؟
هر چند به گفته منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور گرانی‌ها سرانه مصرف گوشت ایرانی‌ها نصف شده است اما مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران بیان می‌کند در ایران قیمت گوشت افزایش پیدا نکرده بلکه تخلف و گران فروشی بیشتر از سال‌های گذشته شده است!عالی می‌گوید: مقصر اصلی گرانی گوشت دامداران نیستند. بلکه دلال‌ها قیمت گوشت را بالا می‌برند. گوشت نه تنها گران نشده بلکه در این شرایط نرخ آن نیز مقرون به صرفه است.

او ادامه داد: در حال حاضر گوشت گوسفندی با قیمت ۹۵ تا ۱۰۵ هزار تومان فروخته می‌شود اما در برخی از فروشگاه‌ها این کالا حتی با قیمت ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تومان نیز عرضه شده که این گران فروشی و تخلف است.
آنچه پیداست برای دام‌های پر چربی در ایرانی تقاضای وجود ندارد. چندی پیش منصور پوریان رئیس شورای تامین دام در ایران گفته بود« عده‌ای مجبورند دام‌های سنگین خود را به دلیل خشکسالی و کم‌ آبی به کشورهای عربی قاچاق کنند.»
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: گوشت قرمز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها