به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۲۹۳۳۰۳
نحوه اعزام خبرنگاران ایرانی که در رکاب تروریست‌ها به پنجشیر رفتند!

این چه خفتی است که با ستون نظامی طالبان وارد پنجشیر می‌شوید؟

این چه خفتی است که با ستون نظامی طالبان وارد پنجشیر می‌شوید؟
گروه بین‌الملل: محمدحسین جعفریان کارشناس ارشد مسائل افغانستان که هر شب ارتباط مستقیمی با ولایت‌های افغانستان دارد و تازه‌ترین اخبار را منعکس می‌کند، شب گذشته با اشاره به حضور خبرنگاران خاص ایرانی در رکاب طالبان اظهار داشت: خفت از این بیشتر؟ جواب آیندگان را چگونه خواهید داد؟

چکیده اظهارات جعفریان را بخوانید:
▪️برخی خبرنگارهای ایرانی در این روزها به پنجشیر رفته‌اند و از پنجشیر روایت می‌کنند و عکس می‌گذارند. بعضی از این‌ها شهوت این را دارند که از اتفاقات جاری و داغ، نقل و روایت متفاوت و مخصوص به خود داشته باشند، در حالی که شاید تخصصی نیز در آن موضوع نداشته باشند. اما چطور رفتن این افراد مهم است.
▪️در حال حاضر مناطق پنجشیر یا دست طالبان است، یا نیروهای جبهه مقاومت و پنجشیری‌ها. این افراد خبرهای مربوط به طالبان و تحرکات آنها را گزارش می‌کنند و عکس تابلوی ولایت پنجشیر را به اشتراک می‌گذارند، پس همراه با طالب‌ها در آنجا حضور دارند، یعنی همراه با امثال پسر عبدالمنان نیازی. عبدالمنان نیازی در یک پیام ویدئویی مربوط به سه_چهار ماه قبل، از انجام عملیات تروریستی در ایران حرف می‌زند. سپس از حمله دیروزش به دو شهر در شرق استان خراسان رضوی می‌گوید و ایران را صراحتا به عملیات‌های تروریستی دیگر در مشهد، تهران و دیگر شهرها و کشتار مردم تهدید می‌کند. حافظ خالد نیازی، پسر و جانشین این فرد با طالبان بیعت کرده، پیام داده که آماده است برای جنگ به پنجشیر برود. بخش اعظم طالبان چنین افرادی هستند. خیرالله خیرخواه و سهیل شاهین و ذبیح مجاهد دیپلمات‌های طالب هستند. افرادی چون نیازی و پسرش واقعیت طالبان به شمار می‌روند.  فردی که ایران را تهدید به بمب‌گذاری و کشتار مردم می‌کند، یعنی امثال پسر همین فرد شاید این خبرنگاران را به پنجشیر برده است، یعنی با افرادی غذا می‌خورند و کنار افرادی می‌خوابند که امروز عبدالودود و بچه‌هایش را تیرباران کرده‌اند. اگر فردی بین طالبان می‌رود و فیلم و عکس و گزارش می‌گیرد، حتما واسطه‌ای از طالبان او را به آنجا برده و او هم به‌خاطر دیده شدن فیلمش در سراسر جهان، سر از پا نمی‌شناسد. اما آدمی که او را بین طالبان برده، از او انتظار دارد تا آن‌طور که می‌خواهد و دوست دارد، از طالبان گزارش گرفته و اتفاقات روایت شود.
▪️یکی از مشهورترین نویسنده‌های ایرانی از پیشنهادی که برای سفر به افغانستان به او شده، این‌طور روایت می‌کند که با او تماس گرفته‌اند و گفته‌اند: «اگر می‌خواهید به افغانستان بروید، ما شاید گروهی را ببریم. اگر بخواهید با ما بیایید، باید یک ساعت با ما صحبت کنید تا ببینیم مواضع شما چیست و با ما و خط ما می‌خواند یا نه؟» ارزش یک گزارش متفاوت و حضور در پنجشیر، ارزش چند دنبال‌کننده و لایک بیشتر و چند عکس کم‌یاب از پنجشیر چقدر است که شما می‌پذیرید روایت را آن‌طوری که طالبان می‌خواهد تعریف کنید؟ می‌دانید طالب‌ها چه جنایت‌هایی می‌کنند؟ با قاتل فهیم و خاشه جوان و...در پنجشیر گشت‌وگذار می‌کنید؟ این آدم‌ها بهترین بچه‌های افغانستان را کشته‌اند. چطور اسم خودتان را خبرنگار می‌گذارید؟ چرا باقی افرادی که در افغانستان هستند، نتوانسته‌اند به پنجشیر بروند و فقط شما را برده‌اند؟ چطور با ستون نظامی طالب وارد پنجشیر می‌شوید؟ مگر شما پیشقراول سپاه عمرسعد هستید؟
▪️تیم سایبری این برادران و دوستان به صفحه‌های اینستاگرامی مثل صفحه من که درباره افغانستان روشنگری می‌کنند، حمله کرده‌اند. به جان ما افتاده‌اید که با دو گوشی سعی می‌کنیم حقیقت را برای مردم روشن کنیم. طرف اشتباهی ایستاده‌اید. اشتباه‌تان را در حمایت از طالب قبول کنید. آن بچه‌های خبرنگار انسان‌های شریفی هستند  اما شما تطمیع‌شان کرده‌اید. اینها را برده‌اید تا رفتار و سیاست شما را توجیه کنند.
▪️این‌قدر نگویید چرا احمد مسعود از ایران درخواست کمک نکرده، اگر این صدا را خاموش نکنید، می‌گویم احمد مسعود چندبار و با چه لحنی از شما درخواست کرده و چه جوابی شنیده است؟ اما احمد مسعود نجابت دارد و نمی‌خواهد شرمنده شوید یا عذاب بکشید. بلندتر از این نمی‌تواند بگوید که «آیا بین کشورهای همسایه افغانستان دوستی هست؟»
▪️...برخی افراد هم در داخل ایران به ما طعنه می‌زنند که اگر دل‌تان برای پنجشیر می‌سوزد، ثبت‌نام کنید و به جنگ پنجشیر بروید. شما وسیله رفتن را مهیا کنید، همه می‌رویم و اولین نفرش هم من هستم. آدم‌های زیادی به من پیام می‌دهند که داوطلب و آماده رفتن به پنجشیر هستند.

از بیعت پسر عبدالمنان نیازی با طالبان تا کوچ اجباری فارس‌زبانان
▪️خبرهای متعددی از نسل‌کشی طالبان در دره پنجشیر می‌رسد. در مناطق دور افتاده‌تر اینها رسما و به شکل فجیعی در حال قتل عام مردم هستند. همینطور در بدخشان، تالقان، قندوز و... بسیاری از مردم را مجبور به کوچ اجباری کرده‌اند تا هم فضای مناسب برای حملات خود داشته باشند[تا از پاکستانی‌ها کمک بگیرند و شاهدی هم نباشد]و هم خانه‌ها و زمین‌های مردم فارس‌زبان را به پشتون‌های افراطی بدهند که حتی ساکن افغانستان نیستند و در حال ورود به کشورند. در شمال کشور در حال قومیت‌زدایی و اخراج فارسی زبانان هستند.
▪️امروز آقای روح‌الله صالح، برادر آقای امرالله صالح را که یک کشاورز ساده بود، به همراه پنج تن از اعضای خانواده‌اش وقتی قصد عزیمت به کابل داشتند، تیرباران کرده‌اند. 
▪️وزیر کشور پاکستان اعلام کرده است؛ "ما از طالبان خواسته‌ایم تا از آقای کرزی و دکتر عبدالله در کابینه خود استفاده کنند، ولی طالبان گفتند آیا شما از افرادی مثل آقای نواز شریف و زردادی در کابینه خود استفاده کردید؟ همین‌جا می‌توان نتیجه گرفت که این همه بازی‌های isi (استخبارات ارتش پاکستان) است."
▪️مولوی انصاری که فردی افراطی است و تا پیش از این حمایت خود را از جبهه مقاومت اعلام کرده و گفته بود؛ نباید در پنجشیر برادرکشی کرد، متاسفانه امروز از کابینه طالبان حمایت کرده است. پسر و جانشین مولوی عبدالمنان نیازی، دیروز با سران طالبان بیعت کرد. او امروز اعلام کرد، برای جنگ دشنمنان طالبان[نیروهای مقاومت در پنجشیر]آماده است و راه پدرش را ادامه خواهد داد. نیازی، همان مولوی مشهور و افراطی طالبان است که در قتل عام مزارشریف دست داشت. جمله معروفش این است: تاجیک برود تاجیکستان و ازبک برود ازبکستان و هزاره به گورستان. عبدالمنان نیازی فردی بسیار تندرو بود که در قتل عام شیعیان دست داشت و ادعا داشت که ما هزاره‌های شیعه را ۱۰۰ تا ۱۰۰ تا می‌کشیم. او در زمان حیات خود قصد حمله به ایران و کشتار شیعیان ایرانی و افغانستانی را داشت و به کرات اعلام کرده بود که تشیع مذهبی دروغین است و ما خانه هزاره‌ها را به آتش خواهیم کشید. نیازی همچنین گفته بود:
«نیروهای فاطمیون بر اساس دشمنی ایران [با افغانستان] طراحی شده، به همراه سپاه پاسداران درحال فتنه‌گری هستند. آنها قصد ایجاد جنگ داخلی را در افغانستان دارند. اگر این سیاست کثیف ایران ثابت شود، تمام شما را خواهیم کشت. از نظر شیعیان، لشگر فاطمیون مقدس هستند اما ما آنها را از ریشه از بین خواهیم برد. بدانید که ما شب و روز آنها را جوری می‌کشیم که حتی به خواب هم ندیده باشند و نفهمند چطور قتل عام شدند. مردم هزاره به خاطر مذهبی دروغین و مشترکی که با ایران دارند با آنها هستند اما ما هشدار می‌دهیم که فرزندان خود را از این رابطه بیرون بکشند. امروز ما و شما در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنیم و من به شما اطمینان می‌دهم که اگر با خدا باشید و ثابت قدم، خدا شما رو پیروز می‌گرداند. امروز اگر امکانات در اختیار ما قرار داده شود در تهران و مشهد با استفاده از بمب‌های کنترلی، عملیات‌هایی را ترتیب داده و هزاران نفر آنها را خواهیم کشت تا دولت ایران پشیمان شود از اینکه نیرویی وارد افغانستان کند و به تمام کسانی که در افغانستان ایجاد ناامنی میکنند. هشدار می‌دهیم که دست از این کار بکشید. ما کسی نیستیم که دست از حمله به تایباد و مشهد برداریم، با توکل بر خدا در پاکستان و ایران صدها عملیات انجام خواهیم داد و من تمام امکانات لازم را در اختیار نیروهای خود قرار خواهم داد. همچنین از تمام نیروها و بلوچ‌ها می‌خواهم که وارد عملیات با تایباد و مشهد و تهران شوند و حق خود را بگیرند تا دیگر در داخل افغانستان فتنه‌گری نکنند. اینها امارت اسلامی را نمی‌خواهند اما خودشان مستقیم وارد جنگ نمی‌شوند و از مردم ساده‌لوح ما می‌خواهند که جهاد کنند و کشته شوند.» حالا پسر چنین فردی امروز با طالبان بر علیه مقاومت ملی افغانستان بیعت کرده است.
▪️امروز متاسفانه فرمانده ودود و دو پسر بزرگش به همراه ۶ نفر از نیروهای خود در جنگ با طالبان شهید شدند. در حالی که ما همه در حال گذراندن زندگی عادی خود بودیم.
▪️در رابطه با اخبار به رسمیت نشناختن طالبان از سوی ایران و روسیه باید بگویم که تنها موضع‌گیری‌شان در مقابل طالبان، محکوم کردن حملات و جنایات آنان در پنجشیر بود.

اظهارات یکی از اعضای مقاومت ملی از پنجشیر در لایو اینستاگرام جعفریان:
نسل‌کشی و کوچ اجباری در افغانستان، پیش چشم جامعه جهانی.../ چه جوابی برای سکوت خود دارید؟

▪️امروز متاسفانه فرمانده عبدالودود، از نزدیکان احمدشاه مسعود و موذن جبهه مقاومت ملی، به همراه دو پسر خود و ۶ نفر از نیروهای مقاومت در جنگ با طالبان به شهادت رسیدند. ایشان را توسط راکت به شهادت رساندند و باقی افراد را به رگبار بسته‌اند. ایشان تا آخرین لحظه از وطن دفاع کردند و زمانی که مهماتشان تمام شده بود، نیروهای طالبان به دنبال آنها رفته و آنها را به شهادت رساندند.
 
▪️ما و شما از چند هفته قبل پیش‌بینی این اوضاع را داشتیم که چنین فجایعی رخ خواهد داد. سوال این بود که در آن روز کشورهایی که سکوت کرده‌اند، چه جوابی خواهند داشت؟ علاوه بر ایشان، آقای روح‌الله صالح برادر آقای امرالله صالح را به همراه پنج‌تن از اعضای خانواده تیرباران کردند. در انابه ۱۱ جوان را بازجویی کرده، تلفن‌های همراه‌شان را ضبط کردند و چون در آنها تصاویری با لباس نظامی و عکس‌هایی از فرماندهان جبهه مقاومت پیدا کردند، تمام آنها را تیرباران کردند. 

▪️امروز طبق اطلاعات دقیق جبهه مقاومت، ۴۰ هزار نفر نیروی طالبان از گروه‌های مختلفی همچون: داعش، القاعده، پاکستان، اقوام مختلف طالب و... در پنجشیر حضور دارند که مانند گله‌هایی از گوسفندان در همه جا پراکنده هستند. اکثر خانه‌ها را خراب کرده‌اند و حتی به مرقد قهرمان ملی هم رحم نکردند. حال باید از جامعه جهانی پرسید: انسانیت کجاست؟ چطور طالبان جلوی چشم دنیا جنایت جنگی می‌کنند؟ تمام توکل ما به خداست. از او برای دردهایمان کمک می‌خواهیم.

▪️همان‌طور که فرزند شهید کاظمی دیشب در لایو شما گفتند: آزموده را آزمودن خطاست، ما هم می‌گوییم که اینان تغییر نکرده‌اند. دست طالبان به خون شهید دشتی و بهلول و ودود و... آلوده است. دیگر چه آزمایشی باید از آنها گرفت تا باور کنید که تغییر نکرده‌اند؟ حالا که طالبان دست به قتل‌عام مردم و جنایت جنگی زده است، بعضی گفته‌اند ما طالب را به رسمیت نمی‌شناسیم. خدا این روز را به دنیا نشان داد تا طالبان را بشناسند. امروز که معادلات و توافق‌هایتان بهم ریخته است به این نتیجه رسیده‌اید؟ از سویی حملات وحشیانه طالبان و از سوی دیگر اعلام کابینه‌شان همه چیز را روشن کرد. امروز می‌گویید اشتباه کردید؟ مگر ما از چندماه قبل به شما در این رابطه هشدار ندادیم؟ حال که به اذن خداوند چهره واقعی طالبان به دنیا نشان داده شده و جامعه جهانی کوچ اجباری مردم را دید، نسل‌کشی طالبان را دید، هواپیماهای پاکستانی را در میدان هوایی کابل دید، اما به چه قیمتی؟ به قیمت این‌که تعدادی از بهترین فرزندان افغانستان و افراد ما شهادت رسیدند. انسان‌های بزرگی همچون فرمانده عبدالودود و بهلول و جناب دشتی و جوانان بسیاری که سرمایه‌های اجتماعی افغانستان بودند. شهادت افتخار است اما داغ آنها بر دل ما مانده است.
 

رییسی
United Arab Emirates
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۱۸:۳۲
الله اکبر از این همه خفت و خواری...
تف بر این روزگار (376831)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۱۹:۰۹
نه کابل نه پنجشیر جانم فدای ایران (376832)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۲۰:۵۴
شرم بر ما باد که طالبان را با این همه جنایت ها در خلوت دولتی تایید کرده ایم ! برادران و خواهران فارسی زبان افغانی شرمنده که شما سوری عرب نیستید اگر بود مثل یمن در خدمتتان بودند. (376834)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۳:۴۹
شماو باربابتان(آمریکا) مسبب این همه گرفتاری ها هستید.تف بر هر چه غرب پرست هست (376876)
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۵:۵۸
خوب برو بجنگ مگه کسی جلوتوگرفته (376884)
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۰:۵۴
حفظ نظام اگر دست شیطان هم باشد با آن هم پیمان می شوند. (376861)
رضا
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۳:۱۰
به عنوان یک شیعه ایرانی که جد اندر جد شیعه بوده خواستم بگم با نظر عبدالمنان نیازی هم عقیده و موافقم (376871)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۳:۴۶
مسبب همه اینها آمریکاست که شما حتی حاضر نیستید اشاره ای به آن داشته باشید.شما گدای در خانه امریکا و غرب هیچ غلطی نمی توانید بکنید.مگر یاران حاج قاسم (376875)
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۵:۵۹
به ناموس اینا توهین نکن ، حداقل رو امریکا غیرت دارن (376885)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها