به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۲۹۳۳۰۸

5 عامل که در خاکستری شدن موها تاثیر دارد

5 عامل که در خاکستری شدن موها تاثیر دارد
گروه علمی:بسیاری از افراد مایلند تیرگی موهای خود را تا سالهای میانسالی تا حد امکان حفظ کنند، اما در کمال ناباوری برخی از افراد در سنین بسیار پایین با موهای خاکستری مواجه می شوند.برخی عوامل وجود دارند که در موهای سفید یا خاکستری زودهنگام نقش دارند، ازجمله:

از استرس خودداری کنید
دانشمندان دانشگاه هاروارد در پژوهش دریافتند كه استرس می تواند سفید شدن رنگ موهای انسان را تسریع كند. محققان دریافته اند که استرس باعث تولید هورمونی می شود که بر سلول های ملانوسیت در ساخت رنگدانه های مو تأثیر می گذارد. دانشمندان امیدوارند که این کشف به درک چگونگی کاهش سلولهای بنیادی به طور کلی در پیری کمک کند.

آنزیمهای ناشناخته
دانشمندان مدتهاست که می دانند مخزن سلول های ملانوسیت برای تولید رنگدانه مهم است. گروهی از دانشمندان فرانسوی ، عوامل ایجاد کرده اند که از عملکرد یک آنزیم طبیعی که از سلول ها محافظت می کند ، تقلید می کنند. آنها در تلاشند تا محصولی را تجاری سازی کنند که حاوی این آنزیم است.

بیماری های خاص
خاکستری شدن زودرس می تواند در اثر بیماری های خود ایمنی مانند ویتیلیگو و آلوپسی آرهاتا ایجاد شود. علائم پیری زودرس ، که در آن همه جنبه های پیری سرعت می یابد ، مانند پروژریا هاچینسون-گیلفورد و سندرم ورنر نیز باعث خاکستری شدن می شوند. تصور می شود ژن ها رنگ زایی را تنظیم می کنند ، اما دانشمندان هنوز افراد مسئول را شناسایی نکرده اند.

عوارض جانبی برخی داروها
یک مطالعه توسط دانشگاه پزشکی بارسلونا نشان داد که اثر جانبی داروهای جدید ایمونوتراپی این است که آنها ممکن است رنگدانه مو را تحت تاثیر قرار دهنند. گاهی شیمی درمانی نیز می تواند منجر به چنین اتفاقی شود.

وراث خاکستری؟
استعمال دخانیات ، چاقی و سابقه خانوادگی در خاکستری شدن زودهنگام موها نفش دارد.  افرادی که سابقه خانوادگی خاکستری  شدن زودرس موها را دارند بیشتر در معرض خطر هستند.
برچسب ها: سفیدی مو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها