به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۲۹۳۳۱۲
افکار عمومی جهان باید مقابل قوم زدایی بایستد

سیدمحمد خاتمی: اسلام طالبانی، تمدن و ادب فارسی را تهدید می‌کند

سیدمحمد خاتمی: اسلام طالبانی، تمدن و ادب فارسی را تهدید می‌کند
گروه سیاسی: سیدمحمد خاتمی با انتشار یادداشتی ضمن تجلیل و حمایت از مقاومت دلیرانه مردم افغانستان در پنجشیر قهرمان و اعتراضات زنان شجاع افغانستان خواستار توجه و مسؤولیت پذیری جامعه جهانی و توجه بیشتر جهان به موضوعی شد می تواند که مسأله آینده جهان باشد 
‌ امروز افغانستان مظلوم، آیینه‌ای است که زشتی، پلشتی، بداخلاقی و انسان‌ستیزی را که کم و بیش بر عالم و آدم حاکم است، به گونه‌ای شفاف و آزاردهنده باز می تاباند‌.
‌ ملت مظلوم افغانستان، بخصوص در نیم قرن اخیر با مشکلات و مصیبت‌هایی روبرو بوده که تحمل آن از طاقت بشری بیرون است‌‌.
 افغانستان، سرزمین کهن فرهنگ بشری، تمدن اسلامی و ادب فارسی در معرض تهدید بزرگ و پردامنهٔ اسلام طالبانی قرار گرفته است.
 خطر ویرانگر آپارتاید قومی و فرهنگی و اجتماعی، ذهن و زندگی جامعه افغانستان، منطقه و جهان را به جدّ تهدید می‌کند. 
 افکار عمومی جهانی نمی‌تواند و نباید به قوم زدایی، فرهنگ زدایی، زبان زدایی و جعل و تحریف ملیت و مذهب از سوی یک قدرت نظامی و سیاسی بی‌تفاوت باشد.
‌ آنچه در مقاومت دلیرانه، فداکارانه و مظلومانه در پنجشیر  همیشه قهرمان و در تظاهرات پرخطر مردم بخصوص زنان آگاه و شجاع، در بسیاری از شهرها و در سیل مهاجرت و فرار از این کابوس مشاهده می‌شود، مقاومت در برابر تبدیل جامعه‌ای چند قومی، چند مذهبی و چند زبانی به امارتی تبعیض‌مدار و تک بعدی است.
 شگفت اینکه جامعه جهانی کم و بیش بی تفاوت در برابر این رویداد، ملت شریف افغانستان را به حال خود واگذاشته است.
 در افغانستان هر چه پیش آمد می بایست براساس ضوابط عام دموکراتیک و منتهی به اراده و خواست همه مردم باشد.
 همه قوم‌ها، طایفه‌ها و گروه‌ها و گرایش‌ها در افغانستان باید در فرایند حاکمیت مردم بر سرنوشت مشارکت داشته باشد.  هیچ نیروی خارجی نباید در امور داخلی افغانستان دخالت کند.
 جامعه جهانی خود را در کنار مردم افغانستان ببینند و خود را مسؤول نسبت به آنچه بر این ملت می‌گذرد بدانند و حتی دولت‌های خود را ترغیب و وادار کنند که در معاملات و معادلات سیاسی خیر و صلاح ملت مظلوم را نیز در نظر بگیرند.
 آنچه فوریت دارد حمایت از مقاومت جانانه، شجاعانه و فداکارانه ملت افغانستان است که طلیعهٔ آن را در پنجشیرِ همیشه مقاوم و در حضور حق طلبانه و مترقیانه و پرخطر زنان و مردان و در کلام و سخن بسیاری از خیرخواهان مردم، روشنفکران، علما و اصحاب دانش و فرهنگ و رسانه در درون و بیرون افغانستان می شنویم و می بینیم.
 آنچه امروز بر افغانستان می‌گذرد، می‌تواند مسأله آیندهٔ همه باشد؛ مسأله پیچیده و حاد طالبانی‌گری مسألهٔ جهان انسانی، جهان اخلاقی، جهان مذهبی، جهان فرهنگی و جهان سیاسی امروز و آینده است.
جامعهٔ جهانی و نظام بین‌المللی باید در کنار نخبگان و مردم افغانستان بایستد و با قدرت و جدیت از شکل گیری نظامی مردم سالار، حقوق مدار، چند فرهنگی و چند قومی توسط خود آنان حمایت کند. 
 افغانستانی امن و آزاد و آباد، منطقه‌ای به دور از افراطی گری و خشونت و جهانی مبتنی بر صلح و مدارا نیاز امروز و آیندهٔ همهٔ ما است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها