به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۲۹۳۳۷۱

جولان لپ تاپ‌های قاچاق در فضای مجازی

جولان لپ تاپ‌های قاچاق در فضای مجازی
گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، بهتر است مردم برای خرید لپ تاپ و کالا‌های آی تی از مراکز دارای مجوز این اتحادیه اقلام مورد نظرشان را تهیه کنند، نسبت به جولان لپ تاپ‌های قاچاق در صفحات اینستاگرامی، کانال‌های تلگرامی و همچنین فروشگاه‌های اینترنتی با قیمت کمتر از بازار هشدار داد و گفت: از آنجایی که در اغلب فروشگاه‌های اینترنتی با توجه به حجم گسترده کار، اقدامات نظارتی کاهش می‌یابد و به افرادی پنل فروش تعلق می‌گیرد که پروانه کسب خود را از اتحادیه مربوطه دریافت ننموده‌اند، در این ایام بیش از گذشته شاهد سیل شکایاتی هستیم که بابت خرید دستگاه‌های معیوب یا تقلبی از طریق فضای مجازی، روانه اتحادیه می‌شود و متاسفانه این فروشگاه‌ها به هیچ عنوان پاسخگوی اتحادیه نیستند و امکان پیگیری بخش عمده‌ای از این شکایات برای ما میسر نیست.

برخی از فروشندگان کالا‌های حوزه رایانه در تماس با رسانه‌ها گفته‌اند در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، کالا‌های این صنف به قیمتی فروخته می‌شوند که از مبلغ تمام شده محصول وارداتی به صورت قانونی و بدون دریافت سود بسیار کمتر می‌باشد و گارانتی آن‌ها معتبر نیست، آیا این بدان معنی است که پای کالای قاچاق به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر نیز گشوده شده است؟

رییس اتحادیه در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه این موضوع صحت دارد. در هفته گذشته جلسه‌ای در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، میان اتحادیه فناوران رایانه تهران، اتحادیه مخابرات و نماینده حقوقی دیجی کالا برگزار شد و یکی از موارد مطروحه در این جلسه آن بود که از آنجایی که مطابق قانون تمام فروشگاه‌های اینترنتی مکلفند کالا‌های ارائه شده در فروشگاهشان را با گارانتی معتبر عرضه نمایند و پنل فروش را تنها در اختیار دارندگان پروانه کسب قرار دهند؛ این فروشگاه نیز موظف به همکاری است و اگر تمام فروشگاه‌های اینترنتی خود را مانند دیگر صنوف ملزم به رعایت قوانین بدانند، بی‌شک حجم قابل توجهی از کالا‌های قاچاق و تقلبی موجود در سرتاسر میهن عزیزمان کاسته خواهد شد.

آیا فروشگاه‌های اینترنتی در قبال فروش کالای تقلبی موظف به پرداخت غرامت به مصرف‌کننده اند؟
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: اگر خریداری از فروشگاه‌های اینترنتی و به طور خاص از دیجی کالا شکایت و ادعا کند که کالای تقلب به دست او رسیده است، دیجی‌کالا با استناد به قراردادی که در سامانه خود به امضاء فروشندگانش رسانده، پس از بررسی‌های لازم، چند برابر مبلغ کالای مذکور را به عنوان غرامت از فروشنده دریافت می‌کند. بدین معنا که مبلغ کل محموله‌ای که از کالای مذکور در یک تاریخ تحویل دیجی کالا شده است، باید توسط فروشنده به عنوان غرامت به دیجی‌کالا پرداخت شود. حال در این بین ممکن است برخی از همین کالا‌ها توسط مصرف‌کننده ناآگاه خریداری شده و به عنوان کالای تقلبی شناسایی نشوند و مرجوع نگردند؛ اینکه آیا غرامت محصولات به تمام مصرف‌کننده‌های آن کالا تعلق می‌گیرد یا تمام یا بخشی از آن در اختیار فروشگاه اینترنتی باقی می‌ماند را باید از خریداران سوال کرد. بنده، چون هیچ گاه در جایگاه خریدار این کالا‌ها قرار نگرفته‌ام، طبیعتاً در این خصوص اطلاعات کافی و وافی ندارم.

اعلام نارضایتی اصناف از همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در پاسخ به  این سوال مبنی بر اینکه آیا شما به عنوان رئیس اتحادیه تمهیداتی در قبال این موضوع ندارید، گفت: متاسفانه پس از حمایتی که وزیر ارتباطات سابق از فروشگاه‌های اینترنتی و ازجمله دیجی کالا انجام داد تا بخشی از رفت و آمد‌های سطح شهر در برهه حساس کرونا کاهش یابد، این فروشگاه‌ها به جای پیشرفت در خدمت‌رسانی، از جهاتی پسرفت نمودند و با غرگی پاسخ اتحادیه‌های مربوطه را در قبال تحویل مشخصات فروشندگان متخلف صنفشان نمی‌دهند و به صراحت برای سایر اتحادیه‌ها از لفظ "اتحادیه‌های سنتی" استفاده می‌کنند در صورتی که همین اتحادیه‌های سنتی یا بازاریان به گفته بنیانگذار انقلاب، بازوان ستبر انقلاب بودند و هستند.

فرجی ادامه داد: تعداد زیادی از اعضای صنف ما در حالی اعلام نارضایتی از عملکرد فروشگاه‌های اینترنتی کرده اند که ممکن است با ادامه این روند (چه از لحاظ اعمال سلیقه در بند‌های قرارداد و چه از نظر عدم رعایت قانون نظام صنفی) روزی برسد که این فروشگاه‌ها از طرف ارائه‌دهندگان گارانتی معتبر و اعضاء خوشنام اتحادیه ما طرد شده و مورد تحریم قرار گیرند؛ و با توجه به اینکه بیشترین تراکنش مالی فروشگاه‌های اینترنتی متعلق به کالا‌های حوزه رایانه، موبایل و لوازم خانگی‌ست؛ به یقین این امر خساراتی را برای ایشان در پی خواهد داشت.

جلوی قاچاق لپ تاپ را می‌گیریم
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه با اجرایی شدن رجیستری جلوی قاچاق تبلت‌های سیم کارت خور گرفته شد، گفت: روی لپ تاپ این موضوع امکان‌پذیر نیست، ولی پیگیر جلوگیری از قاچاق لپ‌تاپ و مبارزه با قاچاقچیان آن از طریق سازمان‌های ذی‌ربط هستیم.

فرجی ادامه داد: هر لپ تاپ برای یک عضو ما بین ۳ تا ۴ میلیون هزینه گمرکی دارد؛ ولی قاچاقچی با ۷۰۰ هزار تومان این کالا را تا تهران می‌آورد، البته این افراد در بنادر هستند و به صورت اینترنتی کالای قاچاق را می‌فروشند. این در حالی است که مصرف کننده بعد از خرید متوجه باتری فیک یا مشکل دستگاه می‌شود و برای شکایت به اتحادیه ما مراجعه می‌کند در حالی که اتحادیه پاسخگوی مشکلات دستگاه‌های قاچاق و دستگاه‌هایی که از اعضاء محترم صنف فناوران خریداری نگردیده است، نیست.

فروشگاه‌های اینترنتی مکلف اند پاسخ اتحادیه مربوطه را بدهند
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران  گفت: این اتحادیه بار‌ها در خصوص کالا‌های تقلبی حوزه آی تی، کالا‌های اصیلی که قطعات داخلی آن‌ها تعویض شده است و همچنین لیبل گارانتی جعلی محصولات با فروشگاه‌های اینترنتی نامه‌نگاری کرده تا مشخصات فروشندگان را در اختیار این اتحادیه قرار دهند تا با معرفی ایشان به ستاد مبارزه با کالای قاچاق کالا و ارز، برخورد‌های قانونی لازم صورت پذیرد.فرجی ادامه داد: با این حال فروشگاه‌های اینترنتی ضمن امتناع از تحویل مشخصات فروشندگان مذکور، برخلاف قانون نظام صنفی از هرگونه همکاری با اتحادیه‌های صنفی خودداری می‌کنند.

خریداران لپ تاپ بخوانند
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه اختلاف قیمت بسیار زیاد برخی از کالا‌ها (مانند موس و کیبورد‌های خارجی) در بازار و فروشگاه‌های اینترنتی ناشی از چیست؟ گفت: از آنجایی که طبق قانون حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، هیچ یک از واردکنندگان قانونی کالا‌ها بر دیگری برتری نداشته و اجازه انحصار در بازار بر روی هیچ برندی برای هیچ شخص حقیقی یا حقوقی خاصی وجود ندارد، بالطبع یک شخص خاص تعیین کننده قیمت یک کالا نیست؛ اما متأسفانه فروشگاه‌های اینترنتی در این زمینه نیز از هیچ قانون مشخصی تبعیت ننموده و انحصار کالا را باب کرده‌اند. بدیهی است که انحصار به همراه خود، گرانی بی‌دلیل و غیرموجه خواهد آورد. به همین جهت از تمام مصرف کنندگان عزیز حوزه رایانه خواهش می‌کنم بعد از تحقیق کافی محصول مورد نظرشان را با گارانتی معتبر و تنها از فروشندگان دارای پروانه کسب خریداری کنند تا از بابت اصالت، قیمت و سلامت سیستم‌هایشان هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: لپ تاپ
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها