کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جهش‌های جدید و تأثیر آن روی خواص ویروس

سویه «مو» کروناویروس را بهتر بشناسید

21 شهريور 1400 ساعت 13:36


گروه علمی:به گزارش محققان، نوع جدید ویروس کرونا موسوم به «Mu» می تواند به آنتی بادی های موجود، از جمله آنتی بادی های موجود در واکسن ها، حمله کند.به گفته محققان، در حالیکه سویه مو، از نظر فنی B.۱.۶۲۱ شناخته می‌شود، اما دارای جهش‌هایی است که نشان می‌دهد از آنتی بادی‌های خاص فرار می‌کند، اما داده‌های بالینی زیادی وجود ندارد که این موضوع را نشان دهد.
 

محققان اذعان می‌کنند: ما این سویه را بسیار دقیق زیر نظر داریم اما به هیچ وجه به شرایط غالب شدن در جهان نزدیک نیست. در حالی که سویه دلتا بیش از ۹۹ درصد در جهان غالب است.محققان تاکید می‌کنند هنوز نمی‌شود این سویه را تهدید جدی در نظر گرفت.

سویه مو اولین بار در ماه ژانویه ۲۰۲۱ در کشور کلمبیا شناسایی شد.طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، اگرچه شیوع جهانی نوع مو کاهش یافته و در حال حاضر زیر ۰.۱ درصد است، اما شیوع آن در کلمبیا (۳۹ درصد) و اکوادور (۱۳ درصد) به طور مداوم افزایش یافته است.

شناسایی «مو»؛ گونه جدید ویروس کرونا
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده در حال رصد نوع جدیدی از کرونا ویروس به نام Mu است که برای اولین بار در ماه ژانویه در کلمبیا کشف شده و در اروپا و کشورهای آمریکای جنوبی در حال شیوع است.نام‌های جدیدی برای انواع جهش یافته ویروس کرونا به جای نام کشورها در نظر گرفته شده است، انواع ویروس کرونا با حروف الفبای یونانی نامگذاری می‌شوند، در حال حاضر انواع مختلف ویروس کرونا با کشور مبدا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا نام علمی آن‌ها به عنوان مثال B.۱.۱.۷، "نوع انگلیسی" و B.۱.۳۵۱ "نوع آفریقای جنوبی" تعیین شده است.
هدف از این کار جلوگیری از ارتباط انواع ویروس کرونا با کشورهایی است که برای اولین بار در آن‌ها ظاهر شده است، نام‌های جدید تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی عبارتند از B.۱.۱.۷ معروف به نوع انگلیسی «آلفا»، B.۱.۳۵۱ معروف به نوع آفریقای جنوبی «بتا»، P.۱ معروف به نوع برزیلی «گاما» و B.۱.۶۱۷ معروف به نوع هندی نیز دلتا نامیده شدند.

چرا ویروس کرونا تغییر می‌کند؟
انواع مختلف ویروس‌ها هنگامی به وجود می‌آیند که ژن‌های ویروس تغییر کنند یا جهش پیدا کنند. ذات ویروس‌های RNA مانند ویروس کرونا است که به تدریج تکامل یافته و تغییر می‌کنند. همه ویروس‌ها _ از جمله SARS-CoV-۲، ویروسی که باعث COVID-۱۹ می‌شود _ با گذشت زمان تکامل می‌یابند.

وقتی ویروس از خود نسخه‌برداری یا کپی می‌کند، گاهی اوقات کمی تغییر می‌کند که این برای ویروس طبیعی است. این تغییرات "جهش" نامیده می‌شود. از ویروسی با یک یا چند جهش جدید به عنوان "نوع" ویروس اصلی یاد می‌شود. جهش در ویروس نه جدید است و نه غیر منتظره. همه ویروس‌های RNA با گذشت زمان جهش می‌کنند، برخی بیشتر از دیگران. به عنوان مثال، ویروس‌های آنفلوانزا اغلب تغییر می‌کنند، به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند هر ساله واکسن جدید آنفلوانزا بزنید.

چه عواملی باعث تغییر ویروس به نوع جدید می‌شود؟
وقتی ویروس به طور گسترده در جمعیتی در گردش است و باعث عفونت‌های زیادی می‌شود، احتمال جهش ویروس افزایش می‌یابد. هرچه ویروس فرصت بیشتری داشته باشد، همانندتر می‌شود و فرصت بیشتری می‌یابد تا تغییر کند. اکثر جهش‌های ویروسی تأثیر کمی بر توانایی ویروس در ایجاد عفونت و بیماری دارند. اما بسته به جایی که تغییرات در موارد ژنتیکی ویروس واقع شده است، ممکن است بر خصوصیات ویروس تأثیر بگذارد، مانند انتقال (به عنوان مثال ممکن است به راحتی کم و بیش گسترش یابد) یا شدت آن (به عنوان مثال ممکن است باعث بیماری شدید یا خفیف شود).

آیا جهش ویروس کرونا جدید وجود دارد؟
در حال حاضر ویروس‌های مختلف کرونا ویروس SARS-CoV-۲ را مشاهده می‌کنیم که با نسخه اول که از چین منتشر شد متفاوت است. یک نسخه جهش یافته ویروس کرونا در جنوب شرقی انگلیس در سپتامبر سال ۲۰۲۰ شناسایی شد. این نوع که امروزه با عنوان B.۱.۱.۷ شناخته می‌شود، به سرعت به شایع‌ترین نسخه ویروس کرونا در انگلستان تبدیل شد که حدود ۶۰٪ از ابتلاء را تشکیل می‌دهد. این نوع ویروس در اکثر کشورها شکل غالب ویروس کرونا است.

جهش‌های جدید و تأثیر آن روی خواص ویروس
همه ویروس‌ها از جمله «سارس ک وو۲» که باعث ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود، با گذشت زمان جهش می‌یابند، بیشتر جهش‌ها یا روی خواص ویروس تأثیر اندکی دارند یا اصلاً هیچ تأثیری ندارند. با این حال جهش‌های خاصی می‌توانند برخی خواص و تأثیرات ویروس مانند نحوه انتشار، شدت بیماری ناشی از آن، اثربخشی و مقاومت در برابر واکسن‌ها، داروها، ابزارهای تشخیصی یا سایر اقدامات بهداشتی و اجتماعی را تغییر دهند. از اواخر سال ۲۰۲۰، ظهور سویه‌هایی از ویروس که خطر بیشتری برای سلامت همگانی در جهان ایجاد می‌کنند باعث شد تا سازمان جهانی بهداشت سویه‌ها و موارد نگران کننده را برای اولویت‌بندی فعالیت‌های پایشی و پژوهشی در سطح جهانی مشخص کند.

چهار سویه نگران کننده از ویروس کرونا کدام است؟
سویه مو اولین بار در ماه ژانویه در کلمبیا شناسایی شد و از آن زمان تاکنون وجود این سویه در سایر کشورهای آمریکای جنوبی و اروپا نیز گزارش شده است. در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که چهار سویه نگران کننده از ویروس کرونا از جمله انواع آلفا در ۱۹۳ کشور و دلتا در ۱۷۰ کشور جهان وجود دارد و پنج سویه جهش‌یافته دیگر از جمله «مو» باید تحت نظارت قرار بگیرند.سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد اگرچه شیوع جهانی نوع مو در بر پایه موارد گزارش شده کاهش یافته و در حال حاضر کمتر از ۰،۱ درصد است، اما شیوع آن در کلمبیا و اکوادور به طور پیوسته افزایش یافته و به ترتیب به ۳۹ و ۱۳ درصد رسیده است.

سویه «مو» نشان‌دهنده ویژگی بالقوه فرار ایمنی
نوع Mu ویروس کرونا بنام «مو» دارای سویه با جهش‌های مختلف است که نشان‌دهنده ویژگی بالقوه فرار ایمنی است، در واقع می‌توان گفت این سویه جدید کرونا به نوعی واکسن گریز است. نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد ظهور جهش‌های جدید ویروس وجود دارد، زیرا نرخ عفونت در سطح جهانی در حال افزایش است و نوع بسیار قابل انتقال دلتا به ویژه در میان افراد واکسینه نشده و در مناطقی که اقدامات ضدویروس کاهش یافته رو به رشد است.
سویه «مو» کرونا از نظر علمی به «B. ۱.۶۲۱» معروف است و به عنوان «سویه بعدی» معروف است، بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، این سویه دارای ویژگی‌هایی است که نشان دهنده خواص بالقوه‌ای برای مقاومت در برابر اثرات واکسن است. در حال حاضر سویه دلتا در ۱۷۰ کشور و سویه آلفا نیز در ۱۹۳ کشور شناسایی شدند.


کد مطلب: 293455

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/293455/سویه-مو-کروناویروس-بهتر-بشناسید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir