کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

متأسفانه هنوز چالش‌های اصلی اقتصادی را اولویت‌بندی نکرده‌ایم

متأسفانه حتی آمار مربوط به صادرات و واردات با واقعیت‌ها همخوانی ندارد

21 شهريور 1400 ساعت 13:44


گروه اقتصادی: در حال حاضر کشور با چالش‌های مختلفی از جمله کرونا، تحریم، خشکسالی و.. دست به گریبان است، از این رو بررسی دقیق این معضلات بزرگ و تعیین نقشه راهی برای اقدام در جهت رفع آنها در دولت سیزدهم اهمیت دارد.

 به گزارش تسنیم، وحید شقاقی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با اشاره به استقرار دولت سیزدهم و آغاز به کار تیم اقتصادی آن گفت: مسئله مهم این است که باید نقشه راه مشخصی برای اقتصاد ایران توسط تیم اقتصادی دولت طراحی شود اما متأسفانه هنوز این نقشه راه طراحی نشده است. تا زمانی که این اتفاق مهم رخ ندهد، هرگونه اقدامی از سوی دولت می‌تواند خسارت‌بار باشد یا کارایی لازم را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در طول 50 سال گذشته به‌ویژه از زمانی که درآمدهای نفتی گسترش پیدا کرد، درگیر چالش‌های جدی شده است اظهار کرد: این بیماری‌ها در طول این سال‌ها درمان نشده و دائماً تشدید شده است.
این کارشناس مسائل اقتصادی  با تصریح بر این موضوع که متأسفانه حتی هنوز برخی از بیماری‌ها را نمی‌شناسیم و شناخت درستی هم از بیماری‌ها نداریم، بیان کرد: بعضی از بیماری‌های اقتصادی مانند ناترازی منابع آبی کشور، ناترازی بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، تورم و نابرابری اقتصادی و همچنین فساد و نامناسب بودن سرمایه‌گذاری آشکار هستند.

وی نبود نقشه راه را چالشی برای درمان بیماری‌های اقتصادی دانست و عنوان کرد: حتی اگر همه بیماری‌ها و چالش‌های اقتصادی را بشناسیم تا زمانی که نقشه راه نداشته باشیم نمی‌دانیم برای درمان بیماری‌های اقتصادی کدام‌ها را اولویت قرار دهیم و اساساً آیا امکانات، منابع و فرصت‌ها برای درمان مهیا است یا خیر.

شقاقی با تأکید بر ضرورت شناخت اولویت درمان بیماری‌های اقتصادی عنوان کرد: متأسفانه هنوز چالش‌های اصلی اقتصادی را دسته‌بندی و اولویت‌بندی نکرده‌ایم و ساده‌ترین آمارها در زمینه اقتصاد انحراف دارد. متأسفانه حتی آمار مربوط به صادرات و واردات با واقعیت‌ها همخوانی ندارد زیرا صادرکننده بیش اظهاری می‌کند تا جوایز صادرات را کسب کند و واردکننده کم اظهاری می‌کند تا از مالیات و حقوق گمرکی معاف شود.وی افزود: بعد از اولویت‌بندی مشکلات و بیماری‌های اقتصادی باید به سراغ حل بیماری برویم و برای این مهم نیازمند پیش‌نیازهایی از جمله منابع مالی هستیم.


کد مطلب: 293456

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/293456/متأسفانه-حتی-آمار-مربوط-صادرات-واردات-واقعیت-ها-همخوانی-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir