کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درباره ناهنجارهای دندانی چه می دانید؟

21 شهريور 1400 ساعت 14:14


گروه علمی: یک متخصص ارتودنسی درباره ناهنجارهای دندانی و روش های درمانی آن توضیحاتی را ارائه کرد.عبدالرضا جمیلیان متخصص ارتودنسی درباره ناهنجاری‌های دندانی اظهار کرد: گروهی از بیماران مراجعه کننده به ما کسانی هستند که فک بالایی عقب و فک پایینی جلویی دارند.
 

او افزود: وقتی فک بالا عقب باشد با فشار به فک پایین آن را به سمت جلو هدایت می‌کند که بیمار دچار ظاهر زشتی می‌شود و او نمی‌تواند دندان‌ها را روی هم قرار دهد، از نظر تکلمی دچار مشکل می‌شود و جویدن غذا در بین دندان هایش جمع خواهد شد.جمیلیان تصریح کرد: این گروه از بیماران به دنبال درمان می‌گردند که اگر موقع مناسب به ما مراجعه کنند فک آن‌ها را می‌توانیم با درمان‌های ارتودنسی به جلو هدایت کنیم و تا حدودی فک پایین را به عقب ببریم تا ظاهر درستی به بیمار دهیم و زیبایی او را تامین کنیم و سلامت حفره گوارش و تلکم فرد را برگردانیم.

تاثیر سن بیمار بر روند بهبود ناهنجاری های دندانی 
این مدرس دانشگاه ادامه داد: سن بیمار در روند بهبود ناهنجاری‌های دندانی موثر است، برای مثال هرچه سن او پایین‌تر باشد موفقیت درمان بالاتر خواهد بود و همچنین زمان کمتری را برای درمان صرف خواهیم کرد و از آن جایی که استخوان دندان نرم‌تر است فک بالا به راحتی به جلو هدایت خواهد شد.

جمیلیان گفت: به مدت یک سال نیاز داریم تا فک را حرکت داده و دندان‌ها را هم به یک سال و نیم زمان احتیاج داریم، شاید اگر بیماری به ما مراجعه کند این زمان بیشتر شود، ولی به هر حال بستگی به شرایط بیمار دارد و زمانبر بودن یکی از ایرادات ارتودنسی است.

این متخصص ارتودنسی افزود: ما در ارتودنسی تلاش می‌کنیم تا شرایط بیمار رو به بهبودی برود و همین که آن‌ها با مراجعه به ما روند درمان را به خوبی احساس کنند انگیزه مناسبی دریافت خواهند کرد تا روند درمان را به صورت منظم طی کنند.

جمیلیان افزود: گاهی اوقات بیماران جهت درد گیجگاه مغزی به ما مراجعه می‌کنند که این درد به علت شرایط ناهنجار دندانی است که باعث ایجاد درد می‌شود و اگر معضل فک پایین درمان نشود باعث جلو آمدن فک پایین خواهد شد و این احتمال وجود دارد که درد دندان از بین برود یا نرود.

این متخصص ارتودنسی اضافه کرد: اگر زود به سراغ درمان هنجاری‌های دندانی برویم درد از بین می‌رود، در غیر اینصورت احتمال از بین نرفتن درد زیاد است؛ چرا که مشکلاتی به استخوان فک وارد شده است، بنابراین هر چه دیرتر برای ارتودنسی اقدام کنیم درد ناحیه فکی بیشتر خواهد شد.

ارتودنسی باعث تغییرات ظاهری صورت فرد می‌شود
جمیلیان درباره تغییرات ظاهری صورت افراد بر اثر ارتودنسی بیان کرد: انجام ارتودنسی باعث می‌شود تا روی صورت بیمار تاثیر بگذاریم که این عامل بر اثر نوع ناهنجاری خیلی نغییر خواهد کرد، اگر فک بالای فردی عقب باشد لب بالای بیمار هم به همان مسیر هدایت می‌شود.فلوشیپ ناهنجاری‌های فک و صورت گفت: فک بالا و فک پایین بر اثر نوع ناهنجاری‌های بیمار به سمت عقب و جلو توسط متخصصان هدایت خواهند شد.

او اضافه کرد: اگر فردی خیلی دیر جهت ارتودنسی به متخصصان مراجعه کند احتمال دارد تا جراحی هم به کمک ما بیاید و تنها از روش ارتودنسی نتوان آن را درمان کرد، اما اگر در سن مناسبی مراجعه کند حتما می‌توان آن را با ارتودنسی درمان کرد.

جمیلیان افزود: دستگاه‌های داخل دهانی کوچک برای درمان ناهنجاری‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار راحت است و استفاده نکردن از آن نیاز به جراحی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین چنین واقعیتی باعث می‌شود تا افراد از خود دستگاه استفاده کنند.

او اضافه کرد: هرچه مدت زمان بیشتری برای مثال ۱۸ الی ۱۹ ساعت در طول شبانه روز  از این دستگاه استفاده شود، بهتر است. البته نباید در زمان جویدن غذا و ورزش کردن از آن استفاده کرد و استفاده مدام از آن باعث می شود تا نتیجه بهتر و مطلوب تری به دستمان برسد. 


کد مطلب: 293469

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/293469/درباره-ناهنجارهای-دندانی-می-دانید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir