کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لئون پانه‌تا: طالبان تغییری نکرده است

21 شهريور 1400 ساعت 16:52


گروه بین الملل: وزیر دفاع سابق آمریکا ضمن تاکید بر اینکه طالبانی که ماه گذشته زمام امور افغانستان را برعهده گرفت، نسبت به آخرین باری که بر این کشور حکومت کرده بود تغییری نکرده است، هشدار داد، طالبان به تامین پناهگاهی امن برای تروریست‌ها ادامه خواهد داد.
لئون پانه‌تا، و گفت: به نظر من، طالبانی که در حال حاضر زمام امور افغانستان را در دست دارد، درست همانند همان طالبانی است که در تاریخ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی کنترل افغانستان ر ابرعهده داشت. و این مساله با انتصاب تندروها در پست‌های دولتی، انتصاب افرادی که در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی نیز در راس قدرت بودند و همچنین انتصاب حقانی، یک تروریست جهانی به عنوان وزیر کشور و مسئول امنیت داخلی کاملا ثابت شد.اخیرا "سراج‌الدین حقانی"، یکی از شبه‌نظامیان تحت تعقیب اف‌بی‌آی به عنوان وزیر کشور موقت افغانستان منصوب شد. اف‌بی‌آی مدعی است که سراج‌الدین حقانی در یکی از رویدادهای سال ۲۰۰۸ میلادی که در آن به دنبال حمله به هتلی در کابل شش تن کشته شدند، دست داشت. اف‌بی‌آی همچنین حقانی را به مشارکت در برنامه‌ریزی ترور حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان متهم می‌کند.
طالبان تاکید کرده که تحت چهارچوب اسلامی به حقوق زنان احترام خواهد گذاشت و دشمنان را تحت پیگرد قرار نخواهد داد. با این حال، اکثر جامعه بین‌المللی شدیدا تردید دارند که طالبان به وعده‌های خود پایبند بماند.پانه‌تا گفت: گزارشات اخیر خلاف بیانیه‌های طالبان را نشان دادند. من گزارشات مربوط به اقداماتی که طالبان انجام می‌دهند از جمله سرکوب اعتراضات و ممنوع کردن زنان از طلب کردن حقوقشان را می‌خوانم و این طالبانی است که در حقیقت به تامین پناهگاهی امن برای تروریست‌ها ادامه می‌دهد و همچنان برای آمریکا مشکل به وجود می آورد.
وی توضیح داد: اصلا امید ندارم که طالبان به طرز متفاوتی خود را اثبات کند. عاقلانه این است که آمریکا و دیگر کشورهای جهان به طالبان اعتماد نکنند.پانه‌تا در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد طالبان برای القاعده پناهگاهی امن فراهم کند و به اهداف این گروه پر و بال دهد، به طور جدی هشدار داد:‌ آمریکا باید برای حملات آتی آماده شود.وی افزود: فکر نمی‌کنم شکی در این خصوص وجود داشته باشد. یکی از سخنگویان طالبان اخیرا در مصاحبه‌ای درباره نقش اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی گفته بود که هیچ سند و مدرکی که نشان دهد بن لادن در این حملات دست داشته، ندیده است.پانه‌تا تاکید کرد: اگر چنین تفکری وجود داشته باشد، برای من واضح است که آنها به حمایت از القاعده ادامه خواهند داد و به القاعده اجازه می‌دهند تا رشد و توسعه پیدا کند. فکر می‌کنم که آنها حملات دیگری را به کشور ما و همچنین دیگر کشورها برنامه‌ریزی کنند.

 


کد مطلب: 293517

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/293517/لئون-پانه-تا-طالبان-تغییری-نکرده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir