به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۲۹۳۵۱۸
مجمع نیروهای خط امام:هیچکس درخواستی برای دخالت نظامی در افغانستان ندارد

بحران افغانستان دست مایه تسویه حساب‌های سیاسی

بحران افغانستان  دست مایه تسویه حساب‌های سیاسی
گروه سیاسی: مجمع نیروهای خط امام (وابسته به جبهه اصلاحات)در دومین بیانیه خود درباره بحران افغانستان تاکید کرد: از همه کشورهای اسلامی بویژه جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم تمام توان خود را برای کمک به پناهجویان چه در پشت مرزها و چه در داخل افغانستان خصوصاً مظلومان محاصره شده در دره پنجشیر به کار گیرد و با به رسمیت نشناختن دولت جعلی طالبان نقش تاریخی، انسانی و تمدنی خود را ایفا نماید. این خواستی انسانی، ملی و اسلامی است که بی اعتنایی به آن در تاریخ ماندگار خواهد بود.
در بیانیه آمده است:کشور افغانستان هفته‌هاست که با سکوت مرگ‌بار دولت‌ها و مجامع بین‌المللی و دخالت مستقیم برخی کشورهای همسایه، در معرض تجاوز و قتل عام و آواره‌سازی غیرنظامیان قرار دارد.
در این موقعیت خطیر، عده‌ای بحران افغانستان را دست مایه تسویه حساب‌های سیاسی خود قرار داده‌اند که نشان از فقدان رویکرد ملی و عدم درک درستِ موضوعات و حاکمیت نگاه ابزاری برای پیشبرد اهداف خود دارد. شوربختانه باید گفت این عده از نفوذ زیادی در فضاسازی‌های رسانه‌ای و تاثیرگذاری بر افراد و نهادهای تصمیم‌گیر برخوردارند. جریانی که بی‌اعتنا به افکار عمومی و سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی و مصرح در قانون اساسی، روشی سوال‌برانگیز و مبهم را در برخورد با بحران اخیر افغانستان در پیش گرفته‌ است. جریانی که حمایت گسترده فعالان رسانه‌ای و نخبگان فکری و فرهنگی از مردم افغانستان را حمل بر درخواست آنان برای دخالت نظامی در افغانستان می‌کند! در حالیکه هیچ کس چنین درخواستی نداشته و همگی بر پرهیز از جنگ و خشونت اصرار دارند.
در این میان نکته حائز اهمیت آن است که روح حاکم بر جوامع بشری و به خصوص سابقه جامعه ما نشان می‌دهد که نوع دوستی، همدلی و کمک به مظلوم، بویژه همراهی با مردم شریف افغانستان، همواره دارای اقبال و ارزش بوده است؛ اما انتفاعی که عده‌ای از انحصار این امور برده‌اند، رفته رفته بخش وسیعی از جامعه را از این نقاط عطف که وحدت ملی را تقویت می‌کند، به انحاء گوناگون کنار زده و مورد تهاجم، توهین و تحقیر قرار داده‌اند و اکنون که طیف گسترده‌ای از نیروهای فکری و فرهنگی و رسانه‌ای، موضع مشترکی در حمایت از مردم افغانستان اتخاذ کرده‌اند، سعی در تقلیل آن و قضاوت‌های ناروا دارند تا توجیهی بر انفعال و جهت‌گیری یکسویه خود داشته باشند.
مواضع اخیر برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای جریان اصولگرا در خصوص بحران افغانستان در شرایطی که مجاهدان و مردم پنجشیر روزها و ساعت‌های سرنوشت‌سازی را می‌گذرانند، مایه تاسف و تعجب است. این افراد سال‌هاست که با مواضع نسنجیده و رفتارهای تفرقه‌آمیز در مورد موضوعات گوناگون از جمله آرمان فلسطین و قدس عزیز، اذهان جامعه را مخدوش کرده و اقدام به شایعه‌پراکنی و اتهام‌زنی به جریان اصلاحات نمودند در حالی که همین‌ها از سوابق و مواضع انقلابی چهره‌های شاخص جریان اصلاحات و نخبگان جامعه در موضوعات مورد اشاره اطلاع دقیق دارند و بازهم بر همان روش اختلاف‌انگیز اصرار می‌ورزند.مردم عزیز ایران! امروز ملت افغانستان با تراژدی مخوفی روبروست که ظاهراً برای این افراد و همفکران آنان امری عادی به نظر می‌رسد. اکنون مردم مظلوم افغانستان و بخشی از تمدن تاریخی ایران عزیز، باید تن به سلطه جماعتی تکفیری و خشونت‌طلب بدهند که سال‌ها عزیزانشان را در کوچه و بازار قتل عام کرده‌اند. این از نظر بعضی‌ها شاید پسندیده باشد؛ اما از نظر بسیاری فاجعه‌ای است که در یک معامله بین‌المللی رقم خورده است.
ملت مظلوم افغانستان از زن و مرد و پیر و جوان، اندیشمند و سیاست‌مدار، می‌دانند که باید مسیر صلح و پیشرفت را با تشکیل دولتی فراگیر بعد از اشغالی بیست ساله طی کنند؛ اما اینکه افرادی نمک به زخم هایشان بپاشند و تطهیر طالب را به خیال تغییر آن‌ها در پیش بگیرند، ظلمی آشکار است.طالبان در شرایط برابر در طول زمان و با همزیستی مسالمت آمیز باید تغییر خود را اثبات می‌کرد نه با گروگان بردن یک ملت و حمایت مستقیم قدرت‌های خارجی!در همین چارچوب مجمع نیروهای خط امام بازهم تاکید می‌کند که محاصره غیر نظامیان، قطع برق و خطوط ارتباطی، سرکوب اصحاب رسانه و ظلم آشکار به زنان و بستن مسیر ارسال کمک‌های بشر دوستانه، جنایت جنگی است.امروز ملت افغانستان چه از منظر مذهبی و چه از زاویه حساسیت‌های قومی، خود را گروگان گروهی تحمیلی، دست نشانده و متحجر می‌بیند که در معرض یک معامله بین‌المللی است و هیچ فریادرسی در جهان ندارند.
مجمع نیروهای خط امام از همه کشورهای اسلامی بویژه جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد تمام توان خود را برای کمک به پناهجویان چه در پشت مرزها و چه در داخل افغانستان خصوصاً مظلومان محاصره شده در دره پنجشیر به کار گیرد و با به رسمیت نشناختن دولت جعلی طالبان  نقش تاریخی، انسانی و تمدنی خود را ایفا نماید. این خواستی انسانی، ملی و اسلامی است که بی اعتنایی به آن در تاریخ ماندگار خواهد بود.



 
برچسب ها: افغانستان

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۰۸:۵۳
سیاسیت خارجی ما اسیر افکار شریعتمداری کیهان و امثال ذوالنوری ها است. (376907)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها