به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۰۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۲۹۳۵۱۹
وزیر خارجه فرانسه: طالبان دروغ می‌گویند٬ با آنها روابطی نخواهیم داشت

خاک بپاشید به دهان آنانی که طالبان را تطهیر می‌کنند

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه فرانسه شنبه در آستانه سفر به قطر گروه طالبان را به «دروغگویی» متهم کرد و گفت، پاریس هیچ‌گونه رابطه‌ای با حکومت طالبان در افغانستان برقرار نخواهد کرد.
تصویر تازه فرمانده جبهه مقاومت مردمی احمد مسعود
تصویر تازه فرمانده جبهه مقاومت مردمی احمد مسعود
ژان ایو لودریان، در مصاحبه با کانال پنج این کشور اظهار داشت: آنها گفته بودند که اجازه خواهند داد که شهروندان خارجی و افغان‌ها به طور آزادانه از کشور خارج شوند و از تشکیل دولت فراگیر (حرف) زدند٬ اما آنها دروغ می‌گویند. لودریان در ادامه گفته است، فرانسه از به رسمیت شناختن یا برقراری هر نوع رابطه با این حکومت خودداری می‌کند. ما خواهان اقدامات (مشخصی) از سوی طالبان هستیم و آنها به دنبال فضای تنفسی اقتصادی و نیازمند روابط بین المللی هستند. همه چیز به آنها بستگی دارد. به دنبال تصرف کابل توسط طالبان در ۲۴ مرداد سال جاری، آمریکا و دیگر کشورها عملیات تخلیه شهروندان خود را طی تقریبا سه هفته انجام دادند. فرانسه در این مدت سه هزار شهروند خود را از طریق فرودگاه کابل تخلیه کرد و برای تحقیق این امر با طالبان مذاکراتی انجام داده بود.ٖ لودریان که قرار است روز یکشنبه عازم دوحه، پایتخت قطر شود، گفته است که هنوز چند شهروند فرانسوی و چند صد افغان که با فرانسه همکاری می‌کردند، در افغانستان باقی مانده‌اند.

امام‌علی رحمان: مردم افغانستان را تنها نمی‌گذاریم
....

امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان در همایش سی‌امین سالگرد استقلال کشورش برای هنرمندان و مردم افغانستان گفت: «روزهای سختی مثل مردم افغانستان پشت سر گذشتاندیم. از زندگی ناامید نباشید. آینده خوبی پیش رو دارید. مردم تان از بدبختی رهایی می یابد و کشور ما در کنار مردم افغانستان است..» در همین حال، وزیر خارجه روسیه می‌گوید فعلاَ تهدیدی برای کشورهای همسایه افغانستان دیده نمی‌شود، اما نیروهای نظامی آماده‌اند و "باروت ما خشک است." سرگئی لاوروف با اشاره به چند مانور نظامی مشترک با ازبکستان و تاجیکستان گفت کشورش آماده پاسخ به هر تهدیدی از خاک افغانستان است.

مُدل ترسناک طالبان، داعش و القاعده

رزاق مأمون (فعال افغانستانی) در توییتر نوشت: این مُدل ترسناک در تاریخ ماضی بعید بشر هم دیده نشده است. نفی زندگی و هوای تازه، وحوش افریقا وجنگل های آمازون هم از این مدل متعجب می شوند و به خنده می افتند. حتی دد های بوکوحرام، وقتی صدها تن از دختران را ربودند و محجوبه ساختند؛ چنین کابوس مجسم را تبلیغ نکردند. این نگاه سیاه، با قیاس های باطل داعش، حکمتیار و طالبان پاکستان همسان است. طراحان استخباراتی فکر می کنند با این نمونه‌ ها، مدنیت و آرزوهای درخشان انسان افغانستان را گروگان می گیرند. شکست تروریست‌ ها، امری روشن و حتمی است.

رهبر القاعده زنده است و دوباره ظهور کرد!

در بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر و همزمان با اشغال افغانستان توسط تروریست‌های چند ملیتی طالبان، القاعده و داعش، "ایمن الظواهری"، رهبر گروه تروریستی القاعده ویدئوی جدیدی را در تلاش آشکار برای رد شایعات مربوط به مرگ خود منتشر کرد. در ویدئوی یک ساعته مذکور که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، الظواهری از حمله خودروی بمب گذاری شده اول ژانویه به پایگاه نظامی روسیه در منطقه تل سمن استان رقه در شمال شرقی سوریه قدردانی کرد و گفت: "این عملیات نمونه عملی شکست محاصره نظامی دشمن بود."

کوچ اجباری مردم پنجشیر ادامه دارد

منابع خبری با انتشار تصاویری از کاروان مردم پنجشیر در راه‌های کوهستانی و جاده اصلی این ولایت، از اعمال کوچ اجباری ساکنین این ولایت از سوی مزدوران پنجابی پاکستان خبر میدهند.

تازه ترین عکس از نیروهای دلیر مقاومت مقاومت تا آزادی

برای مقاومت بالخصوص حامد سیفی با افرادش که بشترین تلفات را به مزدوران پاکستان در پنجشیر وارید نموده دعا کنید

خاک بپاشید به دهان آنانی که طالبان را تطهیر می‌کنند
۲۴ وزیر طالبان شناسنامه افغانستان ندارند و در پاکستان زاده شده‌اند!

یک رسانه مقاومت مردمی افغانستان با انتشار فایل صوتی یکی از سران طالبان خطاب به شیعیان نوشت: تابلوهای بزرگ رهبران طالبان از ملا عمر و جلال الدین حقانی در شهرهای شیعه‌نشین افغانستان جای رهبران شیعه را گرفته است. تابلوها را ببینید و سخنرانی جلال الدین حقانی راجع به شیعه ها را هم گوش کنید آنگاه خاک بپاشید به دهان آنانی که طالبان را تطهیر می‌کنند! جلال الدین حقانی پدر معنوی طالبان است و اکثریت قریب به اتفاق رهبران آن ار این مدرسه تروریست‌پرور فارغ التحصیل شده اند. ۲۴ وزیر طالبان شناسنامه افغانستان ندارند و در پاکستان زاده شده‌اند!

ناامیدی مردم افغانستان از جمهوری اسلامی ایران
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: جمهوری اسلامی ایران که طبق اصل ۱۵۴ قانون اساسی و براساس مبانی اعتقادی باید حقوق ملت‌های مظلوم را بر منافع و مصالح دولت‌ها ترجیح دهد، نمی‌بایست مرتکب چنین خطای بزرگ استراتژیک در مورد ملت افغانستان می‌شد.حال که گروه تروریستی طالبان با تشکیل دولت نامشروع مورد نظر خود و با جنگ علیه مردم معترض پنجشیر، چهره واقعی خود را نشان داده، ایران نباید به راه اشتباه خود ادامه دهد. این سیاست، مردم افغانستان را از جمهوری اسلامی ایران ناامید می‌کند و ما حق نداریم این ملت همسایه، هم‌دین، هم‌فرهنگ و هم‌زبان را از خودمان ناامید کنیم.

ترامپ: نحوه خروج ما از افغانستان شرم‌آورترین لحظه تاریخ آمریکا بود

رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، با اشاره به عملکرد جو بایدن، در عملیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، آن را شرم‌آورترین لحظه در تاریخ آمریکا دانست.
دونالد ترامپ،به مناسبت سالروز حادثه 11 سپتامبر، در جمع نیروهای پلیس و آتش‌نشان‌های نیویورک، با اشاره به اتفاقاتی که در دو هفته اخیر رخ داد، عملکرد بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در چگونگی خروج از افغانستان را یک «شکست» نامید. او با اذعان به این‌که «نمی‌بایست از اول هم در افغانستان می‌بودیم و در تله گیر می‌کردیم» به لزوم خروجی با قدرت و با لیاقت آمریکا از افغانستان اشاره و بایدن را متهم کرد که این پیروزی بالقوه را به یک «بی‌آبرویی» تبدیل کرده است. او در بخش دیگر از انتقاداتش به عملکرد دولت بایدن، به جنگ‌افزارهای رها شده در افغانستان به ارزش 85 میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: «یکی از مزیت‌های ما نسبت به طالبان، نیروی هوایی بود. از طریق نیروی هوایی آن‌ها را دور می‌کردیم اما آن‌ها اکنون همه تجهیزات هوایی ما را دارند و در حال حاضر بیشترین هلیکوپتر آپاچی در دنیا بعد از ایالات متحده در اختیار طالبان است».
ترامپ از اقدام دولت خود در مذاکره با طالبان تمجید کرد و با حمایت از ایده‌ خروج از افغانستان اظهار کرد: «تریلیون‌ها دلار خرج شد، اگر به دو طرف نگاه کنید میلیون‌ها جان از دست داده شد... من بیشتر از هرکس دیگری می‌خواستم این موضوع تمام شود».
اشاره او به «موافقت‌نامه آوردن صلح به افغانستان» است که در 29 فوریه بین ایالات متحده آمریکا و طالبان امضا شد. در این توافق‌نامه آمریکا به خروج تمام نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان متعهد شده بود و طالبان نیز به جلوگیری از فعالیت القاعده در مناطق تحت کنترل‌شان و نیز اجرای مذاکرات بین الافغانی تعهد داده بود. عملکرد دولت بایدن در عملیات خروج از افغانستان مورد انتقاد شمار زیادی از متحدان آمریکا و اعضای کنگره قرار گرفت. جامعه جهانی این خروج را «آشفته‌وار» و «بی‌برنامه» خواندند که منجر به کشته‌شدن شمار زیادی از شهروندان افغان در فرودگاه کابل و نیز ایجاد یک بحران انسانی در این شهر شد.

طالبان: دختران به شرط جداسازی جنسی و حفظ حجاب اسلامی می‌توانند درس بخوانند
عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی کابینه طالبان، در نخستین روزهای فعالیت خود کلاس‌های درس مختلط را «خلاف ارزش‌های اسلامی و ملی افغانستان» خواند و گفت به آموزش مختلط دختران و پسران، در دانشگاه‌های دولتی افغانستان پایان داده خواهد شد.
او امروز یک‌شنبه، در یک نشست خبری در کابل گفت، طرح پایان آموزش مختلط از سوی شوراهای علمی دانشگاه‌ها تصویب و برای اجرایی شدن به وزارت تحصیلات عالی طالبان رسیده است. حقانی، آموزش دختران و پسران زیر یک سقف را خلاف ارزش‌های اسلامی و ملی افغانستان خوانده و گفته است برای جداسازی کلاس‌های درسی دانشجویان تا کنون سه طرح از سوی وزارت تحصیلات عالی ارائه شده است.
به گفته او طرح نخست این است که باید دانشجویان دختر و پسر در ساختمان‌های جداگانه‌ آموزش ببینند، در صورت نبود امکانات کافی شیفیت کلاس‌های درسی دختران و پسران جدا شود و هر کدام در شیفت‌های جداگانه در کلاس‌های درس حاضر شوند. اما در صورتی‌که عملی شدن این دو طرح امکان پذیر نباشد یا تعداد دانشجویان دختر در کلاس‌های درسی کمتر باشد، باید کلاس‌های جداگانه برای آنان در نظر گرفته شود. حقانی همچنان افزوده است تلاش خواهد شد تا برای دانشجویان دختر استادان زن استخدام شوند و در صورتی‌که این کار جنبه عملی نداشته باشد، اساتید مرد می‌توانند به دانشجویان دختر تدریس کنند، مشروط بر اینکه تدریس از «پشت پرده» صورت گیرد. او علاوه کرده است برای عناصر طالبان که در دوران جنگ از تحصیل باز مانده‌اند توجه ویژه صورت می‌گیرد و در زمینه ترجمه، تحقیقات علمی و ایجاد رشته‌های جدید برای دانشگاه‌ها نیز بگونه‌ای ویژه کار خواهد شد.

روایت آریانا سعید از گریز شبانه از کابل؛ «به نامزدم التماس کردم پیش از دستگیری مرا بکُشد»
 

آریانا سعید، ستاره موسیقی پاپ افغانستان که به عنوان پناهنده در استانبولِ ترکیه ساکن شده، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه نحوه خروج شبانه خود از کابل با لباس مبدل و نجات از تهدیدهای اسلامگرایانِ افراطیِ طالبان را شرح داد.
خانم سعید با یادآوری خاطرات آن شب هولناک می‌گوید که در مسیر فرودگاه به نامزدش التماس می‌کرده که در صورت بروز هرگونه خطر دستگیری از سوی شبه‌نظامیان طالبان او را بکشد تا مبادا که اسیر آنها نشود. آریانا سعید، پرطرفدارترین خواننده پاپ افغان است که ۱.۴ میلیون دنبال‌کننده در حساب اینستاگرام خود دارد. این هنرمند ۳۶ ساله اخیرا به عنوان رئیس هیات داوران مسابقه استعدادیابی شبکه تلویزیونی طلوع‌نیوز ایفای نقش کرد. خانم سعید پیش از این حضور تلویزیونی، با انتشار آثاری در حمایت از حقوق زنان و محکومیت خشونت علیه آنان با انتقادها و تهدیدهای تندروهای مذهبی وابسته به گروه طالبان قرار گرفته بود؛ چنان که پس از سلطه شبه‌نظامیان طالبان بر کابل، حضور آزادانه او در انظار عمومی بسیار پرخطر شده بود، چه رسد به ادامه فعالیت هنری در افغانستان. خانم سعید گفت که روز ۱۵ اوت برای نخستین بار تلاش کرده بود تا کابل را ترک کند؛ درست زمانی که ستیزه‌جویان طالبان وارد کابل شده بودند و نیروهای آمریکایی خود را برای اجرای مرحله نهایی خروج از افغانستان آماده می‌کردند. اما به گفته او، هواپیمای حامل او هیچ‌گاه باند فرودگاه را ترک نکرد.
ستاره موسیقی پاپ افغانستان سپس توضیح داد که در دومین تلاش خود برای خروج از کابل به اقوام و بستگان خود متوسل شده چرا که در شرایطی که نیروهای مسلح طالبان در تمامی گذرگاه‌های کابل مستقر شده بودند، عبور سلامت از آنها بدون کمک آنها ممکن نبود.
او در تلاش دوم با کاروانی متشکل از دو خودرو راهی فرودگاه کابل می‌شود. در خودروی نخست، حسیب سائد، نامزد و مدیر برنامه‌های خانم سعید مستقر می‌شود و خودِ او نیز در خودروی پُشتی سوار می‌شود ولی با استفاده از یک دستگاه بی‌سیم کوتاه بُرد مدام با آقای سائد در ارتباط بود. خانم سعید توضیح داد که لباس مشکی پوشیده بود و صورت خود را نیز زیر ماسک ضد کرونا و یک عینک پنهان کرده بود. همچنین برادرزاده کم سن آقای سائد را نیز روی پای خود نشانده بود که در نظر شبه‌نظامیان طالبان یک خانواده معمولی جلوه کنند. هنرمند افغان یادآوری کرد که پیش از عزیمت دوم به سمت فرودگاه کابل بارها با برادرزاده نامزدش تمرین کرده بود که در صورت دستگیری و یا پرس و جوی ستیزه‌جویان طالبان آدرس غیرواقعی منزلشان را بگوید و او را مادر خود با نام فرشته خطاب کند.
ستاره موسیقی پاپ افغانستان گفت که در تماس بی‌سیم با نامزدش از او خواهش کرده بود که اگر با خظر دستگیری توسط شبه‌نظامیان طالبان مواجه شد، حتما او بکشد و نگذارد که زنده به دست آن اسیر شود. آنها بالاخره به فرودگاه کابل می‌رسند و نامزدش در میان ازدحام مردم از سوی یک مترجم ارتش افغانستان شناسایی می‌شود و این مترجم به نیروهای آمریکایی توضیح می‌دهد که همراه او یعنی خانم سعید یک هنرمند سرشناس افغان است که جانش با سلطه طالبان بر کابل در معرض خطر قرار گرفته است. خانم سعید گفت که به لطف این مترجم آنها ابتدا به دوحه و کویت رفتند و سرانجام پس از رسیدن به ایالات متحده راهی استانبول شدند و در ترکیه اقامت گزیدند. خواننده سرشناس افغان که به هنگام گفتگو با خبرگزاری فرانسه از تراس خانه خود که مشرف به ناحیه‌ای از استانبول است، به این شهر چشم دوخته بود، گفت که در مقایسه با دوره قبلی حکومت طالبان (۲۰۰۱-۱۹۹۶) زنان افغانستان بسیار تحصیلکرده‌تر و آشناتر به حقوقشان هستند. او از دولت‌های خارجی خواست که باور کنند، طالبان امروز «همان» کسانی هستند که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از سوی غرب از قدرت رانده شدند. او همچنین ابراز امیدواری کرد که جهان بفهمد که «طالبان جدید» وجود ندارد.

 

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۰۱:۲۵
حالا که افغانستان سقوط کرد به دست این نادان‌های طالبان ،دیگه هم کاری نمی‌شه کرد با این قول‌های تو خالی‌ تاجیکستان یا کشور‌های دیگه .امیدی بود که طالبان دولت فراگیر داشته باشه که نشد . ۴۰% مردم افغانستان پشتون هستند از قبیلهٔ طالبان . چاره‌ای جز جدا شدن این بخش از بقیه افغانستان نیست در آینده .اگر واقعا بقیه اقلیت‌ها میخواهند مثل انسان زندگی‌ کنند راهی‌ جز این نیست. ما ایرانی‌‌ها باید عواقب همسایگی با چنین تروریست‌ها واسه کشور خودمون را کم کنیم بخصوص بحران پناهجویان ، بحران جنگ شیعه و سنی (376898)
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۰۱:۳۰
حتا احمدی‌نژاد هم هشدار میده هر هفته که بحران طالبان منجر به سو استفاده فرقه وهابیون و بخصوص عربستان برای نا امن کردن ایران می‌شه .گرون گان گیری سربازان لب مرز‌ها و کشتن اونها یادتون هست توسط ریگی که به وسیله طالبان و پاکستان حمایت میشد؟ قاچاق بیشتر مواد مخدر به ایران و نابود کردن جامعه ایران به اون وسیله و بحران پنهجوین. به فکر این مسائل باشید. ایران ۳ میلیون مهاجر افغانی پذیرفته تا الان بدهی ما به افغان‌ها نداریم. (376899)
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۰۱:۳۵
تا پنهجو به کشور‌های غربی نزدیک میشن اعلام وضعیت اضطراری می‌شه که چطوری جئوی اونها گرفته بشه اما ایران انگار نه انگار .از بین اینها تعداد زیادی عناصر طالبان هم خواهند بود، این پناهجوها به دلیل اوضاع سخت ایران حتا اگه با هرج و مرج وارد ایران بشن باز هم در ایران نمیمونند و به سمت ترکیه واسه رفتن به اروپا میرن.مرز‌ها را باز کنید و هدیتشون کنید به ترکیه.در غرب وحشت بحران پناهجویی دوباره آغاز شده اونوقت ایران میلیون‌ها پناهجو قبول میکنه.حداقل فقط زنان و بچه‌ها را قبول کنید مثل سیاست غربی ها (376900)
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۰۱:۴۰
بحران پناه جوها ورودشون نه تنها موجب گسترش کرونا می‌شه ،بلکه تعداد زیادی طالبان بین اینها خواهند بود . ورود میلیون‌ها پناهجو بدون مجوز موج جدید بیکاری و رشد جرایم با خودش میاره با این اوضاع اقتصاد ایران،طالبان به راحتی‌ میتونه به دستور عربستان با این قدرت الان ایران را ناا امن کنه و قاچاق مواد مخدر به ایران بسیار بالا میره، مرز‌های شرقی‌ ایران پر هرج و مرج‌ترین مرز‌های هست که من تا حالا دیدم ،خود من مدت‌ها لب مرز سربازی بودم. اشرار به راحتی‌ بهش نفوذ میکنند (376901)
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۰۶:۴۴
انشاا...به حول و قوه الهی جبهه مقاومت احمدمسعود پیروز خواهد شد (376904)
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۰۷:۰۸
یاد آوری وضعیت مردم ایران (376906)
تمنا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۱۰:۰۴
طالب هتا نمیتواند نام خود را بنویسد طالب کلیمه خود را بلد نیست بتواند بخواند نماز خود را درست یاد ندارد چگونه حکومت را به دست بگیرد؟ (376908)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۱۱:۰۳
خود ترامپ بیشرم آغازگر مذاکرات با طالبان برای ورود به افغانستان در قطر بود و در دوران این دجاله بسیاری از زندانیان طالب از زندان های افغانستان آزاد شدند .حالا از دولت بی لیاقت بایدن طلبکار شده. (376909)
آذر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۱۲:۱۵
زنده باد احمد مسعود (376914)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها