به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۲۹۳۶۲۲

کارتخوان‌ها قاچاق می‌شوند

کارتخوان‌ها قاچاق می‌شوند
گروه اقتصادی: سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اخیرا بانک‌ها چند هزار دستگاه کارتخوانی که در خارج کشور فعال بودند یا به دستگاه‌های مالیاتی متصل نبودند و نظارتی بر کارکرد آنها نبوده، غیرفعال و مسدود کردند.

به گزارش ایلنا، غلامرضا مرحبا  با اشاره به بخشی از اعترافات «میلاد حاتمی» یکی از سرشاخه‌های سایت قمار درباره انتقال پول از ایران از طریق کارت‌های اجاره‌ای، دستگاه‌های پوز یا صرافی‌های غیرمجاز اظهار داشت: واقعیت این است که در گذشته هیچ نظارتی بر این موضوعات وجود نداشت و بدون ضابطه انواع دستگاه‌های کارتخوان ( پوز) به افراد ارایه شده و کارت‌های بانکی کنترل نمی‌شدند.وی در پاسخ به این سوال که منظور از اینکه در گذشته نظارت وجود نداشته چه بازه زمانی است، گفت:‌ تا همین چند ماه گذشته شاهد این بودیم که نظارت محکمی بر روی این مسائل وجود نداشت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اقداماتی در این حوزه آغاز شده‌ است، ادامه داد: اخیرا بانک‌ها چند هزار دستگاه کارتخوانی که در خارج کشور فعال بودند یا به دستگاه‌های مالیاتی متصل نبودند و نظارتی بر کارکرد آنها نبوده، غیرفعال و مسدود کردند. همچنین بسیاری از کارت‌های بانکی که هویت صاحبان آنها مجهول بوده و اطلاعات کافی و کاملی از صاحبان آنها نداشتند و تراکنش ‌آنها از خارج کشور انجام می‌شد را مسدود کردند.  
مرحبا افزود:‌ در حال حاضر در اکثر بانک‌ها ادارات مبارزه با پولشویی فعال است و این مسائل را رصد می‌کنند البته این ادارات در برخی از بانک‌ها از چند سال گذشته دایر بودند اما عملکرد آنها در این حوزه کافی نبوده‌ است و متخلفان هم از این شرایط سوء استفاده می‌کردند.

وی تاکید کرد:‌ امروز وضعیت بسیار بهتر و میلیون‌ها حساب‌ بسته شده‌ است، حساب‌هایی که حاوی اطلاعات کافی و کامل نبوده یا تراکنش مشکوک داشتند و یا سیستم تشخیص داده که از آنها برای پولشویی استفاده می‌شده، غیر فعال شده یا اینکه از صاحبان این حساب‌ها خواسته شده که حساب خود را تعیین تکلیف کنند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی افزود:‌ ادعا نمی‌کنیم که در حال حاضر به ایده‌آل‌ها رسیده‌ایم اما روند تغییرات و مبارزه با این تخلفات و جلوگیری از وقوع آنها آغاز شده و گام‌های خوبی برداشته اشت.

مرحبا با اشاره به چگونگی خروج کارتخوان‌ها و دستگاه‌های پوز اظهار داشت: کشور مرزهای گسترده‌ای دارد و بخشی از این دستگاه‌های پوز به صورت قاچاق از کشور خارج شده اما در یک مقطعی خروج دستگاه کارتخوان از کشور ممنوعیت قانونی نداشت و افراد دستگاه کارتخوان در کیف و چمدان می‌گذاشتند و به راحتی از کشور خارج می‌کردند و اگر مامور حراست فرودگاه درباره چرایی حمل و خروج دستگاه کارتخوان می‌پرسید، افراد پاسخ می‌دادند که تاجر هستند و برای عملیات بانکی نیاز به کارتخوان دارند و وسیله شخصی خودشان است. طبیعتا وقتی منع قانونی وجود نداشته باشد کسی هم نمی تواند جلوی خروج آن از کشور را بگیرد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌‌های پوز و کارت‌های بانکی که تراکنش‌های غیرمعمول در خارج از کشور انجام می‌دهند قابل ردیابی است، ادامه داد: در حال حاضر دستگاه‌های کارتخوانی که در خارج از کشور تراکنش انجام می‌دهند و بستر اینترنتی آن‌ها و شماره تماس از خارج از کشور است،‌ ردیابی و غیرفعال می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با اشاره به فعالیت صرافی‌های غیرمجاز و همکاری با سایت‌های قمار برای انتقال پول از ایران گفت: فعالیت‌های زیرزمینی در هر صنفی ممکن است وجود داشته باشد و سایت‌های قمار و یا مجموعه‌های پولشویی بخشی از انتقال پول را ممکن است از طریق صرافی‌های غیر مجاز انجام دهند اما همواره با صرافی‌های غیر مجاز برخورد قانونی صورت گرفته و بازداشتی‌ها در این حوزه کم نیست. البته هر چقدر هم که با بزه مبارزه شود باز هم افرادی هستند که به سمت این تخلفات بروند و در هیچ کجای دنیا این تخلفات و بزه‌ها ریشه کن نشده است.
برچسب ها: کارت خوان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها