به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۲۹۳۶۲۵

کاهش ۲۵ درصدی مراجعان سرپایی

کاهش ۲۵ درصدی مراجعان سرپایی
گروه جامعه: رییس بیمارستان شهدای گمنام با بیان اینکه با کاهش ۲۵ درصدی مراجعان سرپایی مواجه هستیم، گفت: از زمانی که پرستاران‌مان را واکسینه کردیم، ریزش کادر درمان به علت ابتلا خیلی کم شده است.«سیدمجتبی میرهاشمی»، رییس بیمارستان شهدای گمنام تهران، درباره آخرین وضعیت مراجعان مبتلا به ویروس کرونا در این بیمارستان گفت: تعداد مراجعان سرپایی ما که به درمانگاه مراجعه می‌کردند، به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. میزان کاهش مراجعان سرپایی در حدود ۲۵ درصد است و البته پیش‌بینی ما این است که کمتر هم خواهد شد، اما تعداد بستری‌های ما تغییر نکرده است، تعداد تخت‌هایی که به مبتلایان کرونا اختصاص داده بودیم، همچنان پر است، به این دلیل که تعداد بیمارانی که نیاز است بستری شوند، بیشتر از تخت‌هایی بود که ما می‌توانستیم به آن ها سرویس بدهیم.

وی ادامه داد: اما انتظار داریم همانطور که تعداد مراجعان سرپایی کم می‌شود، تعداد بستری ها نیز کم شود. از همین هفته روند کاهشی شروع شده است و انتظارمان این است که تا پایان شهریور و اوایل مهرماه به همین ترتیب به وضعیت حداقلی برسیم.

او در ادامه گفت: باتوجه به اینکه واکسیناسیون را از سنین آسیب‌پذیر شروع کرده بودند، الان بیشترین تعداد بیماران در محدوده‌ی ۴۰ سال تا ۶۰ سال هستند.او درپاسخ به اینکه آیا امکانات بیمارستان برای رسیدگی به این تعداد بیمار کافی است، گفت: زمین‌خوابی نداریم، و تلاش می‌کنیم وضعیت را مدیریت کنیم که بیماران با مشکل مواجه نشوند، طبعا وقتی تعداد بیماران زیاد باشد و تعداد تخت‌ها کم باشد، تاحدودی جا دادن به مریض‌های بستری سخت می‌شود. به همین دلیل اولویت‌هایمان را براساس اینکه چه کسی وضعیت بدتری دارد و چه کسی نیاز بیشتری به تخت دارد و ضرورتش چه قدر است، تقسیم بندی می‌کنیم.

میرهاشمی درادامه افزود: این سوال را باید یک ماه پیش می‌پرسیدید که پیک خیلی شدید بود و امکانات پاسخگوی این تعداد بیمار نبودند. وضعیت به صورت بحرانی بود و همه بیمارستان‌ها اعم از خصوصی و دولتی هم اعلام کردند و تخت‌های بیشتری اختصاص دادند. تمهیدات این موضوع البته انجام شد. اما خب تعداد مراجعان به همه بیمارستان‌ها کم شده است و  فقط بیمارستان ما نیست. بنابراین نیاز به بستری نیز کاهش خواهد یافت.

او در ادامه گفت: با توجه به اینکه درحال حاضر وزارت بهداشت بسیار سفت و سخت برنامه واکسیناسیون را در دستور کار قرار داده، پیش بینی می‌کنیم که اگر واکسیناسیون افراد به سرعت پیش برود و دو نوبت زده شود، حداقل مرگ و میر به صورت چشم گیری کاهش پیدا کند. ممکن است ابتلا داشته باشیم که قطعا هم داریم، اما از آن مهم تر این است که مردم بدانند که علاوه بر واکسیناسیون، رعایت نکات و مسائل بهداشتی و استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شرکت در تجمعات و کلیه پروتکل‌های بهداشتی که همه‌شان تا به حال به گوششان رسیده و مطلع هستند، الزامی و مهم است. یعنی مواجهه با فرد مشکوک به بیماری نداشته باشند و اگر هم داشته باشند، خیلی زود برای درمان مراجعه کنند و به پزشک یا واحدهای بهداشتی اعلام کنند که من مواجهه داشتم که به هرحال کارهایی که می‌شود برای آن‌ها انجام داد، زودتر از آن که به بستری بی‍انجامد، شروع شود.

میرهاشمی درپاسخ به این سوال که تا چه اندازه درمان بیماران غیرکرونایی در بیمارستان شهدای گمنام تحت تاثیر درمان کرونا قرار گرفته است، افزود: زمانی که شما تعداد تخت‌هایتان را برای موارد اورژانس افزایش می‌دهید، برای موارد غیراورژانس طبعا تعداد تخت کاهش پیدا می‌کند. بیماران غیرکرونایی را هم به بیماران غیرکرونایی اورژانسی و غیراورژانسی دسته بندی کردیم. کسانی که بیمارغیرکرونایی هستند مانند بیماران کرونایی در اولویت دریافت خدمات پزشکی قرار می‌گیرند و مغفول واقع نمی‌شوند. بیماری را هم که غیر اورژانسی است، می‌توان به صورت غیربستری و با لحاظ این وضعیت بحرانی درمان کرد، طبعا تاحدودی تخت کمتری در دسترس آن‌ها است.
او درپاسخ به این سوال که آیا با کمبود کادر درمان و پرستاری مواجه هستید، گفت: به کادر درمان نیاز داریم اما کمبود به شکلی که کار لنگ بماند، نیست. تعداد کادر پرستار چندان پایین نیست، ما از آغاز کرونا چیدمانمان به گونه‌ای بود که بتوانیم خدمات بدهیم. قطعا همیشه مقداری نیاز وجود دارد. از زمانی که پرستارانمان را واکسینه کردیم، ریزش کادر درمان به علت ابتلا خیلی کم شده است. قبلا هم در کشور کادر درمان خیلی مبتلا شدند و بسیاری به همین دلیل در حین خدمت شهید شدند. اما از وقتی واکسیناسیون انجام شد، مقدار ابتلاهای منجر به وقفه طولانی انجام خدمت باشد، خیلی کم شد.
میرهاشمی در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان شهدای گمنام با کمبود دارو مواجه بوده است یا خیر، گفت: ممکن است در بیمارستان‌هایی که به صورت تخصصی به بیماران خاص اختصاص داشته باشد، برخی داروها به صورت برهه‌ای کمبود داشته باشند اما بیمارستان ما به این دلیل که بیشتر به صورت عمومی به ارائه خدمات می‌پردازد، کمبود دارو برای بیماران غیرکرونایی ندارد. اما برای بیماران کرونایی داروهایی که کمبود داریم در کل کشور هم به همین صورت دچار کمبود است. خوشبختانه این مشکلات نیز حل شده است. داروی آمفوتریسین بی مربوط بیماری قارچ سیاه است که افراد بیش از حد کورتون مصرف میکنند. مواردی از قارچ سیاه تا به حال در بیمارستانمان نداشتیم و چون که درخواستی نداشتیم کمبود این دارو را هم حس نکردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها