به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۲۹۳۶۴۸

بایدها و نبایدهای استفاده از گیاه "مورد"

بایدها و نبایدهای استفاده از گیاه "مورد"
گروه علمی: گیاه مورد و عصاره آن که از برگ، ریشه و میوه گیاه تهیه می شو،د برای رشد مو اثربخش است.به گزارش ایسنا، دکتر ساره حسینی، عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که گیاه مورد را با نام‌هایی چون مورت، آس، آس بستانی، زند، عَمار، قنطوس، مرسین، هدس، هدسی، حمبلاس، قُمام و هبولاس می‌شناسند، گفت: طبیعت گیاه، معتدل و یا مرکب القوی بوده و قسمت مورد استفاده گیاه، برگ، میوه و گال‌های (برجستگی‌های) ایجادشده روی ساقه است. 
 
وی افزود: گل و میوه گیاه مورد برای استفاده از رایحه و عطر آن در سس‌ها و شربت‌ها کاربرد دارد؛ همچنین از گل‌های آن در برخی کشورها به صورت سالاد استفاده می‌شود و برگ‌های گیاه مورد، مقوی، معطر و ضد خونریزی است. برگ و گل مورد، خاصیت ضدباکتری و آنتی‌بیوتیک دارد و در درمان عفونت‌های ادراری و مشکلات گوارشی، برونشیت و سینوزیت از آن استفاده می‌شود و به صورت موضعی در بیماری بواسیر نیز کاربرد دارد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر حسینی به تأثیر این گیاه در کاهش ریزش مو اشاره کرد و گفت: مورد و عصاره آن که از برگ، ریشه و میوه گیاه تهیه می‌شود، برای رشد مو اثربخش است. میوه مورد نیز خاصیت ضدنفخ دارد و قند خون را کاهش داده و برای درمان پیوره مفید است.

برای تهیه دم‌کرده گیاه مورد، ۱ تا ۲ گرم برگ خشک گیاه را به یک لیوان آب جوش اضافه و پس از ۱۰ دقیقه صاف می‌کنیم. از این دم‌کرده دو بار در روز می‌توان استفاده کرد. همچنین از اسانس مورد به میزان ۱ یا ۲ قطره پس از رقیق شدن با آب ۳ نوبت در روز می‌توان مصرف کرد. زنان باردار نباید از گیاه مورد استفاده کنند؛ همچنین مصرف بیش از حد مجاز (بیش از ۱۰ گرم) این گیاه باعث مسمومیت می‌شود.
برچسب ها: گیاه دارویی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها