کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارتباط احتمالی بین تشنج و کووید-۱۹ شدید

22 شهريور 1400 ساعت 14:31


گروه علمی:دانشمندان با مطالعه روی چند کودک مبتلا به کووید-۱۹، این مسئله را که آیا تشنج می‌تواند از علائم کرونای شدید در آن‌ها باشد، مورد بررسی قرار دادند.سندرم تنفسی حاد کروناویروس ۲ (SARS-CoV-۲)، عامل بیماری همه گیر، بیشتر باعث ایجاد علائم در بزرگسالان می‌شود تا در کودکان. در موارد نادر، علائم خفیف کووید-۱۹ مانند سردرد، خواب آلودگی، میالژی، خستگی، تب و علائم تنفسی بی‌اهمیت در کودکان ظاهر می‌شود.
 

در بزرگسالان مبتلا به عفونت شدید سارس-کوو-۲، تظاهرات عصبی مانند سکته مغزی، حمله ایسکمی گذرا، تغییر وضعیت روانی و تشنج رخ می‌دهد، با این حال هیچ نشانه‌ای از علائم عصبی در کودکان مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در دسترس نیست.

ارتباط احتمالی بین تشنج و کووید-۱۹ شدید
تشنج به عنوان یکی از علائم عصبی کووید-۱۹ در نظر گرفته نشده است، زیرا در بیماران مبتلا به عفونت شدید سارس-کوو-۲ در حین بستری شدن در بیمارستان رخ می‌دهد. مطالعه‌ای که در انگلستان انجام شد گزارش داد که در ۵.۵ درصد از کودکان بدون سابقه بیماری صرع (SE) در بخش اورژانس بستری شده‌اند، تشنج رخ داده است؛ مشابه این گزارش، مطالعه‌ای در آمریکا گزارش داد که ۵.۴ درصد از کودکان هنگام بستری شدن در بیمارستان به دلیل کووید-۱۹ با سندرم التهابی چند سیستم دچار تشنج می‌شوند. با این حال هیچ یک از این مطالعات شدت بیماری کووید-۱۹ را در زمان تشنج در کودکان در نظر نگرفته‌اند.

یک مطالعه جدید با هدف بررسی ویژگی‌های بالینی، جمعیت شناختی، آزمایشگاهی، نوروفیزیولوژیکی و تصویربرداری از کودکان بستری در بخش اورژانس (ED) با تشنج و عفونت حاد سارس-کوو-۲ انجام شد. این مطالعه در Seizure: European Journal of Epilepsy موجود است.در این مطالعه، نویسندگان بررسی کردند که آیا تشنج یکی از علائم مهم در کودکانی است که از عفونت شدید کووید-۱۹ رنج می‌برند. آن‌ها یک مطالعه سیستماتیک گذشته نگر را برای شناسایی کودکان مبتلا به عفونت کووید-۱۹ انجام دادند (با آزمایش RT-PCR تایید شد) که نیاز به بستری شدن در مرکز پزشکی دانشگاهی بین ۱ مارس تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ داشتند. داده‌های بالینی و جمعیت شناختی از مدارک پزشکی الکترونیکی و تجزیه و تحلیل شده است.

در این مطالعه، محققان در مجموع ۱۷۵ کودک را شناسایی کردند که مبتلا به عفونت شدید سارس-کوو-۲ بوده و در طول دوره مطالعه به ED مراجعه کردند. از بین ۱۷۵ کودک، ۱۱ نفر دچار تشنج شدند. از این ۱۱ نامزد، ۵۴ ٪ تب (> ۳۸ درجه سانتیگراد) داشتند. 

نویسندگان ادعا می‌کنند که این اولین گزارش در مورد ویژگی‌های بالینی و جمعیت شناختی گروهی از کودکان است که به دلیل عفونت شدید سارس-کوو-۲ دچار تشنج می‌شوند. این مطالعه نشان می‌دهد که تشنج می‌تواند علائم اولیه کووید-۱۹ در کودکان باشد، به ویژه اما نه صریح، در کودکانی که سابقه اختلالات عصبی مانند صرع را دارند. محققان اظهار کردند که تحقیقات بیشتری برای تعیین پیش آگهی طولانی مدت مورد نیاز است. در مورد پاتوژنز تشنج در طول عفونت کروناویروس، دانشمندان معتقدند که ممکن است مستقیما با حمله ویروس به مغز ارتباطی نداشته باشد.

این تحقیقات همچنین گزارش داد که در میان پنج کودک مبتلا به SE و کسانی که دچار تشنج شده‌اند، این اتفاق بارزتر بود. این نتیجه با برآورد میانگین سنی افراد مبتلا به تشنج (۱۱.۵ سال) و سایر شکایات (۷.۹ سال) گرفته شد. چهار نفر از پنج بیمار مبتلا به SE به گروه‌های سنی ۵ تا ۱۷ سال تعلق داشتند. در میان این پنج کودک، یک کودک ۲.۹ ساله از تب و بیماری شدید تنفسی رنج می‌برد. این کودک با دارو‌های متعدد و  دستگاه تنفسی تحت درمان قرار گرفت؛ بنابراین، این تحقیق این احتمال را نشان می‌دهد که بر خلاف سایر بیماری‌های ویروسی که باعث ایجاد تشنج در نوزادان و کودکان نوپا می‌شود، عفونت سارس-کوو-۲ باعث تشنج در کودکان بزرگتر می‌شود. با این حال، یک گروه بزرگتر برای تایید این مشاهده مورد نیاز است.

یک مطالعه قبلی علائم عصبی کووید-۱۹ را در بزرگسالان گزارش کرده بود که شش نفر از افراد مورد مطالعه تشنج داشتند، اما هیچ کدام SE نداشتند. محققان گزارش دادند که برخلاف بزرگسالان، تشنج در کودکان مبتلا به عفونت کووید-۱۹ زود رخ می‌دهد؛ بنابراین، آن‌ها معتقدند تشنج می‌تواند مظهر مهمی از کووید-۱۹ حاد در کودکان باشد.
پنج کودک مبتلا به بیماری صرع (SE) با دوز مناسب میدازولام، یک داروی ضد تشنج تحت درمان قرار گرفتند. هر پنج نفر به درمان پاسخ مثبت دادند.

یک مطالعه قبلی بر روی مدل‌های حیوانی توضیح داد که تشنج می‌تواند ناشی از تحریک پذیری بیش از حد عصبی ناشی از تغییرات سازگاری باشد. علاوه بر این، تب و انتشار گلوتامات توسط سیتوکین‌ها (به عنوان مثال، IL-۱b) تولید شده توسط سیستم ایمنی نیز می‌تواند باعث تشنج شود. مطالعه حاضر همچنین نشانگر افزایش نشانگر‌های التهابی خون در همه کودکان مبتلا به کووید-۱۹ است.

مطالعه حاضر همچنین تصویربرداری مغزی (CT طبیعی مغز و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) از نامزد‌های مورد مطالعه را انجام داد. با این حال گزارش‌های این آزمایش‌ها هیچ اطلاعات مرتبطی با تشنج‌های مرتبط با کووید-۱۹ در کودکان را نشان نمی‌دهد. علاوه بر این، اطلاعات زیادی از الگو‌های EEG در COVID-۱۹ حاد به دست نیامد. در میان چهار بیمار که تحت EEG قرار گرفتند، تنها یک مورد فعالیت شدید دو طرفه را نشان داد؛ بنابراین، هیچ الگوی EEG خاصی در ارتباط با عفونت سارس-کوو-۲ مشخص نشد.

به طور خلاصه، نویسندگان این مطالعه نشان دادند کودکانی که سابقه اختلالات عصبی به ویژه صرع را دارند، هنگام آلوده شدن به عفونت شدید کووید-۱۹ احتمال ابتلا به تشنج را دارند.


کد مطلب: 293722

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/293722/ارتباط-احتمالی-بین-تشنج-کووید-۱۹-شدید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir