به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۲۹۳۷۴۵
نقش پررنگ چین در اتفاقات اخیر افغانستان

مشکور کابلی: فتنه چین از آمریکا بزرگتر است

گروه بین‌الملل: محمدحسین جعفریان کارشناس ارشد مسائل افغانستان هر شب ارتباط مستقیمی با ولایت‌های افغانستان دارد و تازه‌ترین اخبار را منعکس می‌کند. اظهارات جعفریان و میهمانان او (مرادی بامیانی از نزدیکان فرمانده علیپور و حجت‌الاسلام شیخ مشکور کابلی) در لایو یکشنبه‌شب را در زیر می‌خوانید:
مشکور کابلی: فتنه چین از آمریکا بزرگتر است
اظهارات جعفریان در رابطه با فرمانده علیپور و نیروهای رزمنده او
در میان نیروهای آقای علیپور علاوه بر هزاره‌ها، نیروهای اهل سنت و تاجیک‌ها و سادات و .... نیز حضور دارند و لشگر وی به هیچ وجه قومیتی نیست و مانند جبهه مقاومت ملی متشکل از تمام اقوام است. فرمانده علیپور تلاش زیادی برای پیوستن به جبهه مقاومت کرد اما به دلیل دوری و سختی راه این امر میسر نشد. حرف من این است که فرمانده علیپور که صهیونیست نیست و عکس با صهیونیست‌ها ندارد! بسیاری از نیروهایش از لشگر فاطمیون و مدافع حرم هستند،به حالا که تقاضای کمک کرده‌است چرا صدای او شنیده نمی‌شود؟
▪️ آقای دشتی در دولت اشرف غنی دارای سمت‌هایی بوده‌اند که امروز به همراه تعداد زیادی از کسانی که سمتی در دولت پیشین داشته‌اند، همچون آقای امرالله صالح معاون رئیس جمهور پیشین، به جبهه مقاومت پیوسته‌اند. این افراد در زمان خدمت خود در دولت پیشین گاها علی‌رغم میل خود مجبور به انجام موضع‌گیری‌هایی بوده‌اند. چرا که تحت نظارت شدید اداره امنیت بوده و توانایی سرپیچی از دستورات را نداشته‌اند. اما با این وجود اگر توجه کرده باشید در مصاحبه با خبرنگار کُرد، تمام تلاش شهید دشتی بر این بوده است که از کنار این موضع‌گیری فرمایشی و شیطنت‌ها به نرمی عبور کند.
▪️ همچنین با مشورت نزدیکان احمد مسعود و نیروهای مقاومت در حال راه‌اندازی یک خبرگزاری برای پوشش رسانه‌های اخبار مقاومت و رساندن صدای مقاومت به نام پنجشیرنیوز هستیم. هرکس می‌تواند کار داوطلبانه برای این مجموعه انجام دهد، پیام دهد و اعلام آمادگی کند.
▪️آقای امیرخانی گفت که آقای حامد هادیان با پول شخصی خود به افغانستان رفته و با آن گروهی که آقای امیرخانی اشاره کرده، نرفته است. از صحبت‌های من درباره آقای هادیان سوءبرداشت شده است.
▪️فرزند شهید کاظمی هم در خیریه‌شان کارهای خوبی کرده‌اند و کمک‌های زیادی را به مرز فرستاده‌اند و با سید سرباز روح‌الله رضوی هم، دست در دست هم گذاشته‌اند تا به وضعیت آوارگان مرزی رسیدگی کنند.
▪️امروز فیلمی از پنجشیر در فضای مجازی منتشر شد که در آن خبرنگارهای ایرانی در مناطق تحت کنترل طالبان، با فردی که خودش را نماینده مقاومت برای مذاکره با طالبان معرفی می‌کند، گفت‌وگو می‌کنند. در این گفت‌وگو آن فرد می‌گوید که تا الآن شیوه مقاومت تدافعی بوده و طالب‌ها تعرض می‌کردند، ولی از الآن به بعد وضعیت برعکس می‌شود و آنها تدافعی خواهند بود و ما در موقعیت تعرض. همچنین می‌گوید که احمد مسعود در محل امنی در پنجشیر است. یک خبرگزاری افغانستانی تذکر داده‌است عاقلانه این بود که چهره این آدم شطرنجی شود، چون هم از مسعود حرف زده و هم در قریه‌ای زندگی می‌کند که در کنترل طالبان است و ممکن است طالبان در آن قریه جنایت کند.
▪️دوستانی که از داخل پنجشیر گزارش می‌دهند، متوجه این حساسیت‌ها باشند. امروز مجموعه سیدسرباز روح‌الله رضوی ویدئویی از آدم‌کشی در انابه منتشر کرد که در آن چهره همه آدم‌ها شطرنجی شده است. من با آن خبرنگار ایرانی صحبت کردم. من در آن سرزمین زندگی کردم و با سنگ سنگ آن دره خاطره دارم. حرف و مشورت مرا بپذیرید. گفتم بنویسید طالب اگر بلایی سر این فرد بیاورد، شما وضعیت او را دنبال می‌کنید و پیگیرش هستید. اما این‌طور پاسخ داد که باید ملاحظات رسانه خودش را هم در نظر بگیرد.
خون و جان آن آدم‌ها باید بیش از رسانه برای شما اهمیت داشته باشد. آن فرد در صوت بعدی خودش می‌گوید: «مگر من چیزی جز صلح گفته‌ام» که به این معنی‌ست که طالب صدای او را گوش می‌دهد.

اظهارات مرادی بامیانی از نزدیکان فرمانده علیپور از هزاره‌جات (مناطق مرکزی افغانستان): 
در میان نیروهای آقای علیپور علاوه بر هزاره‌ها، نیروهای اهل سنت و تاجیک‌ها و سادات و .... نیز حضور دارند و لشگر وی به هیچ وجه قومیتی نیست و مانند جبهه مقاومت ملی متشکل از تمام اقوام است. ▪️فرمانده علیپور به همراه تمام نیروهای خود در بهسود حضور دارند و وطن را ترک نکرده‌اند. در حال حاضر طالبان به خاطر حضور ایشان با مردم بهسود با مدارا برخورد می‌کنند. همان طور که می‌دانید طالبان در دایکندی و مناطق دیگر از مردم خراج و عشر دریافت میکنند که با توجه به اینکه در فصل کشاورزی هستیم این خراج از محصولات کشاورزی تا پول نقد مرا شامل است، اما از مردم بهسود خراج دریافت نمی‌کنند چرا که فرمانده علیپور به آنها هشدار جدی داده است که در صورت دریافت خراج از مردم بهسود، برخورد شدیدی خواهد کرد. 
▪️تقاضای من از ایران و مردمش حمایت رسانه‌ای است. امروز اگر ایران در روسیه سربلند است و از حریم شیعه و حرم دفاع کرده است کمک‌های هزاره‌های شیعه هم بوده است که زیر پرچم سردار سلیمانی تحت عنوان لشگر فاطمیون جهاد کرده‌اند و شهید و جانباز داده‌ایم. امروز روزی است که شیعیان توقع حمایت از شما دارند. فرمانده علیپور تنهاست. 
▪️رئیس جمهور تاجیکستان اعلام حمایت از جبهه مقاومت کرد خصوصا از احمد مسعود اما فرمانده علیپور و نیروهایش در کوه‌ها تنها هستند و حتی غذا برای نیروها ندارند. شیعیان برای دفاع از حرم حضرت زینب (ص) جنگ کردند ولی امروز در تنهایی و گمنامی مانده‌اند. رزمنده‌های فرمانده علیپور هزاره‌ها و کسانی هستند که برای منافع ملی ایران و شیعیان در سوریه جنگیده‌اند.
▪️ امروز فرمانده علیپور به لحاظ مالی و امکانات در وضعیت خوبی نیستند و به اینترنت و رسانه‌های جمعی دسترسی ندارند و در اینجا تلاش می‌شود که صدای ایشان به هیچ وجه انعکاس داده نشود و هرکس که صدای علیپور را انعکاس دهد مجازات خواهد شد. او مظلوم و تنهاست و نیازمند به کمک است ولی دولت ایران او را نادیده گرفته است و واکنشی نشان نمی‌دهد. اینکه شما از تمام جریانات آگاه باشید ولی حمایت خود را دریغ کنید باعث تاسف است.
 
پاسخ حجت‌الاسلام زکریا مشکورکابلی در لایو بامداد  ۲۲شهریور به برخی شبهات وارد شده درباره جبهه پنجشیر

اشاره میکنم به سخن رهبر جمهوری اسلامی که فرمودند: جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشید. شما که آنچنان قلب رئوفی دارید که ملا خیرالله را در مشهد جای می‌دهید، دشتی را به خاطر یک تحلیل اشتباه حذف می‌کنید؟ 
▪️در جنگ‌هاي روانی همیشه بحث و جدل یک اصل محسوب می‌شود. اول اینکه زمانی که ما در سوریه بر اساس زمان و ولایت و تکلیف و تصمیم تاریخی با شعار دفاع از حرم حضور پیدا کردیم، اولین جدل بر سر این بود که کدام حرم؟ گفتیم حرم حضرت زینب(س). گفتند ثابت کنید که چنین حرمی در آنجا وجود دارد و ما دو سال تمام چه در ایران و چه در افغانستان در تلاش برای اثبات بودیم. 

▪️دوم عکس‌هایی که از بشار اسد منتشر شد و گفته شد چرا در کنار آمریکایی‌ها و منافقین عکس دارد؟ عکس‌های بی‌حجاب همسر وی هم منتشر شد و سوال شد که چرا جمهوری اسلامی ایران از نامسلمانها حمایت می‌کند؟ بشار اسد یک فرد نبود بلکه یک حزب بود با نام حزب بعث که اکثریت شان هم شرابخوار بودند و گفتند شما در برابر مسلمانان در حال جنگ هستید و از بشار اسد نامسلمان حمایت می‌کنید. این جدل‌ها همیشه بوده است و ما با آنها کاملا آشنایی داریم و توانایی باز کردن آنها را به طور کامل داریم.

▪️در رابطه با مرحوم دشتی هم باید بگویم که: ناکرده گنه در جهان کیست؟ یک فرزند از فرزندان ایرانشهر بزرگ بر اساس داده‌های غلط و کمبود اطلاعات، تحلیل اشتباهی کرده است. همان طور که امروز کسانی از ما با طالبان که قاتلان صدها برادر شیعه و سنی ما هستند، دست دوستی داده‌اند ولی ما آنها را می‌بخشیم چرا که آنها هم برادر ما هستند. آقای دشتی هم در برهه‌ای از کردها حمایت کرده و آنها را مظلوم خوانده است، آیا این به معنای تجزیه طلبی وی است؟ 
▪️بر همه روشن است که شهید دشتی دارای تفکر نوین اسلامی بوده است. اشاره میکنم به سخن رهبر جمهوری اسلامی که فرمودند: جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشید. شما که آنچنان قلب رئوفی دارید که ملا خیرالله را در مشهد جای می‌دهید، دشتی را به خاطر یک تحلیل اشتباه حذف می‌کنید؟ مگر خیلی‌ها همین قضاوتی که امروز در رابطه با شهید دشتی دارند را در رابطه با شهید آوینی نداشتند؟ آیا اگر ایشان مورد حمایت آیت‌الله خامنه‌ای قرار نمی‌گرفت او را از بین نمی‌برند؟ آیا استاد صفائی حائری که بعد از آیت‌الله خامنه‌ای و مرحوم مطهری در مجموعه نظام جمهوری اسلامی، متفکری بالاتر از ایشان نبود را تخریب نکردند؟ 
▪️صحبت من امروز این است که تقوا پیشه کنید چرا که این روزهای تاریک می‌گذرند و افق روشن است و ما پیروز خواهیم شد. امروز برای خود حفظ آبرو کنید تا در فردای آزادی و در مباحث کلان منطقه‌ای جای حرف داشته باشید. ما سربازان تمدن کهن پارسی هستیم و تفکر صفر و صد طالبانی نداریم. من از شهید دشتی به عنوان یک معصوم دفاع نمیکنم بلکه به عنوان یک انسان به او نگاه می‌کنم.

فتنه چین از آمریکا بزرگتر است                                                                     
نسبت به رخنه استعمارِچین با طرح‌ریزی پاکستانی-آمریکایی هشدار داد و گفت: اگرآمریکا به فرموده امام(ره) شیطان بزرگ است، چین شیطان بزرگتری است. او در ادامه به برخی شبهات پاسخ داد و در انتقاد از برخی سیاست‌های عده‌ای در ایران  گفت: در فضای رسانه، هم صدای طالبان نباشید.                                                                                                                                                                        
▪️در پاسخ به شبهه برنارد لوی باید به چند نکته اشاره کرد:
۱- ر نبرد بالکان لوی قبل از سردار سلیمانی به بوسنی رفت و از مسلمانان آنجا دفاع کرد، آیا این امر بر روی سیاست ایران در حمایت از مسلمانان بوسنی اثر گذاشت؟ خیر.
۲- درکردستان لوی با تمام توان از خانواده بارزانی حمایت کرد. با این حساب در هنگامه سقوط کردستان چه کسی مانع از این امر شد؟ سردار سلیمانی. آیا سردار نمی‌دانست لوی تجزیه طلب است و بحث پیوستن کردهای ایران به کردستان عراق و دیگر مسائل وجود دارد، اما سردار افق‌های دور را می‌دید و به این‌گونه مسائل پیش‌وپا افتاده که چه کسی با چه کسی دیگر عکس گرفته  توجهی نمی‌کرد.
۳- سابقهِ دوستی لوی با پدرِ احمد مسعود به ۱۵ سال پیش از آنکه ایران از مقاومت اول پنجشیر حمایت کند می‌رسد. پس چرا ایران از مقاومت پنجشیر حمایت کرد؟
اگر شما مسائل را اینگونه تحلیل می‌کنید پس نعوذ بالله سردار سلیمانی هم مثل من و آقای جعفریان باید صهیونیست باشد.
▪️خطاب و اتمام حجت با برادرانِ حزب اللهی این است که به موضوع، سازمانی-مافیایی نگاه نکنید! مشکل اینجاست که نباید به مسائل، جناحی نگاه  کرد. فریاد و مشکل ما افغانستانی ها «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» است. ادبیات از این حسینی تر و ولایی تر؟
▪️مردم خطاب به شما می گویم که پاکستان در یک بازی کثیف، تمام قراردادهای معادن افغانستان را با چین بسته و حمایت همه جانبه چین را برای طالبان خریده است. این فتنه آمریکایی-پاکستانی بود که چینِ حریص را وارد این معرکه کرد.
همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند: آمریکا شیطان بزرگ است؛ من می‌گویم چین شیطانی بزرگتر است.
طبیعی است که ایران، تاجیکستان و حتی روسیه نمی‌توانند با چین درگیر شوند. ما افغانستانی‌ها و ایرانی‌های دردمند در حمایت مالی از جبهه مقاومت ملی از هیچ چیزی فروگذار نخواهیم کرد.
▪️به عنوان یک افغانستانیِ ایران دوست،  کسی که قریب سی سال است سیاست جمهوری اسلامی ایران را در قبال افغانستان پیگیری می‌کنم، با همه سرمایه‌گذاری‌ها و توجهات جمهوری اسلامی ایران، باید برای اولین بار بگویم که افغانستان در زاویهِ فراموش شده سیاست خارجه ایران بوده است و تمام سیاست‌های دقیق و کارشناسی شده در قبال سوریه، لبنان و یمن صورت گرفته است. 
▪️اکنون سه راه پیش روی ماست: 
۱- سازش و نه صلح با طالبان (سازش به همان معنایی که رهبری در مسئله فلسطین فرمودند)
۲- سکوت و نظاره‌گری
۳- مقاومت
همانطور که از فرهنگ عاشورا فراگرفته ایم که: «... وَ شايَعَتْ وَ بايَعَتْ وَ تابَعَتْ... خدايا لعنت کن بر گروهى که... و همراهى کردند و پيمان بستند و از هم پيروى کردند»«لعن اللهُ أمة قتلتْکم و لعن اللّهُ أمة ظلمتکم و لعن الله أمة سمعتْ بذلک فرضیتْ به؛ خدا لعنت کند امتی را که شما را به قتل رساند، شما را مورد ظلم و ستم قرار داد و تایید کنندگان و امتی را که بدان راضى شد.» که ناظر بر سازش، سکوت و نظاره‌گری است، طالبان نه تنها اکنون، که ۲۵ سال است نسل کشی می‌کند. درگذشته تیغ برنده طالبان، شبکه حقانی و داعش علیه هزاره و شیعه بود و اکنون نسل کشی به پنجشیری‌ها رسیده است. انتخاب ما همانطور که خداوند در سوره هود آیه ۱۱۲ فرمود: «فَاستَقِم كَما أُمِرت... پس همان‌گونه که فرمان یافته‌ای، استقامت کن» مقاومت است.
جبهه مقاومت، جبهه‌ای قومی نیست
▪️ملت‌های منطقه امروز در کنار بلای کرونا، گرفتار طالبان شده‌اند. همان‌طور که یک ملت به تنهایی نمی‌تواند در مقابل کرونا کاری از پیش ببرد، در مقابل طالبان هم یک کشور به تنهایی نمی‌تواند از پس بلای طالبان برآید. ما از بین سه راه سازش و سکوت و مقاومت، براساس منطق قرآن و منطق عاشورایی و نیاز امروزمان راه مقاومت را انتخاب کردیم. من چند پیشنهاد و خواهش و توصیه دارم:
▪️جبهه مقاومت ملی و اسلامی افغانستان در حال شکل‌گیری است. همه آنهایی که در مقابل تفکر طالبانی، این اشغال و این جریان استخباراتی، برای آینده منطقه دغدغه دارند، یک عضو فعال این جبهه شوند. جبهه مقاومت، جبهه قومی نیست. ما در افغانستان با پشتون‌ها جنگی نداریم و این جبهه متعلق به این حوزه تمدنی است. از اختلاف بین اقوام باید اجتناب کرد و سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی را پیش برد. فقط معامله‌گران و سازشگران و نیروهای استخباراتی و... باید دفع شوند و نیروهای صالح و امین با هر تفکر و ظاهر و ادبیات باید پذیرفته شوند؛ جامع‌الافراد و مانع‌الاغیار.
▪️برای جلوگیری از مشروعیت دادن به طالبان باید تمام تلاش خودمان را انجام دهیم. خوشبختانه مقاومت و تظاهرات در افغانستان باعث شد ایران و روسیه اعلام کنند که در مراسم تحلیف شرکت نمی‌کنند، فرانسه نیز اعلام کند که طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و وزارت دفاع انگلستان هم طالبان را تهدید به حمله و عملیات نظامی کند.
▪️تظاهرات با هدف کسب یک حق و تغییر یک مسیر مکانیزم خاصی دارد و باید تأثیرگذار باشد. جمعیت کم و شعارهای نامشخص و ناهماهنگ فایده‌ای ندارد، تظاهرات‌ها باید هدفمند و سازمان‌دهی‌شده و هماهنگ باشند و همچنین به سازمان ملل و پارلمان اروپا و مجامع حقوق بشری و همه جاهایی که باید با آنها گفت‌وگو کنیم، اتصال پیدا کنند. تظاهرات نباید صرفا تخلیه انرژی و تخلیه احساسات باشد. در خارج افغانستان و در غرب لازم است که مردم به خیابان‌ها بیایند، ولی این تظاهرات باید همراه با لابی غربی باشد، یعنی نماینده‌های پارلمان و شهردارها و دیگر شخصیت‌های سیاسی کشورهای مختلف باید حرف تظاهرات را بشنوند و همان حرف را در مجامع سیاسی و رسمی بازگو کنند. تظاهرات‌های کوچک و شخصی هیچ سودی ندارد.
▪️من امروز در یک جلسه ۲۰۰۰ نفری، خانم مرکل را خطاب قرار دادم و گفتم: اجازه نمی‌دهیم با طالبان گفت‌وگو کنید و آنها را به رسمیت بشناسید، اما افسوس می‌خورم که جامعه المصطفی العالمیه اطلاعیه داده است که اگر طلبه‌ها در تظاهرات‌های ایران علیه طالبان شرکت کرده و دستگیر شوند یا زندان بروند و دادگاه ویژه روحانیت برایشان تشکیل شود، کاری نمی‌تواند برایشان انجام دهد.
▪️متأسفانه امسال هم توفیق زیارت اربعین سلب شد، پس باید مسیر زیارت اربعین را به سمت مرزهای شرقی کج کرد و به داد آوارگان مرزی افغانستانی رسید که از ترس طالب‌ها، از گرسنگی و از هوای سرد می‌لرزند. ما از دولت انقلابی ایران انتظار داریم که مرزها را باز کند. اجازه ندهید مهاجران بمیرند. هم مردم، هم ما و هم دولت به وضعیت مهاجران رسیدگی کنند تا قسمتی از آلام این مردم مداوا شود.
▪️ما همان‌طور که در غرب نیاز مبرم به آمدن به خیابان داریم، انتظارمان این است که در ایران هم به افرادی که می‌خواهند علیه طالبان و تجاوز پاکستان تجمع و تظاهرات کنند، مجوز داده شود. مثل روز قدس، یک روز را به نام روز پنجشیر، روز افغانستان، روز مظلومیت و روز خراسان نام‌گذاری کنیم، حداقل ببینیم مقاومت در ایران چقدر طرفدار دارد.
▪️ صدای جعفریان را خاموش نکنید. اجازه ندهید صدای پوتین‌های طالبان در مشهد و تهران شنیده شود. مسئولین نظام به من گفتند که ما طرفدار مقاومت هستیم، ولی یک جریان انحرافی نمی‌خواهد حمایت و طرفداری از مقاومت شکل گیرد. جریان انحرافی را باید به مردم معرفی کرد؛ همان جماعتی که با طالبان هم‌ذات‌پنداری می‌کند و نمی‌خواهد هیچ صدای مخالف و معترضی بلند شود. نباید اجازه داد که صداهای مخالف و معترض حذف یا زیرزمینی شوند.
▪️هر آزاده‌ای به جبهه مقاومت ملی و اسلامی افغانستان بپیوندد. ما در غرب پویشی راه می‌اندازیم تا هرکس ماهیانه ۱۰ یورو به مقاومت کمک کند. به این ترتیب ما آب و نان و سلاح مقاومت را تأمین می‌کنیم، چون افغانستانی‌ها و ایرانی‌ها بی‌غیرت نیستند. ما پای مقاومت ایستاده‌ایم، ولی از طریق مجاری رسمی و قانونی این کمک‌ها را جمع می‌کنیم و به دست مقاومت می‌رسانیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها