کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تولید نیمه هادی چند اتمی بدون اتلاف انرژی

22 شهريور 1400 ساعت 18:00


گروه علمی:محققان دانشگاه ملی استرالیا موفق به تولید نیمه هادی شده‌اند که قادر به انتقال داده‌ها بوده و با استفاده از تعداد محدودی اتم ساخته شده است. این نیمه هادی که صد هزار بار باریک‌تر از یک ورقه کاغذ است، انرژی بسیار کمی مصرف کرده و تقریباً اصلاً داغ نمی‌شود. لذا استفاده از آن منجر به اتلاف انرژی نمی‌شود.
 

تولید این نیمه هادی تازه انقلابی در دنیای رایانه به وجود خواهد آورد و مدیریت مصرف انرژی را متحول خواهد کرد. رایانه‌ها حدود ۱۰ درصد از انرژی برق جهان را مصرف می‌کنند و این مقدار مصرف انرژی هزینه‌های سنگین زیست محیطی و مالی را به همراه می‌آورد. انتظار می‌رود این رقم هر ده سال یک بار به علت افزایش تقاضا در دنیای رایانه ده برابر شود. تولید نیمه هادی‌های پیشرفته می‌تواند این روند را تغییر دهد.

از آنجایی که تولید، ذخیره سازی و تأمین انرژی همیشه هزینه در بر دارد و موجب آلودگی هوا، گرمایش زمین و مصرف روزافزون سوخت‌های فسیلی می‌شود، کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از تولید گرما در اثر فعالیت رایانه‌ها و نیمه هادی‌ها اهمیت زیادی دارد.

این نیمه هادی‌ها می‌توانند روند تولید ترانزیستورها را نیز متحول کنند و در صنایعی مانند تولید خودرو و گوشی‌های هوشمند نیز به کار گرفته شده و به حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه‌های تولید کمک کنند. البته برای تجاری سازی این نیمه هادی‌های جدید هنوز باید بررسی‌ها و آزمایش‌های بیشتری انجام شود.


کد مطلب: 293781

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/293781/تولید-نیمه-هادی-چند-اتمی-بدون-اتلاف-انرژی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir