کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آل‌کثیر بهترین مهاجم در لیگ داخلی است

ایران ورزشی , 23 شهريور 1400 ساعت 9:15


گروه ورزشی: کریم باوی به گواه بسیاری از فوتبال‌دوستان خصوصاً کسانی که در دهه‌های 60 و 70 بیشتر فوتبال می‌دیدند و بازی‌ها را دنبال می‌کردند، سرزنی بسیار قهار بود. همان فوتبالدوستانی که ضربات سر سهمگین و پرش‌های بسیار بلند این مهاجم جنوبی سابق پرسپولیس و شاهین تهران را به یاد دارند حتی در مقام گلزنی و سرزنی، او را بهتر از مهاجمان سرزنی مانند علی دایی و بقیه مهاجمان سرزن می‌دانند. از کریم باوی یکسالی می‌شد که خبر نداشتیم اما درگذشت برادر کوچک آقا کریم موجب شد تا دقایقی در خصوص مسائلی که در چند سال اخیر بر آقا کریم گذشته با او صحبت کنیم و حالش را جویا شویم و سؤالاتی از ایشان داشته باشیم.

آقا کریم درگذشت برادر کوچک‌تان را صمیمانه به شما تسلیت می‌گویم.

از شما و همه دوستان خوبم و هواداران فوتبال و پرسپولیس واقعاً تشکر می‌کنم که در چند روز اخیر مرا شرمنده مهر و محبت خودشان کردند. بله متأسفانه برادر کوچکم بر اثر سکته از دنیا رفت و غمی بزرگ بر دل من گذاشت. ایشان مشکل قلبی داشتند و از زمان جنگ هم مشکلاتی مانند مشکل تنفسی ناشی از شیمیایی بودن داشتند که در سال‌های اخیر موجب شده بود به سختی زندگی کنند. ایشان البته مجرد بودند و در سن 50 سالگی چشم از جهان فرو بستند.

دو سه سالی می‌شود که مشکل سرطان داشتید اما به نظر سرطان را دریبل زدید؟!
بله من سرطان مثانه و پروستات داشتم و روزهای بسیار سختی را سپری کردم اما هر چه بود با عمل جراحی خوب و شیمی درمانی مستمر و به کار بردن بقیه موارد پزشکی خوشبختانه سلامتی خودم را به دست آوردم و خدا را شکر شرایط خوبی دارم. در این خصوص جدا از تشکر از پزشک جراحم، خیلی از دوستان در چند مدت اخیر نظیر حمید استیلی، مدیر روستا و اکبر یوسفی خیلی برایم زحمت کشیدند که واقعاً باید از آنها تشکر خیلی ویژه‌ای داشته باشم خصوصاً اکبر یوسفی که مرا به شیمی درمانی می‌برد و وقت زیادی را صرف رسیدگی به من کرد. دست همگی این عزیزان درد نکند و ان‌شاءالله بتوانم زحمات همه این عزیزانی که نام بردم را جبران کنم. البته در این چند مدت که درگیر بیماری سختی بودم خیلی از دوستان دیگر هم جویای حالم بودند که به دلیل طولانی شدن نام‌ها فقط به تشکر از آنها بسنده می‌کنم . خدا را شکر هر چه بود تمام شد به شکلی که حالا حتی دوچرخه سواری و ورزش‌های دیگر را هم انجام می‌دهم. البته یک عمل پایانی و سبک هم دو ماه دیگر دارم که به طور کلی مشکلاتم از بین می‌رود.

آقا کریم، در رابطه با بازیکنان جدا شده پرسپولیس و بازیکنان جدیدی که پرسپولیس به خدمت گرفته چه نظری دارید؟
همه بازیکنانی که از پرسپولیس جدا شدند، بازیکنان خیلی خوبی بودند که به نظرم جایشان توسط بازیکنان جدید و بازیکنان قدیمی پر می‌شود جز احمد که من نگران پر کردن جای خالی او برای مسابقات و دیدارهای آتی هستم.

بیشتر در این خصوص توضیح می‌دهید؟
درست است که پرسپولیس تیم محور بوده و با کار گروهی و تیمی خیلی خوب، خودش را از سایر مدعیان جدا ساخته اما بعضی از بازیکنان مانند احمد نوراللهی در این بین نقش کلیدی داشتند. نوع و شکل بازی احمد به گونه‌ای بود که خیلی در موفقیت‌های پرسپولیس نقش داشت. در واقع او بازیکنی گلزن و گلساز بود که قدرت سازندگی بالایی داشت و خوب هم گل می‌زد. احمد پاس‌های عمقی خیلی خوبی فراهم می‌ساخت و بازیکنی با فکر و در نهایت یک فرمانده قابل در میانه میدان بود که من به دلیل شاخصه‌های متعددی که گفتم نگران جانشین او هستم.

پرسپولیس با تغییراتی که داشته در فصل آتی موفقیت‌های جدید کسب خواهد کرد؟
پرسپولیس از قدیم و حتی قبل از ما هر گاه که نامش به میان می‌آمد ترس و لرزه بر دل حریفان می‌انداخت و آنها را دچار وحشت می‌کرد. این بار هم پرسپولیس چند بازیکن خوب را به خدمت گرفته که می‌دانم همگی پرسپولیسی هستند و به خاطر عشق به پرسپولیس و هوادارانش به تیم سرخپوش پایتخت پیوسته‌اند. بازیکنانی که در سه پست دفاع و هافبک و خط حمله حتماً می‌توانند به پرسپولیس کمک کنند و شور و تعصب و انگیزه پرسپولیسی بودنشان هم به سود خودشان خواهد بود و هم پرسپولیس. که این ویژگی‌ها آنها را برای رسیدن به موفقیت خودشان و تیمشان حتی بیشتر از توانشان راغب به تلاش و کوشش بیشتر خواهد کرد.

بازی تک حذفی دشوار پرسپولیس در تاجیکستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بازی در زمین چمن مصنوعی دشوار است اما با توجه به امتیاز میزبانی تیم تاجیکستانی، معتقدم تجربه و تکنیک و شخصیت بالای تیم پرسپولیس به مدد قهرمان کشورمان می‌آید و کمک می‌کند تا پرسپولیس با هدایت کادر فنی موفقش از سد تیم استقلال تاجیکستان بگذرد.

ششمین قهرمانی متوالی پرسپولیس برای لیگ آتی امری شدنی است؟
سپاهان خیلی خوب یارگیری کرده و من باز هم رقیب اصلی پرسپولیس را تیم سپاهان می‌دانم. تیمی که در لیگ قبلی هم پا به پای پرسپولیس برای قهرمانی جنگید اما باز هم اسیر تجربه و شخصیت بالاتر پرسپولیس در امر قهرمانی شد. این بار هم من جنگ قهرمانی را بین دو تیم پرسپولیس و سپاهان می‌دانم و معتقدم اگر بازیکنان جدید بتوانند خودشان را خوب با بقیه تیم هماهنگ کنند و ارزش‌هایشان را نشان دهند باز هم پرسپولیس قهرمان شده و می‌تواند ششمین قهرمانی را به ارمغان بیاورد. عنوان پنجمین قهرمانی متوالی را گلات نام گذاشتند اما نمی‌دانم برای ششمین قهرمانی چه عنوانی را مطرح خواهند کرد که البته واقعاً دغدغه شیرینی است که حتی فکر کردن به آن هم لذت‌بخش است.

اما یحیی گل‌محمدی بسیار نگران بوده به شکلی که حتی صریحاً انتقاد کرده و گفته فقط به پرسپولیس اجازه نمی‌دهند بازیکن خارجی بگیرد.
بله متأسفانه بعضی‌ها در فدراسیون و بقیه جاها در حال انجام اقداماتی هستند که از لحاظ روحی و فنی به پرسپولیس ضربه بزنند و پرسپولیس را در فشار و به قولی در حالت منگنه قرار دهند. آنها سعی دارند با امتیاز دادن به تیم‌های دیگر خصوصاً تیم‌های مدعی شانس قهرمانی ششم را از پرسپولیس بگیرند اما این عده هر کاری هم که انجام دهند، حریف تیم پرسپولیس با کادر فنی‌اش و هواداران خوب و صمیمی و باوفایش نخواهند شد. در کنار اینها من شنیدم که از بهمن ماه سال جاری هم کرونا کلاً از بین می‌رود و هم تماشاگران در ورزشگاه حاضر خواهند شد که اگر این مهم عملی شود پرسپولیس باز هم بیشتر اوج می‌گیرد و هیچ شخص و تیمی نمی‌تواند مقابل پرسپولیس قرار بگیرد.

خودتان سال‌ها مهاجم پرسپولیس و تیم ملی و چند تیم دیگر بودید. در حال حاضر بهترین مهاجمان فعلی فوتبال ایران را چه مهاجمانی می‌دانید؟
به نظرم آل کثیر در لیگ داخلی بهترین مهاجم ایران است که اگر روی فرم مطلوب خودش باشد هیچ مدافع و تیمی حریف مهار او نخواهد بود. جدا از او من پاکدل و عبدی را هم جزو مهاجمان خوب لیگ می‌دانم و ضمن احترام به بقیه تیم‌ها، معتقدم پرسپولیس بهترین خط حمله لیگ را با توجه به بازیکنان تهاجمی که جدا از عناصر خط حمله هستند در اختیار دارد. در تیم ملی هم بهترین مهاجم ایران را مهدی طارمی می‌دانم که حرف اول را در پیشانی خط حمله ایران می‌زند.

فصل گذشته پرسپولیس قهرمان شد اما چرا عنوان آقای گلی به مهاجمان پرسپولیس نرسید؟
پرسپولیس مهاجمان خوبی دارد اما آنها باید بیشتر بجنگند و زحمت بکشند و گل بزنند تا آقای گل شوند. رسیدن به پیراهن پرسپولیس خیلی سخت است به همین دلیل مهاجمان پرسپولیس باید خیلی بیشتر قدر جایگاه خودشان را بدانند. مثلاً خودم در زمان بازیگری بعد از کسب دو سال عنوان آقای گلی موفق شدم به پرسپولیس برسم و یکی از بزرگترین آرزوهای فوتبالی‌ام برآورده شود. به همین دلیل هم می‌گویم حتماً باید بهترین تیم ایران، گلزنانش هم بیشترین گل‌ها را بزنند و به دنبال قهرمانی، عنوان آقای گلی را هم مهاجمان پرسپولیس کسب کنند.

چرا دیگر مهاجم سرزنی با خصوصیات کریم باوی در فوتبال‌مان وجود ندارد؟
من فکر می‌کنم زمان ما زمین خاکی بود و این اجازه را می‌داد از هر محله صدها فوتبالیست و استعداد رو شوند و خودساخته بار بیایند اما فوتبال خاکی چند سالی است جمع شده و به نظرم الان فوتبال نیست که ما شاهدیم و در واقع این بدل فوتبال است که می‌بینیم. به همین دلیل است که دیگر بازیکنانی مانند مجتبی محرمی، ناصرمحمدخانی و جواد زرینچه نمی‌بینیم و کلاً جدا از نداشتن سرزن قهار که در فوتبال ما وجود ندارد دیگر فوتبالیست پر استعداد و ستاره نمی‌بینیم. زمانی که خودم در پرسپولیس بازی می‌کردم، بارها از طریق ضربات سر گل می‌زدم و یا با قدرت ضربات سر و پرش‌هایم بقیه مهاجمان تیم پرسپولیس، نظیر فرشاد پیوس یا مرتضی کرمانی مقدم را در موقعیت گلزنی قرار می‌دادم.


کد مطلب: 293833

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/293833/آل-کثیر-بهترین-مهاجم-لیگ-داخلی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir