به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۲۹۳۸۸۲

شاخص های مهم بورسی در جهان صعود کردند

شاخص های مهم بورسی در جهان صعود کردند
گروه اقتصادی: بیشتر شاخص های مهم بورسی در جهان صعود کردند.به گزارش ایسنا، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد کسری بودجه این کشور در ماه آگوست به ۱۷۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم، ۲۹ میلیارد دلار کمتر از ماه قبل و دو میلیارد دلار کمتر از چیزی بوده است که پیشتر تصور می شد.  با از سرگیری بخش بزرگی از فعالیت های اقتصادی، درآمدهای مالیاتی دولت رو به افزایش است و این مساله در کاهش کسری بودجه حتی در شرایطی که دولت مجبور به حفظ بخش بزرگی از مخارج خود به دلیل کرونا است، تاثیر زیادی در کمتر شدن کسری بودجه داشته است.  
 
پس از چندین هفته تنش زایی، جو بایدن- رییس جمهور آمریکا- در گفتگوی تلفنی با شی جین پینگ- همتای چینی- بر ضرورت تداوم گفتگوها بین دو طرف تاکید کرد. از زمان دولت ترامپ و اقدامات تنبیهی متقابل دو طرف علیه یکدیگر در حوزه تجاری که به جنگ تعرفه ها معروف شد، مناقشات دو کشور با توجه به سهم قابل توجهشان از اقتصاد جهانی تاثیر غیر قابل انکاری روی عملکرد بازارهای مالی داشت و امید می رود تلطیف فضای روابط دو طرف تا حدی نگرانی ها را کاهش دهد.  

 با بیشتر شدن شانس تصویب لایحه حمایتی یک تریلیون دلاری، نگرانی ها از پیامدهای تصویب این لایحه با توجه به اینکه دولت بایدن پیشتر ۳.۵ تریلیون دلار در چند مرحله به اقتصاد تزریق کرده بود باعث افزایش نگرانی فعالان بازار از سخت تر شدن کار بانک مرکزی آمریکا برای مهار تورم و همچنین کاهش رشد اقتصادی شده است. تحلیل گران بانک جی پی مورگان در گزارشی، برآورد خود از رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم سال را به ۲.۹ درصد کاهش دادند.  

مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش رشد اقتصادی دومین فصل سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد که بر این اساس، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب ۲.۲ درصد و ۲.۱ درصد بوده است. این رشد در مقایسه با رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۲.۵ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۲.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. هم چنین رشد اقتصادی سالانه طی بازه زمانی فوق در منطقه یورو به طور متوسط ۱۴.۳ درصد و در اتحادیه اروپا به طور متوسط ۱۳.۸ درصد بوده است.

در بسیاری از مناطق جهان روند واکسیناسیون به پیشرفت های رضایت بخشی رسیده است: وزارت بهداشت آمریکا اعلام کرد اکنون سه چهارم جمعیت این کشور دست کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند. در فرانسه با واکسیناسیون تمامی گروه های هدف، داشتن گواهی واکسیناسیون برای ورود به اماکن عمومی اجباری اعلام شده است و بسیاری از شرکت ها با توجه به روند خوب واکسیناسیون تصمیم گرفته اند کارکنان را در ماه های پیش رو برای بازگشت حضوری به محیط کار فرا بخوانند.  

نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه آگوست باز هم کاهشی شد و رقم ۵.۲ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری، کمترین نرخ بیکاری این کشور در ۲۶ ماه اخیر است. از آوریل پارسال که نرخ بیکاری آمریکا با رسیدن به ۱۴.۸ درصد رکوردشکنی کرد، روند نزولی نرخ بیکاری آمریکا ادامه داشته است. طی این مدت شمار بیکاران با تغییری محسوس نسبت به ماه قبل به هشت میلیون و ۳۸۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد یعنی این رقم ۳۱۸ هزار نفر کمتر شده است.

با وجود کاهش نرخ بیکاری، سرعت ایجاد مشاغل جدید نیز نسبت به ماه های قبلی کمتر شده و تداوم این مساله یک زنگ هشدار برای رسیدن نرخ بیکاری به زیر چهار درصد است. طبق یک آمار دیگر، در ماه آگوست اقتصاد آمریکا ۲۳۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده که این رقم، کمترین عدد ثبت شده هفت ماه اخیر بوده است. میزان فرصت های شغلی ایجادشده به ویژه در شهرهای کوچک تر، پایین ثبت شده و اشتغال سیاه پوستان نیز نسبت به ماه های قبلی کمتر شده است.

چین با هدف تقویت نقش بازار سرمایه در رشد اقتصادی تصمیم گرفته است یک بازار بورس جدید تاسیس کند. به گفته شی جین پینگ- رییس جمهور چین- مقر اصلی این بازار در پکن خواهد بود و تمرکز آن روی ورود شرکت های کوچک تر چینی به بازار است. رییس جمهور چین با بیان اینکه کشورش متعهد به حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط است از در پیش بودن اصلاحات ساختاری جدید خبر داد. در حال حاضر بورس شانگهای بزرگ ترین بورس در سرزمین اصلی چین است.  

تاکنون بیش از ۲۲۵ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۳۲۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۶۴۹ هزار و ۳۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۷۸ هزار و ۳۷۲ نفر، برزیل با ۵۸۶ هزار و ۸۸۲ نفر، هند با ۴۴۳ هزار و ۳۷۵ نفر، مکزیک با ۲۶۷ هزار و ۷۴۸ نفر و پرو با ۱۹۸ هزار و ۷۶۴ نفر بوده است.

دیوید اسپیکا - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه گاید استون کپیتال - گفت: به صورت کلی، تمایل معامله گران به فروش سهام خود با بهبود چشم انداز اقتصادی خیلی کمتر از قبل شده است. با این حال ریسک های زیادی وجود دارد که می تواند روند را به طور کامل معکوس کند: گونه دلتا ویروس کرونا نیز با توجه به قدرت سرایت بالایش به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. ما نگرانی های تورمی و احتمال افزایش تنش ها بین چین و آمریکا را نیز کماکان داریم.

بورس آمریکا
در وال استریت بیشتر شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۷۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۸۶۹.۶۳ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۸ درصد صعود تا سطح ۴۴۵۹.۲۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۷ درصد ریزش در سطح ۱۵ هزار و ۱۰۵.۵۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۵۶ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۶۸.۴۳ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۵۹ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۷۰۱.۴۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۲ درصدی در سطح ۶۶۷۶.۹۳ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۳۹ درصد بالا رفت و به ۸۸۱۶.۱۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۲۲ درصدی تا سطح ۳۰ هزار و ۴۴۷.۳۷ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۵۰ درصد پایین رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۸۱۳.۸۱ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۰.۴۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۹۱.۶۶ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۵ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۴۲۵.۲۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۲۸ درصد صعود به ۷۰.۶۱ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افزایش ۰.۷۵ درصدی به ازای ۷۳.۶۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۳۳ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۹۳.۴۸ دلار معامله شد. هر اونس نقره با ریزش ۰.۳۶ درصدی به ازای ۲۳.۷۷ دلار مبادله شد.
برچسب ها: بورس جهانی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها