کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اسپری بینی از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند؟

23 شهريور 1400 ساعت 11:35


گروه علمی: مقامات بهداشتی و پزشکان هشدار دادند، اسپری بینی از ابتلا به کووید-۱۹ پیشگیری یا آن را درمان نمی‌کند.اسپری‌های بینی موجود در بازار کاربردهای دیگری دارند، این محصولات فاقد مواد دارویی فعال هستند که به‌طور مستقیم بیماری‌ها را از بین ببرند یا از آنها پیشگیری کنند. آنها نباید به‌عنوان جایگزین داروها و واکسن‌ها برای جلوگیری یا درمان عفونت کووید-۱۹ مورد استفاده قرار گیرند.
 

محققان معتقدند، هر گونه اسپری که با جلوگیری از چسبندگی ویروس به غشای بینی و با شست‌وشوی فیزیکی، ویروس را از بینی حذف کند احتمالا قابلیت مقابله با ویروس کرونا و حتی نوع دلتا را دارد.ناتان جونز، مدیر اجرایی شرکت Xlear، سازنده اسپری بینی همچنین مجموعه‌ای از مراقبت‌های دندانپزشکی مستقر در یوتا، امریکا توضیح می‌دهد که ویروس و انواع آن در مرحله اول با چسبیدن به غشای بینی به‌عنوان منبع اصلی عفونت، بیماران را آلوده می‌کنند.

این شرکت اسپری بینی برای مقابله با ویروس مبتنی بر عصاره دانه‌های گریپ‌فروت طراحی کرده است اما تاکنون سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در برابر این درخواست‌ها مقاومت کرده‌اند.

به گفته جونز، این شرکت مطالعات متعددی ارائه کرده است که نشان می‌دهد، اسپری آن به نابودی ویروس کمک می‌کند.ساندرا کشمن، دبیر اجرایی دفتر ستاد  CDC، مطالعات مستقل در مورد اثربخشی اسپری بینی را کوچک می‌داند. در نظر وی، اثر اسپری بینی تنها در درمان علائم است و هیچ شواهد محکمی از نظر کاهش بار ویروسی ارائه نمی‌دهد.

البته نتایج تحقیقی که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، نشان می‌دهد که بار ویروسی در بینی و مجاری تنفسی متمرکز شده است اما این موارد برای CDC کافی نبوده است و این شرکت باید داده‌های بیشتری در این زمینه ارائه شود.شرکت بیوتکنولوژی Sanotize مستقر در ونکوور کانادا نیز هنوز مرحله سوم آزمایش‌های خود را در چندین کشور برای سنجش اثربخشی اسپری بینی در برابر دلتا آغاز کرده است. به گفته این شرکت، آزمایش‌های اولیه امیدوارکننده بوده است و قبلا تایید موقت برای فروش از سوی سازمان‌های بهداشت عمومی ازجمله نیوزیلند را دریافت کرده است. این شرکت امیدوار است مرحله سوم آزمایشی تا انتهای سال به پایان برسد.


کد مطلب: 293890

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/293890/اسپری-بینی-ابتلا-کرونا-پیشگیری-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir