کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاثیر واکسن آسترازنکا در بیماران مبتلا به HIV

23 شهريور 1400 ساعت 13:47


گروه علمی: نتایج یک کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد واکسن استرازنکا در مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی نیز به خوبی غیرمبتلایان اثر می‌کند.مطالعات قبلی نشان داد ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی،‌ به خودی خود احتمال بروز کرونا را افزایش نمی‌دهد، بلکه مبتلایان به اچ‌آی‌وی به دلیل نقص سیستم ایمنی علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند و احتمال مرگ این افراد بیشتر است.

پس از کشف واکسن، محققان به دنبال اثربخشی واکسن بر این بیماران بودند و به تازگی در کارآزمایی بالینی ۱B/۲A دریافتند واکسن آسترازنکا در مورد مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی نیز اثر محافظتی مشابه غیرمبتلایان دارد.
این یافته برای اطلاعات از مدیریت بالینی افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی در طول پاندمی بسیار مهم است. این مطالعه تنها با استفاده از واکسن آسترازنکا و در آفریقا صورت گرفته است. در ادامه مطالعه آمده است عوارض واکسن در مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی نیز در مقایسه با سایرین شدیدتر نیست. در حال حاضر نگرانی ناشی از شدت و مرگ کرونا در مبتلایان به این عفونت و سایر بیماران مبتلا به نقص ایمنی بسیار شدید است.

اچ‌آی‌وی، نوعی ویروس نقص ایمنی است که سبب عفونت سلول‌های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آنان می‌شود. با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف تر می‌شود و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته (AIDS) منجر می‌شود. ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا فرد آلوده به ویروس HIV به ایدز مبتلا شود. هیچ درمانی برای این بیماری کشنده وجود ندارد و داروهای ضد ویروسی فقط قادرند روند سرعت بیماری را کند کنند.


کد مطلب: 293964

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/293964/تاثیر-واکسن-آسترازنکا-بیماران-مبتلا-hiv

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir