به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۲۹۳۹۷۷

نگاهی به ترانشه‌های آتشفشانی مریخ

نگاهی به ترانشه‌های آتشفشانی مریخ
گروه علمی: آژانس فضایی اروپا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصاویری از ترانشه‌های آتشفشانی سیاره مریخ منتشر کرد. به گزارش ایسنا، این تصویر از منطقه آتشفشانی جوان "هامونه الیسیوم"(Elysium Planitia) در مریخ  ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ توسط دوربین CaSSIS مدارگرد ردیاب گاز (TGO) که ماموریت مشترک آژانس فضایی اروپا و سازمان فضایی روسکاسموس روسیه است، ثبت شده است.
 
تصور می‌شود که این دو ترانشه موازی آبی رنگ قابل مشاهده در این تصویر که با نام "گوداله‌های سربروس" (Cerberus Fossae) شناخته می‌شود در اثر فرایندهای زمین ساختی ایجاد شده است.

ترانشه به فرورفتگی‌های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین گفته می‌شود که ژرفای آن‌ها از پهنایشان بیشتر و پهنای آن‌ها از درازایشان بسیار کمتر است در این تصویر دوربین CaSSIS تصویر یکی از این ترانشه‎های با پهنای ۲ کیلومتر را ثبت کرده است."هامونه الیسیوم" دومین منطقه آتشفشانی بزرگ در مریخ است. منطقه گوداله سربروس به عنوان اولین منطقه زمین ساختی فعال در مریخ شناخته شده است.

سطح این قسمت چند صد متر عمق دارد و مملو از شن و ماسه دانه درشت بوده و احتمالا از نظر ترکیبی بازالتی است چراکه در تصویر ترکیبی رنگ کاذب CaSSIS به رنگ آبی دیده می‎شود. این سطوح آتشفشانی مسطح توسط دهانه‎های برخوردی کوچک سوراخ شده‎اند که این موضوع احتمالا سبب در معرض دید قرار گرفتن همان مواد بازالتی که در گوداله‌های سربروس ( Cerberus Fossae) وجود دارد، شده است.
برچسب ها: مریخ آتشفشان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها