به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۲۹۴۰۲۹

خیز بلند ایران به سوی نقطه گریز هسته‌ای

خیز بلند ایران به سوی نقطه گریز هسته‌ای
گروه سیاسی: بنا بر گزارش روزنامه نیویورک تایمز،ایران تا دسترسی به مواد مورد نیاز برای تولید بمب هسته‌ای کمتر از یک ماه فاصله دارد. پیش‌بینی می‌شود که تیم مذاکره کننده دولت رئیسی از این موضوع برای امتیاز گرفتن بهره‌برداری کند.
موسسه دانش و امنیت بین‌الملل، یک گروه مستقل از کارشناسان را در بر می‌گیرد که اقدام به تحلیل اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌کنند.
روزنامه "نیویورک‌تایمز" با انتشار گزارشی به نقل از ارزیابی کارشناسان این موسسه نوشته است که ایران با عبور از مرز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و به علت به کارگیری نسل‌های پیشرفته‌تر سانتریفیوژها تا نقطه گریز هسته‌ای کمتر از یک ماه فاصله دارد.به این ترتیب، جمهوری اسلامی می‌تواند در مدت زمانی کمتر از یک ماه به مواد مورد نیاز برای تولید یک بمب هسته‌ای دست یابد.
همین گزارش در ادامه می‌نویسد، ایران در یک بازه زمانی سه ماهه قادر به تولید اورانیوم مورد نیاز برای ساخت بمب دوم و در یک بازه پنج ماهه قادر به دسترسی به مواد مورد نیاز برای تولید بمب سوم خواهد بود.البته در اختیار داشتن این مواد هنوز به معنای ساخت بمب هسته‌ای نیست و ساخت این بمب و نصب کلاهک هسته‌ای بر روی موشک‌ها امری زمان‌بر خواهد بود و بر اساس ارزیابی کارشناسان به دو تا سه سال زمان نیاز دارد.کارشناسان این موسسه با بررسی اطلاعاتی که هفته گذشته از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده به این نتیجه رسیده‌اند.
گفته می‌شود که گزارش آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای  ایران هفته گذشته به طور محرمانه بین اعضای آژانس توزیع شده بود، اما همین گزارش پس از آن به طور گسترده‌تری در خارج از آژانس پخش شد.
توافق روز یکشنبه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محمد اسلامی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران، به معنای متوقف شدن امر غنی‌سازی ۶۰ درصدی جمهوری اسلامی نیست، بلکه تنها امکان نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران از طریق دوربین‌های آژانس را فراهم می‌‌سازد.از زمان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تا کنون، ایران هیچ‌گاه این چنین به نقطه گریز هسته‌ای نزدیک نبوده است. گرچه آژانس در گزارش اخیر خود به این موضوع اشاره کرده است، اما ایالات متحده آمریکا تا کنون از بحث علنی پیرامون چنین اظهاراتی خودداری ورزیده است.
بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ جمهوری اسلامی ناگزیر به انتقال بیش از ۹۷ درصد از اورانیوم غنی‌سازی خود به خارج از ایران شده بود.
نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود می‌نویسد که ایران پس از آنکه دولت آمریکا به رهبری ترامپ در مه سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد، برای مدت یک سال به تعهدات هسته‌ای خود پایبند ماند.اشاره گزارشگران نیویورک‌تایمز به کاهش گام به گام تعهدات هسته‌ای ایران از سال ۲۰۱۹ به این سو است. جمهوری اسلامی ایران نه تنها ظرف این مدت اقدام به افزایش غلظت غنی‌سازی اورانیوم خود کرد، بلکه بر ذخایر سوختی خود افزود.افزون بر آن، از نسل‌های جدید‌تر سانتریفیوژها در غنی‌سازی اورانیوم بهره گرفت. جمهوری اسلامی ابتدا سطح غنی‌سازی خود را به ۲۰ درصد افزایش داد و پس از بروز یک انفجار خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای نطنز، سطح غنی‌سازی را به بیش از ۶۰ درصد رساند.


 
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها