به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۲۹۴۰۳۱

پشت پرده درگیری طالبان بر سر قدرت

پشت پرده درگیری طالبان بر سر قدرت
گروه بین الملل: طی روزهای گذشته شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود مبنی بر اینکه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان، بین دو جناح طالبان درگیری رخ داده است و عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر طالبان، در این درگیری به شدت زخمی شده و بعداً بر اثر جراحات، جان باخته است.
این شایعات زمانی مطرح شد که عبدالغنی برادر در ویدئویی که روز یکشنبه از کاخ ریاست جمهوری منتشر شد، دیده نشد.
در همان روز، محمد حسن آخوند، نخست وزیر طالبان، با وزیر خارجه قطر دیدار کرد. ویدئویی که از این نشست بیرون شد، همه اعضای مهم کابینه را در ارگ نشان می‌دهد ولی  برادر حضور ندارد.پس از آن شایعات در مورد سرنوشت عبدالغنی برادر به حدی شدید شد که حتی سخنگویان طالبان مجبور به روشن‌سازی وضعیت شدند.‌
روز دوشنبه،محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پیام صوتی منسوب به عبدالغنی برادر را منتشر کرد که در آن  برادر گفت: "در مورد خبری که در رسانه‌ها پخش شده، باید بگویم که من در آن زمان در سفر بودم. الحمدلله، همه ما دوستان خوب و سالم هستیم. رسانه‌ها اغلب چنین تبلیغات بی‌اساس و دروغ‌های شرم‌آور را علیه ما می‌گویند."
قبل از آن، در ۱۲ سپتامبر، موسی کلیم، فردی که خودش را یکی از مسئولان جبهه‌ای به رهبری عبدالغنی برادر معرفی کرده است، ضمن انتشار نامه‌ای گفته است "از آنجا که شایعاتی در واتس‌آپ و فیسبوک پخش می‌شود که به دلیل درگیری میان گروه طالبان، الحاج ملا عبدالغنی برادر آخوند، خدا نکرده زخمی و شهید شده است، کاملا دروغ است."
طالبان می‌گویند عبدالغنی برادر برای دیدار با هیبت الله آخوندزاده رهبر آنها در قندهار بود و به زودی به کابل باز می‌گردد. ‌
اما دو منبع طالبان در دوحه و کابل  گفته‌اند که چند روز قبل، درگیری لفظی بین عبدالغنی برادر و خلیل حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین طالبان و عمو/کاکای رهبر شبکه حقانی در کاخ ریاست جمهوری پنجشنبه یا جمعه شب رخ داده بود.منابع می‌گویند که آنها بیرون از اتاق بودند و بین طرفداران آنها درگیری رخ داده است. یک منبع گفت: "پس از آن حادثه، ملا عبدالغنی برادر ناراحت شد و به قندهار رفت."منابع می‌گویند که عبدالغنی برادر بر سر تشکیل دولت جدید و کابینه موقت طالبان اختلاف نظر داشته است. نظر به گفته‌های این منابع، "او دولتی نمی خواست که تمام مقاماتش رهبران طالبان یا آخوندها باشند."‌این منبع به نقل از عبدالغنی برادر می‌گوید: "آنها در ۲۰ سال گذشته تجربیات زیادی کسب کرده‌‎اند و از دفتر سیاسی این گروه در دوحه قطر، به جامعه بین‌المللی وعده داده بودند که دولت همه شمول ایجاد خواهند کرد، دولتی که نمایندگان همه اقوام‌ و هم از زنان و اقلیت‌ها در آن حضور داشته باشند."منبع دیگری گفت: "قبل از تشکیل کابینه اختلافاتی بین اعضای گروه طالبان وجود داشت، اما پس از اعلام کابینه پایان مخالفت‌ها پایان یافت".
اخیرا فایل صوتی‌ نیز که به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، یکی از فرماندهان نظامی طالبان که ظاهرا فاضل مظلوم، معاون وزیر دفاع اداره طالبان است، جریان درگیری میان اعضای مختلف طالبان را توضیح می‌دهد. او با اشاره به سفر حمید فیض، رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان می‌گوید:" همه چی درست پیش می‌رفت، مهمان پنجابی کار را خراب کرد".
او همچنین می‌ گوید که قرار بر این بود که کابینه همه شمول روی کار بیاید، کابینه که بتواند اعتماد جامعه بین‌المللی به ویژه آمریکا را که پول نزدش هست با خود داشته باشد. او همچنین می‌ گوید در جریان این درگیری‌ها اعضای گروه طالبان با فلاسک های چای به همدیگر حمله کرده اند.گروه طالبان در ۲۴ مرداد کنترل کابل را در دست گرفتند، ولی آنها با سه هفته تاخیر، برخلاف انتظار، دولت موقت به رهبری ملا حسن آخوند را اعلام کردند.‌تقریباً همه وزرای موقت کابینه، یا رهبران گروه طالبان است یا نزدیک به رهبری این گروه هستند، و این گروه مرتب تاکید کرده که این کابینه موقت است و ساختار و ترکیب دایمی نیست. ‌گروه طالبان در مورد مدت زمان این کابینه موقت اظهار نظر نکرده‌اند، در حال حاضر مشخص نیست که عبدالغنی برادر، در ساختار بعدی چه پستی خواهد داشت. ‌تا حال هیچ دولتی کابینه گروه طالبان را به رسمیت نشناخته است.


 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها