به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۲۹۴۰۷۸
در جایگاه پزشک مخالف، در جایگاه وزیر موافق

مخالفان دیروز واردات واکسن ، تشویق کنندگان امروز

مخالفان دیروز واردات واکسن ، تشویق کنندگان امروز
گروه جامعه:  واردات واکسن در کشور روند رو به رشدی را به خود گرفته است و به گونه‌ای شده که در حال حاضر تنها از سوی جمعیت هلال احمر، هفته‌ای ۵ میلیون دوز واکسن وارد کشور می‌شود و میزان کل واردات واکسن تا امروز بر اساس اعلام سازمان گمرک ایران تا امروز طی ۵۰ محموله به ۴۹ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۶۰۶ دوز رسیده است.

این موضوع موجب شده است تا گروه‌های بیشتری وارد زنجیره واکسیناسیون عمومی کشور شوند و حتی میزان تزریق روزانه واکسن به یک میلیون دوز در روز برسد و این چشم‌انداز نیز وجود دارد که ایران به زودی به رکورد تزریق دو میلیون دوز در روز نیز برسد.

مخالفان دیروز واردات واکسن ، تشویق کنندگان امروز
واردات واکسن همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و تأکید رئیس جمهور بر این موضوع روند روبه‌رشدی را آغاز کرد و حتی برخی از افراد که تا پیش از این از موضع مخالفت با واردات واکسن خارجی دولت دوازدهم را مورد نقد قرار می‌دادند امروز از این اقدام پشتیبانی می‌کنند. در واقع بسیاری از افرادی که اکنون از واردات واکسن استقبال می‌کنند اگرچه موضع بسیار خوب و مناسبی را اکنون اتخاذ کرده‌اند، اما در زمان استقرار دولت قبل همواره به بهانه توان داخلی مخالفت‌های عدیده‌ای را با این موضوع نشان داده‌اند.

از جمله این افراد سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهوری است که تا پیش از این هشتگ «واکسن بخرید» را که در مقطعی از سوی کاربران فضای مجازی ترند شده بود را مشکوک و منتسب به خارجی دانسته و بر طبل «واکسن می‌سازیم» می‌کوبید. حال پس از آغاز به کار دولت جدید و مشغول به کار شدن خود در این سمت در توئیتی نوشت: «سیاسی بازی تا کجا؟ بازی، بازی، با جان مردم بازی. دولت‌مردان غرب‌گرای اصلاح‌طلب واردات واکسن را هم مشروط به پذیرش FATF می‌دانستند، حال که ظرف چند روز میلیون‌‌ها دوز واکسن وارد کشور شده چه توجیهی دارند؟ آیا نباید به خاطر آدرس غلط دادن محاکمه و مجازات شوند؟»

علی حدادی نماینده مجلس نیز همچون حسینی دولت قبل را به سیاسی‌بازی در موضوع واردات واکسن متهم می‌کند و در تویتر می‌نویسد: «واردات ‎واکسن در حالی سرعت قابل توجه گرفته است که نه مذاکره‌ای به نتیجه رسیده، نه تحریمی برداشته شده و نه ایران FATF را پذیرفته! بهانه‌های واهی که هشت سال برای توجیه کاستی‌ها و ترک فعل‌ها مطرح می‌شد؛ ولی اکنون مشخص شده مشکل اصلی در داخل بود نه خارج مرز‌ها!»

گفته‌های حدادی در حالیست که او در اردیبهشت‌ماه بر توان داخلی تولید واکسن تأکید می‌کرد و در یک گفتگو اظهار کرد: «تلاش مضاعف با روحیه انقلابی خودکفایی در این عرصه ایجاد شده است؛ به طور ماهانه از این ساختمان (شهرک دارویی برکت) با پیشرفت‌های ایجاد شده نظارت می‌کنیم و باید به ظرفیت جوانان و قابلیت‌های داخلی باور داشت و واژه می‌توانیم را سرلوحه کارمان قراردهیم تا در عرصه‌های مختلف به ویژه در زمینه تولید دارو شاهد افزایش توان استراتژیکی باشیم. ستاد اجرایی به همه ثابت کرد اعتماد به توان داخلی و خودباوری جواب می‌دهد.»

در جایگاه پزشک مخالف، در جایگاه وزیر موافق
تنها این افراد نیستند که فرار رو به جلو کرده‌اند، بلکه بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز که از جمله دو هزار و ۵۰۰ پزشکی بود که در مخالفت با واردات واکسن خارجی آن نامه کذایی را امضا کرد، حال از نعمت و سیل واردات واکسن سخن بر زبان می‌راند و واردات بیشتر را وعده می‌دهد. وی پنجشنبه گذشته در نشستی در استان قزوین گفت: «وقتی دولت را تحویل گرفتیم اصلا واکسن نداشتیم و ذخیره ما صفر بود، ولی شخص رئیس جمهور، معاون اول، وزیر خارجه و راه و شهرسازی همه هم‌قسم شدند تا مشکل را حل کنند. همه مسئولان در این زمینه وارد کار شدند و خداوند نعمت‌های خود را فراوان به ما رساند و از جایی به ما عنایت کرد که اصلا فکر نمی‌کردیم. واردات واکسن برای کشور از جایی انجام شد که اصلا فکر نمی‌کردیم و در واقع به جای باران، سیل بارید و امروز پنج میلیون دز واکسن وارد شد و فردا ۱۰ میلیون دز دیگر وارد می‌شود».

از عدم واردات واکسن تا رفع محدودیت علیه فایزر و مدرنا!
از سوی دیگر همواره شنیده می‌شد که اگر قرار است وارداتی صورت بگیرد، این واردت نباید شامل دو واکسن فایزر یا مدرنا باشد این در حالیست که در روز‌های گذشته این موضوع از سوی سخنگوی وزارت خارجه رد شد و عدم وارادت این واکسن‌ها و دیگر واکسن‌ها را متوجه وزارت بهداشت دانست!خطیب زاده در این راستا اظهار کرد: «ما در خصوص واردات واکسن کرونا به کشور هیچ خط قرمزی نداشته و نداریم. البته همان طور که پیش از این نیز گفته ام مرجع صلاحیت دار قطعی و یگانه تأیید اینکه کدام واکسن وارد کشور شود از روز اول بر عهده وزارت بهداشت بوده است و وزارت خارجه از همان روز اول تمام امکانات واردات را برای تحقق این موضوع به کار برده است. وزارت بهداشت در مقاطعی مصلحت ندانسته و یا این اینکه تصور این بوده که منابع قابل اعتمادی نیستند.»

این سخنان در حالیست که پیش از سعید نمکی وزیر سابق بهداشت گفته بود که وزارت بهداشت مسئولیتی در قبال واردات واکسن ندارد. علیرضا زالی نیز بر همین موضوع تأکید داشت و مسئولیت را متوجه دیگر نهاد‌ها از جمله وزارت خارجه دانسته بود.

انتقاد و شکایت از مخالفان وارد کنندگان واکسن
با این حال آنچه در ماه‌های گذشته رخ داد، فوت چندین هزار نفر در اثر پیک پنجم بیماری کرونا بود موضوعی که انتقادات گسترده‌ای را متوجه وزارت بهداشت و دیگر نهاد‌هایی دانست که بر طبل مخالفت با واردات واکسن می‌کوبیدند.

در این میان برخی نیز عدم واردات واکسن را متوجه محمد مخبر، رئیس سابق ستاد اجرایی فرمان امام و معاون اول دولت رئیسی دانستند. معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در این رابطه اظهار کرد: «آقای مخبر زمانی گفتند تا پایان تیر ۲۰ میلیون دوز و تا پایان شهریور ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید می‌کنیم، اما بعد‌ها مشخص شد که چنین توانمندی وجود ندارد. حداقل انتظار این است ایشان که امروز در یک جایگاه متفاوتی هستند، بیایند توضیح دهند چرا این اتفاقات نیفتاده است؟ چرا وعده‌های‌شان عملیاتی و اجرایی نشده است؟ جناب آقای مخبر و کسانی که سخن از خودکفایی در صنعت واکسن می‌زدند و حتی بحث واردات واکسن را آن‌گونه مطرح می‌کردند حداقل تا این اندازه برای مردم احترام قائل باشند که بیایند توضیح دهند دلیل عدم اجرای تعهدات‌شان چیست.»

از سوی دیگر نایب رئیس کانون وکلا نیز پیش از این خواستار اعلام جرم علیه کسانی شده بود که به بهانه تولید داخل از واردات واکسن جلوگیری کرده بودند. در روز‌های اخیر نیز علی خضریان، عضو کمیسیون اصل ۹۰ در یاداشتی خواستار ورود قوه قضاییه به موضوع عدم واردات واکسن توسط دولت سابق به دلیل سیاسی کاری شد و نوشت: «اصلاح‌طلبان به دلیل مخالفت با چین و روسیه، در واردات واکسن‌های تولید این دو کشور کم‌کاری کرده‌اند.»

این در حالیست که اصلاح طلبان نیز جناح اصول‌گرا را به سیاسی‌کاری با مانور دادن بر روی تولید داخلی متهم می‌کنند. مصطفی معین رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در این رابطه گفت:«از نظر من حتی در زمان تحریم اقتصادی کنونی اینگونه نیست که تامین بودجه خرید واکسن برای کشورمان چندان دشوار باشد یا امکان‌پذیر نباشد! احتمالا خواسته‌اند که محصولات چندین خط تولید واکسن داخلی، رقیب خارجی نداشته باشد.»
اینکه امروز مسیر واردات واکسن باز شده است و میلیون‌ها دوز واکسن در دسترس است و هر کس تقصیر عدم واردات را بر دیگری می‌اندازد، یک مسئله است اما آنچه باید انجام شود پیگیری تقصیر مقصران عدم واردات واکسن است؛ مسئله‌ای که از سوی رئیس سازمان نظام پزشکی تهران نیز عنوان شده است. وی در این رابطه گفته است: «اینکه چرا واردات (واکسن) انجام نشده، باید پیگیری شود. بحث حقوقی و جان انسان‌هاست».
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: واکسن کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها