کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایران صد و هفتمین صادر کننده گل گلدانی دنیا

بازار , 24 شهريور 1400 ساعت 11:33


گروه اقتصادی:در حالی که پیش بینی شده است ارزش بازار جهانی گل تا ۲۰۲۷ به بیش از ۴۳ میلیارد دلار برسد، شاهرخی فعال صنعت گل و گیاه کشور گفت: ایران در بازار صادراتی جایگاه ۱۰۷ دنیا را دارد.با اعلام خبر شیوع COVID-۱۹ برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین، جهان شاهد اعمال قرنطینه، ممنوعیت سفر و تعطیلی کسب و کارها بود که این امر منجر به محدودیت در عرضه کالاهای مصرفی، گلکاری و محصولات باغبانی نیز شد و به این ترتیب تولید کنندگان گل به خصوص گل های شاخه بریده به شدت متضرر شدند. با این وجود بر اساس گزارشات منتشر شده ارزش بازار جهانی گل و گیاه  در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۴ میلیارد دلار بود و انتظار می رود در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷  تا سال ۲۰۲۷ به میزان ۳.۹ درصد رشد کند و به این ترتیب در ۲۰۲۷  ارزش این بازار به بیش از ۴۳ میلیارد دلار برسد.

اگر دولت حامی تولید کنندگان باشد سالانه یک میلیارد دلار صادرات گل خواهیم داشت
اکبر شاهرخی فعال صنعت گل و گیاه کشور نیز گفت: ایران نیز صادرات گلهای زینتی دارد و عمدتا صادرات ما از شمال کشور و محلات انجام می شود و به  کشورهای «ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان، اربیل عراق و تاجیکستان» ارسال می شود.شاهرخی افزود: در واقع با بالا رفتن قیمت دلار صادرات گل مقرون به صرفه شده است اگرچه تجار کشورهای همسایه غالبا خودشان به ایران می آیند و با پرداخت ریال اقدام به خرید می کنند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث تولید گل شرایط خوبی دارد و اگر دولت از تولیدکنندگان کشور حمایت کند قطعاً صادرات خوبی نیز می‌ توانیم داشته باشیم.

دست تولید کنندگان ایران کوتاه از تکنولوژی های روز پرورش گل
شاهرخی افزود: در حال حاضر در جایگاه ۱۰۷ دنیا در بحث صادرات گل قرار داریم و اگر حمایت‌ های لازم صورت بگیرد سالانه می توانیم یک میلیارد دلار می توانیم صادرات داشته باشیم.این فعال صنعت اظهار داشت: در بحث گل رز تولیدی، کیفیت محصولات ما بهتر از کشورها مطرح دنیا است اما بحث این است که در کشوری مانند هلند تکنولوژی‌ های جدید و حتی دانشگاه مخصوص گل دارند. اما در ایران بخشی از تولیدکنندگان ما هنوز هم به صورت سنتی کار می‌کنند و تنها بخشی از تولیدکنندگان از تکنولوژی‌ های جدید استفاده می‌ کنند و از دانش آموختگان دانشگاهی بهره می‌برند.

هلند بزرگترین تولید کننده و صادر کننده گل در دنیا| اتحادیه اروپا؛ مقصد اصلی گل های صادراتی هلند
گفتنی است بر اساس گزارشات منتشر شده در حال حاضر کشور هلند با حدود ۶۸ درصد سهم تولید سالانه گل، بزرگترین کشور تولید کننده گل در جهان است. از سوی دیگر آمارهای منتشر شده در بخش توزیع صادرات گل های شاخه بریده نشان می دهد که تا سال ۲۰۱۸، ارزش کل صادرات گل های شاخه بریده از هلند تقریبا ۳.۷ میلیارد یورو بوده است.

بر اساس گزارشات منتشر شده، اکثر گلهای شاخه بریده صادر شده از هلند به مقاصدی در اتحادیه اروپا صادر شده است که به میزان ۸۵ درصد بوده است. داده های منتشر شده همچنین نشان می دهد که کشور های «فرانسه، کلمبیا، اکوادور ایتالیا، اسپانیا، آلمان، انگلستان، بلژیک و دانمارک» نیز در جایگاه دوم تا دهم تولید کنندگان برتر گل در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ بوده اند.

بزرگترین صادر کنندگان جهانی دسته گل در ۲۰۲۰| ارزش بازار صادرات دسته گل در ۲۰۲۰بیش از ۸ میلیارد دلار بوده است

گزارشات منتشر شده در بخش بازار صادراتی «دسته گل» نیز حاکی از این است که ارزش این بازار در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۸ میلیارد دلار بوده است. در واقع به طور کلی، ارزش صادرات دسته گل به طور متوسط ‌۲.۶ درصد برای همه کشورهای صادر کننده از سال ۲۰۱۶افزایش یافته است.  همچنین داده های آماری نشان می دهد که ارزش دسته گلهای صادراتی در سطح جهان از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به میزان ۶.۶ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارشات در سال ۲۰۲۰ پنج کشور برتر صادر کننده دسته گل، یعنی «هلند، کلمبیا، اکوادور، کنیا و اتیوپی» مجموعا  ۸۴ درصد از کل فروش بین المللی محصولات مربوط به دسته گل را تولید کردند.نکته جالب توجه اینکه کشور هلند با صادراتی به ارزش ۴.۲ میلیارد دلار ۴۹.۹ درصد کل صادرات صورت گرفته در بخش دسته گل های صادراتی را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر کشور کلمبیا با رقم زدن صادراتی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار سهمی ۱۶.۷ درصد در بازار صادراتی دسته گل جهان در ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است. کشور اکوادور نیز به عنوان سومین صادر کننده بزرگ دسته گل، با انجام صادراتی به ارزش ۶۴۳ میلیون دلار سهمی ۷ درصدی در این بازار داشته است.

گفتنی است بر اساس گزارشات منتشر شده در میان صادرکنندگان برتر، سریعترین رشد صادر کنندگان کالاهای مربوط به دسته گل از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ کشور بلاروس بوده است که در این مدت افزایشی ۴۴.۸ درصد داشته است. پس از آن نیز کشور اسپانیا با ۱۴.۵ درصد افزایش و کشور کنیا با ۸.۸ درصد افزایش فروش در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند. این در حالی است که در مدت نامبرده کشور بلژیک فروش دسته گل را به میزان ۴۶ درصد کاهش داده و تایلند نیز ۳۷ درصد کاهش داشته است. 


کد مطلب: 294104

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/294104/ایران-صد-هفتمین-صادر-کننده-گل-گلدانی-دنیا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir